در آخرین جلسه کارگاه فیلم‌سازی داستانی مطرح شد:

فیلم هم باید مانند موسیقی ریتم داشته باشد

هر هنری یک ریتم منطقی متناسب با حوزه خود دارد و اصل خلق یک اثر هنری بر اساس یک نظم و ریتم منظم است.
به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، آخرین جلسه از کارگاه سه روزه فیلم‌سازی داستانی برای کودکان و نوجوانان در چهارمین روز از سی و دومین جشنواره فیلم‌ کودک با حضور لیلا میرهادی در سالن حافظ سینما ساحل اصفهان برگزار شد.
در ابتدای این کارگاه میرهادی با مرور جلسات قبلی کارگاه در روزهای گذشته درباره ریتم در فیلم‌سازی گفت: همینطور که من دستم را روی میز می‌زنم و یک ریتمی دارد، فیلمسازی هم ریتم‌ دارد. اگر در بخش‌هایی از فیلم ضربآهنگ تند و در بخش‌های دیگر ضربآهنگ کند باشد اصطلاحا می‌گویند این فیلم هماهنگی ریتم‌ ندارد و چند بخشی است. مثلا یک فیلم زمانی کسالت آور می‌شود که ضربآهنگ نداشته باشد و کارگردان شناختی از این مقوله در فیلم نداشته باشد.
وی ادامه داد: فیلم، موسیقی و نقاشی همگی ریتم دارند. هر هنری یک ریتم منطقی متناسب با حوزه خود دارد و اصل خلق یک اثر هنری بر اساس یک نظم و ریتم منظم است. در سینما این ریتم غالبا در تدوین فیلم مشخص می‌شود و در میز تدوین، کارگردان به همراه تدوینگر وظیفه دارند ریتم و ضرب آهنگ فیلم را متناسب با فیلم نامه نظم ببخشند.
میرهادی با اشاره به اینکه شخص به عنوان یک فیلم‌ساز باید از همه اجزای سینما از جمله بازیگری اندکی بداند، عنوان کرد: همه اجزای فیلم به هم وصل هستند و یک بازیگر باید با همه نقش‌های دیگر فیلم‌نامه ارتباط برقرار کند. معمولا جلسات دورخوانی و هماهنگی قبل از آغاز فیلمبرداری توسط بازیگران و کارگردان برگزار می‌شود و همه بازیگران با نقش‌های یکدیگر و کاراکترهای مختلف در فیلم‍‌نامه آشنا می‌شوند. برای بازی کردن در یک نقش باید به آن فکر کرد و آن‌ نقش را در ذهن پرورش داد. مهمترین کار برای بازی در یک نقش این است که شما اول خودتان آن را باور کنید. تمرکز روی نقش مانند ذره‌بین است که وقتی مقابل خورشید می‌گیرید همه نورهای آن را در یک نقطه متمرکز می‌کند. پس یک بازیگر باید درگیر نقش بشود و بر روی آن تمرکز کند.
در ادامه این کارگاه فیلم‌های منتخب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای بچه‌ها به نمایش درآمد و آن‌ها درباره تعداد پلان‌های هر سکانس و نوع کارگردانی به گفت وگو پرداختند.
همچنین در پایان این کارگاه سه روزه شرکت‌کنندگان یک فیلم کوتاه را با کمک مربی خود فیلمبرداری و سپس تدوین کردند.