فرزاد اژدری در گفت و گو با ایرنا:

برای جذب مخاطب کودک به سینما باید او را بشناسیم

کارگردان «عملیات مهدکودک» گفت: کسانی که فیلم کودک می‌سازند، باید در ابتدا حوزه مخاطب خود رامشخص کنند، برای مثال فیلمی که برای کودکان هشت ساله مناسب است، برای کودک ده ساله می‌تواند کسل کننده باشد و یا نحوه ساخت فیلم کودک با نوجوان، به طور کامل متفاوت است. پس برای جذب مخاطب به سالن سینما باید در ابتدا از سن و خاستگاه مخاطب خود اطلاع داشته باشیم.
به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، فرزاد اژدری در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا، درباره اهمیت و جایگاه جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، گفت: جشنواره کودک نمی‌تواند بر تولید فیلم‌های کودک، اثری داشته باشد. در این جشنواره تعدادی فیلم کودک به نمایش گذاشته شده و بعد در خصوص آن قضاوت صورت می‌گیرد. اما برگزاری این رویداد از این نظر که محفلی است برای به نمایش کشیدن آثار تولید شده، می‌تواند مفید باشد و مانند تریبونی عمل کند که به نمایش آثار می‌پردازد.
وی در خصوص سرنوشت اکران آثاری که در جشنواره به نمایش در می‌آیند، بیان کرد: جشنواره فضایی است که تعدادی فیلم در آن به نمایش درمی‌آیند. طبیعی است که همه آثاری که در جشنواره اکران می‌شوند، بعدها اکران عمومی نداشته باشند.
اژدری در ادامه درباره بحث اکران آثار کودک گفت: فیلم خوب، خودش را توجیه می‌کند و پخش‌کننده و سینمادار را به دنبال خود می‌کشد. به نظر من کارگردان وظیفه ساخت فیلم خوب و با کیفیت را دارد. اما ما هنوز هم در فضای نوستالژی دهه شصت زندگی می‌کنیم، دیگر باید بپذیریم که آن دوران گذشته و با توجه به نیازهای کودک امروز شروع به فیلمسازی کنیم، چرا که زمانه فرق کرده و ما باید از مخاطب امروزمان شناخت داشته باشیم.
این کارگردان، درباره اهمیت مخاطب‌شناسی در فیلم‌های کودک نیز یادآور شد: بسیاری از کسانی که برای کودکان و نوجوانان فیلم می‌سازند، در ابتدای کار به مخاطب فکر نمی‌کنند. کارگردانان با اجرای فاکتورهایی که فیلمشان را پرفروش می‌کند، بخشی از قصه را تغییرمی‌دهند، تا فیلمشان، مورد پسند عامه مردم واقع شود، که این نگاه منجر به این نکته می‌شود که فیلم‌های کودکان و نوجوانان به طور قطع، مخاطب رده سنی آن‌ها، نباشد.
وی ادامه داد: وقتی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، به طور خاص برای رده سنی آن‌ها ساخته نشده باشد، نمی‌تواند بچه‌ها را به سینما بکشاند، ضمن این‌که بزرگسالان نیز به تماشای فیلم‌های کودک، چندان علاقه‌ای نشان نمی‌دهند و این ماجرا، سبب می‌شود که فیلم‌های کودک مورد توجه قرار نگیرند.
اژدری گفت: کسانی که فیلم کودک می‌سازند، باید در ابتدا حوزه مخاطب خود را مشخص کنند، برای مثال فیلمی که برای کودکان هشت ساله مناسب است، برای کودک ده ساله می‌تواند کسل کننده باشد و یا نحوه ساخت فیلم کودک با نوجوان، به طور کامل متفاوت است. پس برای جذب مخاطب به سالن سینما باید در ابتدا از سن و خاستگاه مخاطب خود اطلاع داشته باشیم.
کارگردان «عملیات مهدکودک» درخصوص نقش کم‌رنگ بازیگران چهره درآثار کودکان و نوجوانان نیز گفت: متأسفانه باوری به غلط وجود دارد که می‌گوید فیلم‌های کودک در گیشه موفق نیستند، این باعث می‌شود که بازیگران چهره، علاقه‌ای به حضور در آثار کودکانه نداشته باشند که این مسئله نیز می‌تواند یک معضل به حساب بیاید.
وی ادامه داد: البته بخش دیگری از این عدم علاقه نیز، مربوط به مسئله دستمزد می‌شود که در اغلب موارد در حوزه کودک دستمزد قابل توجهی وجودندارد و به همین دلیل بازیگران علاقه‌ای به وقت گذاشتن در این حوزه ندارند. البته که هنرمندانی هم هستند که به سینمای کودک ادای دین می‌کنند، اما تعداد این افراد کم است.