تحلیلی بر فیلم فریاد سکوت (محصول روسیه)؛

کودکان و اثرات مخرب جنگ

علیرضا پورعابدین – فارغ التحصیل کارشناسی علوم سیاسی

 

آوارگی کودک روس و بچه‌ای که ادعا میکند برادر اوست، تنها ماندن در سرمای شدید شوروی، تلاش‌های کودک برای زنده ماندن و یافتن مسکن و غذا، به خوبی بیانگر اثرات مخرب جنگ بر کودکان است.دبیرکل سازمان ملل در سال ۲۰۱۸ گفت که بیش از ده هزار کودک در سطح جهان بر اثر جنگ کشته و یا زخمی شده‌اند. جنگ جهانی دوم و سرگذشت تلخ‌ ویرانی‌ها و تلفات آن، تجربه‌ی حراس انگیز خوبی برای جنگ طلبان امروزی است؛ اما همواره کودکان بیشتر و بیشتری از جنگ و منازعات مسلحانه رنج برده، زخمی و یا کشته می شوند.

“ویرجینیا گامبا”، نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای کودکان و منازعات مسلحانه در گزارشی گفت که تنها در سال ۲۰۱۷ دست کم ۲۱ هزار مورد نقض حقوق کودکان صورت گرفته است. این آمار علاوه بر کشته و زخمی شدگان، خشونت‌های جنسی و حملات بر مکاتب و شفاخانه‌ها و همچنان استخدام کودکان در منازعات مسلحانه را نیز شامل می‌شود که بیانگر آن است که تلفات کودکان در جریان جنگ در سطح جهان بیشتر شده است و اگر در مقابل آن ایستادگی نشود، فاجعه بارتر نیز خواهد شد. امروزه به خصوص در منطقه خاورمیانه این آمار بسیار بالا رفته و بیشترین آمار مربوط به آسیب‌های کودکان در جنگ برای این ناحیه است.

این فیلم با نامی بسیار مناسب (فریاد سکوت) این مفهوم را برای ما تداعی می‌کند که وقتی به دنبال جنگ و خواسته‌های سیاسی و نظامی خود هستیم به خاطر داشته باشیم که کودکان و نوجوانان فریادهایی با رفتار و مظلومیت و سکوت خود بر سر ما و رفتار جنگ طلبانه‌ی ما می‌کشند که شاید گوش ما توانایی شنیدن آن‌ها را ندارد و یا نمی‌خواهد که توانایی شنیدن آن را داشته باشد