فرشید مثقالی در گفت و گو با پانا؛

خلاقیت در ایده‌پردازی پوستر باید مخاطبان را به تماشای فیلم‌ها تشویق کند

فرشید مثقالی، گرافیست و مدرس کارگاه طراحى پوستر سى و دومین جشنواره بین المللى فیلم‌هاى کودکان و نوجوانان خلاقیت در ایده‌پردازى و ایجاد مهارت‌هاى کارى مرتبط را از اولویت‌هاى این کارگاه برشمرد.
به گزارش به گزارش ستاد اطلاع رسانی سی و دومین جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، مثقالی در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره زمینه‌های شکل‌گیری کارگاه طراحی‌ پوستری که در جشنواره کودک و نوجوان برگزار خواهد شد، گفت: برگزاری این کارگاه به پیشنهاد بنیاد سینمایی فارابی بود. هدف از برگزاری چنین کارگاهی، شکل‌گیری تعدادی پوستر، برای سال یا سال‌های آینده جشنواره، از سوی طراحان گرافیکی اصفهان است.
وی در پاسخ به این سوال که چه معیارهایی در اولویت قرار داشت که بر اساس آن‌ها داوطلبان برای حضور در کارگاه بپذیرفته شدند، بیان کرد: خلاقیت در ایده‌پردازی و بعضی مهارت‌های کاری مد نظر بود. در نمونه‌کارهای طراحان متقاضی، به‌دنبال قابلیت درک موضوع و هدف و پیام و قدرت بیان آن بودم.


این هنرمند همچنین درباره تاثیر برگزاری چنین کارگاه‌هایی و چگونگی تقویت دیدگاه بصری هنرمندان در طراحی پوسترهای منطبق و سازگار با موضوع جشنواره کودکان و نوجوانان، اظهار کرد: این کوشش در واقع نوعی کار تیمی است که امیدوارم پروسه آن در انتها به کمک برای طراحی‌های خلاقانه‌تر و یا مناسب‌تر، با در نظر گرفتن موضوع و مخاطب، ختم شود.

مثقالی با اشاره به تفاوت‌های شاخص و بارزی که در زمینه طراحی پوستر برای گروه سنی کودکان و نوجوانان با دیگر گروه‌های سنی وجود دارد، گفت: بنیاد طراحی گرافیک بر مبنای درک پیام عمل می‌کند و هدفش، بیان واضح‌تر مفهوم پوستر به مخاطب است. به طور طبیعی مخاطبان ده ساله با بیست ساله قابلیت درک متفاوت بصری دارند، لذا نوع ایده و تکنیک و اجرا یک پوستر یا هر نوع وسیله ارتباط جمعی برای مخاطبان متفاوت، تفاوت‌هایی دارد.
وی در پایان درباره مهم‌ترین ویژگی‌ها و فاکتورهایی که در این کارگاه وجود دارد، گفت: اگر هدف جشنواره را جمع‌آوری و ارائه فیلم‌های مناسب برای کودکان و نوجوانان با سطح کیفی درست فرض کنیم، هدف این کارگاه تولید پوسترهایی است که در وهله اول جذابیت لازم را برای مخاطبان داشته باشد و علاوه بر آن با خلاقیت در ایده‌ ‌پردازی مخاطبان را دعوت و تشویق به تماشای فیلم‌ها و شرکت در جشنواره کند.