سومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان در ایستگاه آخر/ رونمایی از فیلم‌های ابوالفضل جلیلی برای نخستین بار

سومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان در حالی با معرفی برگزیدگان به پایان رسید که برای نخستین بار در این مراسم از فیلم های ابوالفضل جلیلی رونمایی شد.
به گزارش ستاد اطلاع رسانی سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودک و نوجوان، مراسم اختتامیه سومین المپیاد فیلمسازی نوجوان پس از چهار روز، امروز چهارشنبه ۳۰ مرداد با حضور مدیران سینمایی، اساتید ارشد از جمله ایرج طهماسب، کامپوزیا پرتوی، مرضیه برومند، پوران درخشنده، ابوالفضل جلیلی، و… در سالن سوره حوزه هنری اصفهان با اجرای مژده لواسانی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، سید صادق موسوی، مدیر انجمن سینمای جوان ایران گفت: از حضور اساتید تشکر می کنم که موهایشان را در راه خاطره سازی برای کودکان سفید کردند. من ۴۰ سال دارم و همیشه با خود فکر می کنم که نسل های بعدی چقدر از جوانی ما جلوتر هستند. آینده ایران برای شماست و وقتی شما ۴۰ ساله شوید، خیلی بهتر از من زندگی خواهید کرد.

وی افزود: با وجود مشکلات فعلی مملکت، راه هنر بهترین راه برای انتخاب است که شما آن را انتخاب کرده اید. از همه دست اندر کاران این مراسم از جمله ستاد برگزاری جشنواره، بنیاد سینمایی فارابی و همکارانم در انجمن سینمای جوانان تشکر می کنم.

موسوی ادامه داد: با افتخار برگزیده های شما را بورسیه خواهیم کرد.

سپس حبیب ایل بیگی، مدیر بخش المپیاد جشنواره کودک و نوجوان با حضور روی صحنه بیان کرد: متنی نوشته بودم که آن را کنار می‌گذارم و فقط به همه خسته نباشید می گویم. روزی که قرار شد در بخش ایده هم کار کنیم، بر این باور بودیم که نوجوانان ما می توانند و این اتفاق هم افتاد. از استاتیدی که بدون چشم داشت همه تجربیات خود را به بچه ها منتقل کردند تشکر می کنم. کار داوری برای ما سخت بود و به نظر ما همه ۶۴ نفر شایسته دریافت جایزه و مدال طلا هستند اما باید به قانون وفادار بود. البته حضور در این مرحله در کنار اساتید برای بچه ها بزرگترین جایزه است.

المپیاد مثل سنت استاد شاگردی است

پس از اجرای قطعاتی موسیقی توسط هنرمندان نوجوان، نوبت به علیرضا تابش، دبیر جشنواره رسید که با حضور روی صحنه درباره سومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان گفت: المپیاد سوم نیز به ایستگاه پایانی رسید و امیدوارم که خسته نباشید. یکی دو روزی که در المپیاد حاضر بودم، از چند نفر ۱۶ ساله سوال کردم از آنجایی که دیگر امکان حضور در المپیاد را ندارید، می خواهید چه کار کنید؟ یکی گفت که به دنبال فیلمسازی حرفه ای می روم و کس دیگری کمی با تردید این پاسخ را به من داد.

تابش افزود: انجمن سینمای جوان و کانون پرورش فکری برای شما جایی است که می توانید پیشرفت کنید و برای ادامه راه فیلمسازی از کمک آن ها استفاده کنید. در همه کشورهای بزرگ، مسئله نوجوانی بسیار اهمیت دارد. همین جا کارگردانانی هستند که دغدغه مند زندگی خود را وقف نوجوانان کردند. از آن ها برای این که در کنار ما بودند و مثل پدر و مادر به شما کمک کردند تشکر می کنم. المپیاد مثل سنت استاد شاگردی است که استادی همه تجربیات خود را به شاگردش می داد.

وی خاطرنشان کرد: همه نوجوانان اینجا عطر و بوی ایران را می دهند، افکار، نظرات، دغدغه ها و عقاید شما برای ما خیلی مهم است و در برنامه های اصلی ما قرار دارد. امیدوارم که المپیاد فیلمسازی آرام آرام به یک نهاد مهم تبدیل شود و بتوانیم جدی تر به مسائل نوجوانان بپردازیم.

برگزیدگان بخش فیلم مشخص شدند

پس از صحبت های تابش، نوبت به انتخاب برگزیدگان بخش فیلم المپیاد فیلمسازی رسید و به همین منظور هیئت انتخاب متشکل از حبیب ایل بیگی، محمدرضا کریمی، وحید گلستان، حسین شیخ الاسلامی، سهیلا عسگری، داوود ضامنی، وحید گلستان، سعید پور اسماعیلی و فریده روشن (عضو شورای شهر اصفهان) برای اهدای جوایز روی صحنه آمدند.

در این بخش مدال برنز المپیاد به فیلم کوتاه «گذر زمان» به کارگردانی محمد امین فیروزه از تبریز و فیلم کوتاه «به چوک» به کارگردانی عارفه جعفری از میبد رسید.

مدال نقره در این بخش به فیلم «در جست و جوی زندگی» به کارگردانی ایلیا رمضانی از بوشهر رسید و فیلم «دوختولور» به کارگردانی فاطمه زاهدانی از بندرعباس رسید.

و سرانجام مدال طلای این بخش به انیمیشن «طغیان» به کارگردانی ماژان کیمیایی از همدان رسید.

گروه کامبوزیا پرتوی برنده مدال طلای بخش ایده

پس از دریافت جوایز بخش فیلم، اساتید ارشد المپیاد روی آمدند تا جوایز برگزیدگان بخش ایده را اهدا کنند.

در این بخش، مدال برنز به گروه‌های عبدالله علیمراد برای «ایده حیاط» نوشته سید متین احمدی از خمینی شهر اصفهان، گروه مرضیه برومند برای ایده «من استیون هاوکینگ نیستم» با ایده اولیه ثمین ابوالحسنی، گروه علی اکبر قاضی نظام برای ایده «آفرینش هستی» با ایده اولیه متینا اکبرزاده، گروه وحید نیکخواه با ایده «یک تکه مداد» به نویسندگی امین یونسی و ایده «شیر تو شیر مجازی» به نویسندگی ثنا ابوالحسنی و گروه ابوالفضل جلیلی برای ایده طرح «گلیم» از کیانا صابر و ایده «خورشید را دیده ایم» از حنانه مرادی به طور مشترک رسید.

مدال نقره این بخش، به گروه های ایرج طهماسب برای ایده «گاوهای فضایی» و ایده اولیه «شیرکاکائو مریخی» به همراه گروه پوران درخشنده برای ایده «کیپاپ» با ایده اولیه «موج های شادی روانه بود بر دل های خندان» رسید.

مدال طلای این بخش به گروه کامبوزیا پرتوی با ایده «دوست عجیب من» با ایده اولیه دختر سیل نوشته رکسانا رسولی از اصفهان رسید. ساره فیضی، هستی جعفرپور، هالن میرآقا، زینب نجمی، مازیار جورکش و نگار خانی به همراه رکسانا رسولی اعضای گروه برنده این بخش بودند.

رونمایی از مجموعه آثار ابوالفضل جلیلی

در این مراسم همچنین علیرضا تابش روی صحنه آمد و گفت: سینمای ایران از دید من، مثل یک قالی زیباست که اجزای مختلفی دارد. گل وسط قالی، مرکز اصلی آن و تمایز و هویت سینمای ماست. هرچند که قالی ریشه هایی دارد و اجزای آن جدا نشدنی است. ابوالفضل جلیلی گل وسط قالی سینمای ماست و ما امروز می خواهیم پکیج فیلم های او را به شما هدیه دهیم. جلیلی از فیلمسازانی است که دغدغه مسائل نوجوانان را دارد و در فیلم هایش سراغ آدم های متفاوتی از جامعه رفته و دغدغه های آن ها را به فیلم تبدیل کرده است.

سپس از مجموعه فیلم های ابوالفضل جلیلی رونمایی شد و او درباره این اتفاق گفت: آقای تابش اولین مدیری بود که به سراغ من آمد و جویای احوال من شد. خوشحالم که پس از سی و چند سال مجموعه فیلم های من که سال ها توقیف بود به نمایش درآمد.

در پایان این مراسم سه حمایت ویژه از ایده ها صورت گرفت و انجمن سینمای جوان از ایده «کیپاپ»، کانون پرورش فکری کودکان از ایده «حیات» و جشنواره رشد از ایده «من استیون هاوکینگ نیستم» تجلیل کرد.