کارگردان انیمیشن:

«وب‌سری» اتفاق خوبی‌ست که نیازمند حمایت است

تصویرگر پویانمایی «دیرین دیرین»، گفت: «وب سری» فرصتی برای ارائه اثر هنرمندان ساکن در شهرهای کوچک را فراهم می کند تا بتوانند محتوای تولیدی‌شان را در اینترنت برای مخاطبان به اشتراک بگذارند، البته توسعه‌ این مسیر به حمایت نیاز دارد.
علی درخشی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره بخش غیر رقابتی وب سری این دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، اظهار داشت: وجود این بخش در جشنواره، بحث پیچیده‌ای است و از این لحاظ که باعث می‌شود استعدادهای جدید شناسایی شوند و میدانی برای ارائه آثار به آن‌ها داده می‌شود، مفید است.
وی با تاکید بر اینکه وب سری این امکان را فراهم می‌آورد که هنرمندانی که در شهرهای کوچک ساکن هستند، فرصتی برای ارائه آثارشان داشته باشند و بتوانند محتوای تولیدی‌شان را در اینترنت برای مخاطبان به اشتراک بگذارند، افزود: پخش کار در فضای مجازی محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند، چراکه در پخش اینترنتی زمان آثار باید کوتاه باشد اما این محدودیت در وب‌سری‌ها وجود ندارد و خودش می‌تواند یک مزیت به حساب بیاید.
این کارگردان انیمیشن ادامه داد: در حوزه وب سری نظارت چندانی بر تولید آثار وجود ندارد و خیلی وقت‌ها مخاطبان به کیفیت کار فکر نمی‌کنند و تنها بُعد سرگرمی یا کمیک بودن برایشان اولویت پیدا می‌کند. از این رو این بخش می‌تواند برای سازنده خطرناک باشد چون با توجه به آثار قبلی او نیز دنباله‌رو کارهایی می شود که به هر دلیل و با کیفیت کم مورد توجه قرار گرفتند. بنابراین انیماتور باید با درایت خودش نقاط ضعف و قوت کار را بررسی کند.
درخشی همچنین درباره تاثیرات آثار وب سری بر کودکان و نوجوانان گفت: به دلیل سلیقه شخصی‌ام دوست ندارم که در ساخت وب سری مفاهیم تربیتی را برای بچه‌ها به تصویر بکشم، چون فکر می‌کنم که انیمیشن محفلی برای خلق فانتزی است و از طریق آن باید به کودکان تجسم و تخیل کردن را یاد داد و کودک را به فکر کردن تشویق کرد.
وی ادامه داد: اما معتقدم هنرمندان نوپا در این بخش باید سعی کنند تا زبان و سبک خودشان را پیدا کنند و در پی راهی باشند که از طریق آن بتوانند به زبان و نگاه خودشان با مخاطب ارتباط برقرار کنند، چون هر کسی استعداد متفاوتی دارد و اگر راه خودش را برود بدون شک موفق‌تر خواهد بود.
درخشی با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان و ذکر این نکته که باید به بخش وب سری بیش از اینها اهمیت داده شود، خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره اهمیت دارد و دارای گستره تاثیرگذاری زیادی است، با برگزاری این جشنواره می‌توان نیروهای جوان را کشف کرد که در آینده بتوانند در سینما به عنوان استعدادهای جدید فعالیت کنند. بخش وب سری نیز که امسال و برای اولین بار به جشنواره اضافه شده، بخش جدیدی است که می‌تواند موثر عمل کند و امیدوارم که این بخش با توجه بیشتر به آن رشد کند.