نشست علیرضا تابش با هیات سینمایی عمان برگزار شد:

نخستین گام جدی برای تعامل سینمایی ایران و عمان برداشته شد

نشست علیرضا تابش با هیات سینمایی عمان با محوریت تعاملات سینمایی و فرهنگی بین دو کشور برگزار شد.
به گزارش ستاد اطلاع رسانی سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، نشست علیرضا تابش دبیر جشنواره، با قاسم السلیمی، رییس انجمن سینمای عمان، رشید عبدالله الیافعی، کارگردان و عبدالله حسن الرئیسی، دبیر جشنواره فیلم مسقط به منظور تمدید دوباره تفاهمنامه همکاری در جهت تولیدات مشترک و تعاملات سینمایی برگزار شد.
در این دیدار که رائد فریدزاده، مدیر بخش بین‌الملل جشنواره نیز حضور داشت، علیرضا تابش با اشاره به تفاهنامه سینمایی پیشین ایران و عمان گفت: ما در تفاهمنامه قبلی تلاش کردیم بین عمان و ایران همکاری هایی در جهت گسترش تعاملات سینمایی رخ دهد. بزرگداشت داریوش مهرجویی و نمایش گزیده این کارگردان پیشکسوت سینمای ایران در جشنواره فیلم مسقط و نمایش فیلم های ایرانی در عمان انجام شد اما انتظار این است که براساس مفاد تفاهم‌نامه همکاری های بیشتر و گسترده‌تری داشته باشیم. امیدوارم با انعقاد و تمدید دوباره این تفاهم‌نامه شاهد ارتباط و تعامل بیشتر دو کشور باشیم، ارتباط سینمایی و هنری با کشوری مانند عمان برای ایران در اولویت است.
سپس قاسم السلیمی، درباره سخنان تابش بیان کرد: افزایش سطح همکاری های سینمایی با ایران برای ما نیز خیلی مهم است و بسیار مصر هستیم که این تعاملات تداوم و گسترش پیدا کند.
تابش سپس با اشاره به سفری که به کشور عمان داشته است، گفت: سه سال پیش در همین ایام مهمان عمان بودیم و فرصت خیلی خوبی شد که من از زیرساخت‌های این کشور بازدید کنم، زیرساخت‌های خوبی در عمان وجود دارد اما آثار سینمای کشوری مانند ایران در این کشور باید حضور بیشتری داشته باشد و ما علاقه‌مندیم که در این حوزه بیشتر همکاری کنیم.
وی تاکید کرد: سیاست‌ فرهنگی ما بر این است که با کشوری چون عمان ارتباط فرهنگی‌مان را گسترش دهیم. من هم جشنواره فیلم مسقط را دیدم و هم در نمایش فیلم‌ها و نشست‌ها شرکت کردم، گام‌های نخست برداشته شده است و ایران می‌تواند کمک‌های شایان توجهی به هنرمندان عمانی در زمینه برگزاری جشنواره و تولید مشترک کند.
دبیر جشنواره فیلم کودک با اشاره به تعاملات سینمایی ایران با همسایگان خود، توضیح داد: ما با همسایگان شمالی خود نظیر ترکیه، آذربایجان و همچنین عراق، پاکستان، افغانستان و ارمنستان همکاری‌های سینمایی داریم و امیدواریم که این ارتباط با کشور عمان هم توسعه یابد و شاهد ارتباط هنرمندان دو کشور و همچنین تعاملاتی از این دست باشیم، همچنین جنبه آموزشی که بسیار اهمیت دارد را در سینمای عمان بتوانیم آغاز کنیم.
وی در ادامه سخنانش با تاکید بر ۱۲۰ ساله شدن سینمای ایران، گفت: سینمای ایران ۱۲۰ ساله شده است و سینمای ما با این پیشینه بیش از این باید به همسایگان و کشورهای منطقه تسری پیدا کند. چند نسل از سینماگران در ایران در حال حاضر مشغول کار هستند، از داریوش مهرجویی که در عمان برایشان بزرگداشت برگزار شد تا جوانان فیلمساز. سینمای ایران در زمینه تبادل دانش، خدمات پس از تولید، همکاری جشنواره‌ای و … می‌تواند به سینمای عمان کمک کند .
تابش سپس همکاری سینمایی چند جانبه را مطرح کرد و گفت: ایده‌ای برای آغاز پروژه تولید مشترک بین ایران، عمان و پاکستان در نظر داریم، چون جمعیتی نزدیک به ۱۱ میلیون در این سه کشور زندگی می‌کنند که دارای ریشه مشترک و اشتراکات زبانی، دینی و فرهنگی هستند و اگر فیلمی مشترک بین این سه کشور ساخته شود مطمئن خواهیم بود که جامعه مخاطب ۱۱ میلیونی در انتظارش است.
وی افزود: استان سیستان و بلوچستان و برخی از شهرهای جنوبی ایران با کشورهای عمان و پاکستان دارای خاطرات، آیین‌ها ، زبان، رسوم و اعتقادات مشترک هستند و این پروژه می‌تواند زمینه‌ساز ارتباط بیشتر ساکنان این مناطق شود.
سپس عبدالله حسن الرئیسی، دبیر جشنواره فیلم مسقط درباره سخنان تابش با محوریت چگونگی تعامل فرهنگی بین دو کشور، گفت: یک انجمن پژوهشی راجع به اقوام عمانی از ما درخواست کرد تا مجموعه مستندی را در این باره بسازیم، ما فکر می‌کنیم می‌توانیم با کمک سینمای ایران این ایده را عملی کنیم. همچنین طرح شما جهت ساخت فیلم مشترک خیلی خوب است و اگر شما این طرح را به ما بدهید تا مطالعه کنیم و می‌توانیم به تعاملاتی برسیم.
همچنین تابش بیان کرد: کشورهایی که پیشینه و زمینه‌های مشترکی باهم دارند بهتر است تولیدات مشترک سینمایی هم با یکدیگر داشته باشند چرا که تولید مشترک محل هم افزایی و یک کلاس درس است و تجارب زیادی بین عوامل دو یا چند کشور به دست می‌آید چون سینما یک کار تیمی است، عوامل به ناچار باید همفکری و ارتباط نزدیک داشته باشند و به همین دلیل به بالا رفتن سطح یکدیگر کمک می کند.
دبیر سی و دومین جشنواره فیلم‌های کودکان ونوجوانان ادامه داد: چنانچه صاحبان پردیس‌ها و سالن‌های سینمایی عمان علاقه‌مند به تامین محتوای سینمای ایران باشند و این ارتباط شکل بگیرد، ما می‌توانیم فیلم‌های روز سینمای ایران و همچنین فیلم‌های قدیمی را در سینماهای مسقط اکران کنیم.
در ادامه این نشست، قاسم السلیمی درباره امکانات سینمای عمان گفت: ما در سازمان سینمایی عمان یک سالن سینمایی بزرگ داریم و برخی اوقات هفته‌های فیلم برگزار می‌کنیم که شامل هفته فیلم ایران هم می‌شود، همچنین اگر فیلم‌های ایرانی دارای زیرنویس عربی باشد، بسیار خوب است.
وی همچنین اضافه کرد: جشنواره مسقط شعاری با عنوان «فیلمت را در عمان بساز» را برای امسال در نظر گرفته است و ما بدین ترتیب بستری را برای تعاملات سینمایی فراهم کردیم.
تابش نیز درباره اشکال مختلفی که ایران می‌تواند با عمان تعاملات سینمایی داشته باشد، توضیح داد: نحوه همکاری سینمایی ایران و عمان شامل سرمایه‌گذاری مشترک بین ایران و عمان، ورود آثار سینمای ایران به اکران سینماهای مسقط، برگزاری ورکشاپ اساتید ایرانی و همکاری بین جشنواره‌ای می‌شود که با حضور شما در جشنواره فیلم کودک همکاری جشنواره‌ای آغاز شده است.
در ادامه این نشست السلیمی درباره کتابخانه ویدئویی جشنواره امسال گفت: ما اطلاع داریم که آثار بخش کتابخانه ویدئویی جشنواره فیلم کودک بسیار زیاد هستند و به همین دلیل انتخاب برای ما سخت است، از شما می‌خواهیم که پیشنهاد دهید تا کدام آثار را انتخاب کنیم و ما این فیلم‌ها را به پخش‌کنندگان عمانی معرفی کنیم تا شرایط خرید مهیا شود.
تابش همچنین درباره امکاناتی که کتابخانه ویدئویی در اختیار سینمای عمان قرار می‌‌دهد، گفت: حسن کتابخانه ویدئویی این است که امکان معرفی فیلم‌های سینمای ایران به راحتی از طریق فضای اینترنت برای پخش‌کنندگان فراهم می‌شود. السلیمی با دعوت از تابش برای حضور در جشنواره فیلم مسقط گفت: ما امسال تصمیم گرفتیم که باشگاه مخاطبان جشنواره مسقط را راه‌اندازی کنیم و اگر برنامه حضور سینمای ایران را داشته باشیم قطعا در جهت جذب مخاطب و معرفی فیلم‌های ایرانی نهایت تلاش را می‌کنیم.
تابش همچنین تاکید کرد ایران می تواند برای فضای مجازی، سرویس وی او دی و شبکه‌های اجتماعی عمان هم با استفاده از محصولات کتابخانه ویدئویی تامین محتوا کند.
الرئیسی هم در ادامه این نشست با اشاره به کم مخاطب بودن سینمای عمان اینچنین توضیح داد: ما به دنبال راه حلی برای بهبود وضعیت سینما در کشورمان هستیم و شعار «فیلمت را در عمان بساز» را هم برای رونق سینمای کشورمان و جذب مخاطب در نظر گرفتیم. همچنین جوانان ما تشنه آموزش هستند و در صورت تشکیل کلاس‌های آموزشی به اندازه‌ای ثبت نام می‌کنند که ما ناچار می‌شویم لیست رزرو باز کنیم.
السلیمی برای کارگاه‌های آموزشی سینمای ایران در عمان گفت: اگر اسامی کارگردانان مشهور در فهرست اساتید ایرانی برای کارگاه‌ها باشد به محض اعلام نامشان بازخورد زیادی خواهیم داشت. حتی جوانان ما بسیار راغب هستند که به ایران بیایند و در دانشکده‌های سینمایی تحصیل کنند.
تابش نیز درباره امکان حضور جوانان خارجی برای سپری کردن تحصیلات سینمایی در ایران، توضیح داد: این امکان در حال حاضر فراهم است و در دانشگاه هنر و تئاتر و سینما این امکان وجود دارد که شما به عنوان دانشجویان خارجی از طریق وزارت علوم ایران ثبت نام و در کلاس ها حضور پیدا کنید.
تابش در پایان افزود: امسال ما در جشنواره فیلم کودک پنل‌های تولید مشترک از کشورهای همسایه را به طور ویژه ایجاد کردیم و کارشناسان تجارب خود را مطرح کردند که استقبال خوبی هم از این برنامه ها شد. امیدوارم سال‌های بعد سینماگران عمان بیشتر در این رویداد حضور گسترده تری داشته باشند.