تحلیلی بر فیلم دره‌ی فانوس (محصول کانادا)؛

فانوسِ آزوها یادآور ساعتِ برنارد

مجید بدیع زاده – کارشناسِ ارشد سینما

 

فیلم با فضایی مطبوع آغاز می گردد،دنیای انیمیشنِ این فیلم که از بخش بین الملل است،دنیای پر رنگ و لعاب و دنیایی مملو از آرزوست،آرزوهایی که بارها در قالب فانوسِ آرزوها، که با آن بیگانه نیستیم،در کنارِ رودخانه به پرواز در می آیند؛ و همین صحنه ، یعنی پرواز فانوسِ آرزوها در کنارِ رودخانه ای که در دره واقع شده است،نمایِ شاخص فیلم می باشد و بارها این نما را می بینیم؛و این نما کدِ زمان هایی است که سال به عقب بر میگردد؛ و این موضوع یعنی توقف زمان و بازگشت زمان و یا تکرارِ مداوم یک سال در زمان، پیرنگِ فیلم می باشد.
این فیلم که اتفاقا مناسب و دارای استاندارد مطلوب برای جشنواره ی فیلم کودک و نوجوان می باشد،برای کمی قدیمی ترها، تداعی کننده ی سریال خارجیِ کودک و نوجوانِ ” ساعتِ برنارد ” می باشد، در آن فیلم هم ایده و پیرنگ ” توقف زمان بود ” ؛ پس ایده، ایده ای نو و جدید نیست،ولی کاملا با ساعت برنارد، در پرداختِ داستان متفاوت است؛و حال و هوایی رازآمیز دارد،و مخاطب به دنبالِ کشفِ معماهایی است که در فیلم و مرتبطِ با پیرزنِ فانوس فروشِ قصه است.
آرزو و راز، همواره دو موضوعِ جذاب و پرطرفدار در داستان و سینما می باشد و خصوصا قشرِ کودک و نوجوان بسیار به آن تمایل داشته و خود را در آن غرق می کنند؛حتی مخاطب بزرگسال نیز با داستان همراه میشود.
یکی از نکات قابل توجه فیلم،شخصیت پردازی کاراکترهاست، و نویسنده به خوبی توانسته کاراکترهای انسانی و حتی کارکترهای غیر انسانی( البته در فیلم محوریت کارکترهای انسانی هستند) را بر اساس ۲۰ مورد تجزیه ی کارکتر در فیلمنامه ی انیمیشن، ساخته و پرداخته کند.
و یکی از نکاتِ خوب و آموزنده ی فیلم،که در پرورشِ کودک و نوجوان تاثیر به سزایی دارد،ماجرای شخصیت خاکستری فیلم یعنی ” کیلان ” می باشد،که حضور کمرنگش در ابتدای فیلم رفته رفته پر رنگ شده، تا جایی که در پایان ابتکار عمل به دستش می افتد و درگیری بین او و پیرزن و مرد اتفاق می افتد که پس از یک کش و قوس،در نهایت کیلان شکست می خورد؛و اما ماجرای کیلان که آموزنده است چیست؟
کیلان نمادی از اکثر آدم هاست،مردمی که خطاهایی را خواسته یا نخواسته مرتکب می شوند،زمانی از کرده ی خود پشیمان می شوند و به دنبالِ یک فرصت برای جبران هستند، فرصت به آن ها داده می شود،و آن ها دوباره خطاهای خود را تکرار می کنند، ولی این بار انجام آن خطاها، ناخواسته نیست ، بلکه خواسته است!
در نهایت یک انیمیشن مطلوب با دوبله ی همزمان بر پرده ی سینما به اکران درآمد که واکنس مثبت مخاطبین کودک و نوجوان را به همراه داشت.