همراه با جشنواره سی و دوم؛

صندوق جادو، محافظ دنیای عروسک‌ها

داستان همیشه اینگونه آغاز می‌شود، مرشد صندوق جادویی‌اش را نشان می‌دهد و می‌گوید: این صندوق‌ جادویی است. هر بار که دَرَش را باز کنید قصه‌ای و داستانی تازه همراه با جادو از درونش خارج می‌شود. در صندوق را که باز کنی، شاید اژدهای هفت سر خارج شود و به آدم ها آسیب میزند و شاید پری‌ها خارج شوند. صندوق جادو پر از قصه است و دنیای قصه‌ها بسیار بزرگ.

به گزارش ستاد اطلاع رسانی جشنواره سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، هر روز صبح، همراه با صبح بخیر خورشید، جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان حیاتی دوباره می‌بخشد به چهارباغ عباسی تا روح کودکان را با هنر فیلم بشوید و زندگی را هدیه دهد.
جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان تنها چهارباغ را زنده نمی‌کند، بلکه زندگی را به عروسک‌ها نیز هدیه می‌دهد. در تمام طول جشنواره عروسک‌ها زنده می‌شوند و با بچه‌ها ساعتی را زندگی می‌کنند، می‌خندند و می‌خندانند و در میان بازی‌های رنگارنگ درس‌های زندگی را به کودکان می‌آموزند.
در میانه چهارباغ عباسی در هر چند قدم غرفه‌ای دایر است که کودکان را مهمان چند دقیقه‌ای عروسک‌ها می‌کند. تفاوتی ندارد که عروسک «مبارک» باشد یا عروسک «دانا» که همه چیز را اشتباه می‌داند، هر طرف را که نگاه کنی می‌توان عروسکی را برای چند دقیقه‌ای همراه چشمان خود داشته باشی و با دنیای کودکانه و شگفت انگیزش همراه شوی.
ململ، عروسک‌های فیلم دزد عروسک‌ها و عروسک‌های بزرگی که در تلوزیون‌های دو متری در سطح شهر نمایش می‌دهند. کارناوال‌های عروسک گردانی به مرور جزء جدایی ناپذیر جشنواره شده‌اند و در کنار شادی و بازی به کودکان درس کنترل خشم، قوانین و مقرارات راهنمایی و رانندگی، محیط زیست و تفکیک زباله‌های خشک از تر را آموزش می‌دهند.
عروسک‌های نمایش صندوقی که از آیین‌های سنتی ایران است نیز این روزها در میان کودکان طرفداران خودش را پیداکرده است. درب صندوق را باز می‌کند و از عروسک‌ها داستانی تعریف می‌کند که در هر کدام درسی و رازی نهفته است. گاهی داستان های مبارک را روایت می‌کند و گاهی از تازه عروس و داماد محله قصه ای می‌گوید.
کمی آن طرف‌تر قلقله پسر همراه با خواهرش، سفید برفی با نقاشی و کاردستی به کودکان آموزش می‌دهد که خشمشان را کنترل کنند و این عروسک گردانی‌ها هرروز ساعت پنج تا هشت شب در میانه چهارباغ عباسی، روبه روی هتل عالی قاپو، از صندوق قصه‌های مرشد داستان تازه و قصه‌ای جدید برای کودکان روایت می‌شود.
قصه ها روایت می‌شود تا در میان تمام انیمیشن ها و فیلم های تازه از راه رسیده، عروسک های با ارزش گذشته ما چون کلاه قرمزی، گربه آوازه خوان و… فراموش نشوند و آیین سنتی نمایش صندوقی، عروسک گردانی و … فراموش نشود و از نسلی به نسل آینده انتقال یابد تا هنر میراث ارزشمند سنتی برای کودکان آینده باقی بماند.