سیدمسعود صفوی؛ تهیه کننده سینما

وب‌سری‌ها قدرت زیادی دارند

یکی از رسالت‌های «سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان» جشنواره، آشنا کردن جوانان با فضاها و امکانات جدید و معرفی استارت‌آپ‌ها است. در سال‌های اخیر با قدرت گرفتن فضای مجازی، شکلی جدید از ارائه کارهای هنری به اسم «وب‌سری» شکل گرفته است که از قدرت زیادی نیز برخوردارند. چون وب‌سری ها در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شوند، طیف گستره ای از مردم، مخاطبانش را تشکیل می‌دهند و تاثیرگذاری زیادی هم دارند.
به دلیل گستردگی زیاد و طیف مخاطبان مختلف، وب‌سری‌ها اهمیت زیادی دارند و خیلی خوب است که جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان نیز به این حوزه توجه می‌کند و امیدوارم که هر سال قوی‌تر از سال قبل در این بخش پیش رفته و قدم بردارد. یکی از قابلیت‌های وب‌سری ها دسترسی آسان است، چراکه وسیله‌ای که‌ این انیمیشن‌ها توسط آن عرضه می‌شوند، در دسترس همگان قرار دارد و بدون شک همه افراد در مواجهه با وب سری‌ها قرار گرفته و از آن بهره می‌گیرند.
دلیل گستردگی زیاد، وب‌سری‌ها با هر محتوایی که تولید شوند، قدرت عجیبی دارند و مخاطب مخصوص به خود را جذب می‌کنند. تفاوتی که وب‌سری ها با سایر آثار دارند در این است که نیازی به قدرت متمرکز، سفارش‌دهنده و سرمایه‌گذار ندارند و هرکس بر مبنای سلیقه خودش می‌تواند محتوا تولید کند. حال برای این که یک وب‌سری در سطح گسترده‌ای انتشار پیدا کند، باید سلیقه مخاطب را شناخت و بر مبنای آن کار کرد.
آینده وب‌سری‌ها به وضعیت شبکه‌های اجتماعی و اینترنت برمی‌گردد و نمی‌توان نظر قطعی داد اما واضح است که وب‌سری‌ها در حال گسترش هستند و قدرت نفوذ زیادی دارند پس باید این بخش را جدی گرفت و به آن اهمیت داد.
به نظر من حیات سینمای کودک به جشنواره وابسته است. در واقع جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان بزرگترین اتفاق در حوزه سینمای کودک است.