در گفت و گو با پانا؛

مرتضی آسمانی: بازیگران «سرخابی» ناشنوا هستند

مرتضی آسمانی می گوید، او سی و یک سال است که معلم بچه‌های استثنائی است و با آن‌ها کار می‌کند و به همین دلیل در اغلب آثارش ردی از حضور این بچه‌ها دیده می‌شود.
مرتضی آسمانی، کارگردان فیلم «سرخابی» که فیلمش در بخش کوتاه داستانی این دوره از جشنواره حضور دارد در گفت‌وگو با پانا، درباره این اثر که به جشنواره راه پیدا کرده است گفت: فیلم «سرخابی» کاری هشت دقیقه‌ای است که تمامی بازیگرانش ناشنوا هستند و به نظرم یکی از وجوه متفاوت کار هم همین حضور کودکان است.
آسمانی درباره سختی کار با کودکان ناشنوا گفت: من سی و یک سال است که معلم بچه‌های استثنائی هستم و با آن‌ها کار می‌کنم. به همین علت در بیشتر آثارم ردی از حضور این بچه‌ها دیده می‌شود. چون من با این افراد کار کرده‌ام و به زبان اشاره تسلط دارم، ارتباط برقرار کردن با این بچه‌ها برایم سخت نیست و از این کار لذت می‌برم.
این کارگردان درباره لوکیشن‌های فیلمش نیز توضیح داد: داخل مدرسه، زمین فوتبال و داخل حیاط مدرسه لوکیشن‌های فیلمبرداری ما را تشکیل می‌دادند و از آنجاییکه کار با این بچه‌ها کمی زمان‌بر است، فیلمبرداری حدود ۱۰ جلسه زمان برد.
وی همچنین درباره چالش‌های زمان ساخت فیلم «سرخابی» گفت: طبیعی است که به دلیل شرایط کار و بچه‌هایی که با آنها همکاری داشتیم با چالش‌هایی هم مواجه می‌شدیم، برای مثال یکی از بچه‌ها اجازه نمی‌داد که لباسش خاکی شود و می‌گفت مادرش دعوایش می‌کند و این روند که بتوانیم او را متوجه کنیم که در فیلم این اتفاق می‌افتد و مشکلی هم برای او به وجود نمی‌آید کمی زمان برد. البته وقتی متوجه قضیه شد بسیار خوب و روان بازی کرد.
وی تاکید کرد: وقتی می‌گوییم جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان، منظورمان همه‌ کودکان و نوجوانان هستند که بچه‌های ناشنوا هم جزئی از آنان به حساب می‌آیند و جشنواره برای آن‌ها هم هست. در واقع باید بگویم که نوجوانان ناشنوا تفاوتی با دیگر نوجوانان ندارند و آن‌ها هم از سینما رفتن و تماشای فیلم لذت می‌برند، بنابراین باید شرایط برای آنها نیز طوری فراهم شود که به راحتی بتوانند به تماشای آثار بنشینند.
این فیلمساز در بخش دیگری از صحبت‌هایش ضمن قدردانی از اقداماتی که برای تماشای فیلم برای بچه‌های استثنایی درنظر گرفته شده است گفت: متوجه شدم که علیرضا تابش، دبیر جشنواره کودک برنامه‌هایی مبنی بر اینکه کودکانی که نیازهای ویژه‌ای دارند هم از جشنواره سهمی داشته باشند تدارک دیدند که کاری بسیار پسندیده و درست است و من به ایشان تبریک می‌گویم.
وی درباره میزان استقبال از فیلم «سرخابی» در جشنواره گفت: من در چند دوره قبل نیز فیلمی با حضور بچه‌های ناشنوا داشتم که اکران شد و استقبال بسیار خوبی از آن شد. به همین دلیل فکر می‌کنم که از «سرخابی» نیز استقبال خوبی می‌شود و در جشنواره امسال مورد توجه قرار می‌گیرد.
این کارگردان در پایان درباره اهمیت جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان گفت: به نظر من جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان چراغ سینمای کودک را زنده نگه داشته و خیلی از فیلمسازان به انگیزه این جشنواره کار می‌کنند.