بررسی درجه بندی سنی فیلم ها در گفت و گو با سه سینماگر

درجه بندی سنی فیلم ها؛ اتفاقی به سود کودکان ایران

سه تن از فعالان باسابقه حوزه سینما معتقدند که درجه بندی سنی آثار سینمایی اتفاقی مبارک و مفید برای سینمای ایران و به طور ویژه کودکان و خانواده هایشان است.
به گزارش ستاد اطلاع رسانی سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، درجه بندی سنی فیلم‌های سینمای ایران مدتی است که به یکی از مهم‌ترین اتفاقات این حوزه بدل شده است.
چندی پیش حسین انتظامی، رییس سازمان سینمایی آیین‌نامه درجه بندی سنی سینماها را ابلاغ کرد تا جزییات مربوط به این طرح به اطلاع عموم برسد، در این خبر آمده بود که هیات رده بندی سنی آثار سینمایی به زودی مشخص خواهند شد تا به تصمیم گیری درباره چگونگی روند اجرای این طرح بپردازند.
اعضای این هیات این هفته با حکم حسین انتظامی مشخص شدند، اسامی این هیات مرکب از ۳۰ شخصیت آشنا با فیلم و سینما در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی، تربیتی، روانشناسی، جامعه‌شناسی و رسانه به شرح زیر است:
مرضیه ابراهیمی، حمید رضا ابک، اسدالله اعلایی، محمود امانی تهرانی، عماد افروغ، رضا امیر خانی، مرضیه برومند، رضا پور حسین، سمیه توحیدلو، مهدی تهرانی، مریم جلالی دهکردی، علی زرافشان، مهری زعفرانی، محمد سلگی، روح الله عالمی، افشین علا، مهرزاد دانش، مصطفی رحماندوست، فریدون عموزاده خلیلی، سیدعلی کاشفی خوانساری، محسن کاشانی وحید، عباس کاظمی، الهه کسمایی، میترا لبافی، جواد محقق، سیدمحمدتقی معراجی، سیدمحمد حسین نواب، مهدی نوید ادهم، وحید نیکخواه آزاد و محمد رضا وصفی.
حال با مشخص شدن هیات رده بندی سنی آثار سینمایی، این اقدام مثبت به شکلی جدی وارد پروسه عملی شده است، اتفاقی خوشایند که سینمای ایران را به شکلی جدی به سینمای روز دنیا نزدیک می کند.
به همین بهانه با پوران درخشنده، غلامرضا موسوی و امیرحسین قهرایی از پیشکسوتان حوزه سینما گفت‌و‌گویی کرده‌ایم و نظرشان را درباره این اتفاق جویا شدیم.
درجه‌بندی سنی برای گروه کودک الزامی است
پوران درخشنده کارگردان باسابقه سینمای ایران که در حوزه کودک و نوجوان نیز فعالیت کرده است، با مثبت ارزیابی کردن درجه بندی سنی فیلم‌ها در سینمای ایران گفت: در همه دنیا این رده‌بندی سنی وجود دارد، به عنوان مثال وقتی می‌گویند فیلمی مخصوص خانواده است، تعریف مشخصی برایش دارند. رده‌بندی سنی برای گروه کودکان را بسیار الزامی می‌دانم چون اکثر بچه‌ها با خانواده فیلم‌هایی را می‌بینند که مناسبشان نیست و به همین دلیل اینکه مشخص شود فیلم مخصوص کودکان چه فیلمی است و خود خانواده‌ها هم درباره این موضوع آگاهی پیدا کنند اتفاق مثبتی است.
وی افزود: خانواده باید این موضوع را درک کند و مسلما اگر با درجه بندی سنی متوجه شود که فیلمی برای سن و سال فرزندش مناسب نیست، با او به تماشای فیلم نمی‌رود.
درخشنده تاکید کرد: این اتفاق به سلامت روحی و اجتماعی جامعه خیلی کمک می‌کند و برای روان جامعه مهم است، رده بندی سنی برای من فیلمساز هم مناسب است تا بتوانم مخاطب شناسی دقیقی برای ساخت فیلم داشته باشم.
درجه‌بندی سنی نیاز به آگاهی سازی دارد
غلامرضا موسوی، تهیه‌کننده پیشکسوت سینما درجه‌بندی سنی را اصلی مهم برای سینمای ایران دانست و گفت: اینکه به خانواده‌ها اطمینان دهیم که فرزندانشان با چه سنی می‌توانند برای تماشای فیلم‌ها همراهشان شوند، بسیار اقدام مفیدی است. همچنین تشکیل هیاتی متشکل از روانشناس، جامعه‌شناس، معلم، استاد دانشگاه و… اتفاق مثبتی است.
وی با اشاره به سابقه درجه بندی سنی فیلم‌ها در تاریخ سینمای ایران، توضیح داد: علی رغم اینکه قبل از انقلاب به رده‌بندی سنی اشاره شده بود اما هیچگاه این اتفاق عملی نشد، پس از انقلاب این روند جدی‌تر شد ولی جنبه آموزشی پیدا نکرد و هیاتی کارشناسی برایش تعیین نشد. خوشبختانه امروز این اتفاق جدی گرفته شده است و پس از اعلام مقررات، همزمان با پایان جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان هیاتی برای تصمیم گیری درباره درجه بندی سنی فیلم ها تعیین شده است.
موسوی تاکید کرد: امروز بخش اصلی این موضوع باید شروع شود و رسانه‌های گروهی و جمعی فواید این طرح را برای خانواده‌ها روشن کنند. چون کسی که درباره این موضوع تصمیم نهایی را می گیرد، خانواده ها هستند. به نظرم نباید این اقدام با اجبار همراه کرد چون نتیجه عکس خواهد داشت.
این تهیه کننده افزود: خانواده‌ها اگر بدانند مسئله ای مانند تماشای برخی از فیلم ها به ضرر فرزندانشان است، مطمئنا از همراه خود بردن آن ها به سالن های سینما خودداری می کنند. در مقابل شورای مربوطه مسئولیت سنگینی دارد و باید برای خانواده ها اعتمادسازی کند، اگر مجموع این کارها را به درستی انجام دهیم می توانیم به سمتی برویم که شورای بازبینی وزارت فرهنگ و ارشاد دست بازتری برای صدور مجوز داشته باشد چون فیلم ها درجه بندی سنی می شوند. البته باید به شورا زمان داد و عجله ای در کار نداشت تا این طرح اصولی و درست رقم بخورد.
فیلم های سینما حتما نیاز به درجه بندی سنی دارند
امیرحسین قهرایی کارگردان باسابقه سینما که امسال با فیلم «بازیوو» در سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان حضور دارد، درباره تعیین هیات رده بندی سنی آثار سینمایی و اجرایی شدن این قانون گفت: این طرح در همه جای دنیا از خیلی سال پیش شروع شد و ما خیلی دیر به این تصمیم رسیده ایم. فیلم های سینما حتما نیاز به درجه بندی سنی دارند. چون واقعا برخی فیلم ها در حوزه کودک و نوجوان برای سنین خاصی مناسب نیستند.
وی ادامه داد: فیلم اخیر من که در جشنواره هم حضور دارد قطعا برای مخاطبان زیر هفت سال مناسب نیست و اصلا نمی توانند قصه آن را دنبال کنند. من شب گذشته هم در سینما فیلم را دیدم و چند کودک زیر هفت سال در سالن حضور داشتند که با فیلم ارتباط برقرار نکردند.
قهرایی با اشاره به اینکه سینمای کودک نیازمند توجه بیشتری است، عنوان کرد: این توجه باید در تمام ارکان سینما وجود داشته باشد و این رده بندی نگاه ویژه به کودکان و خانواده را به دنبال دارد. امیدوارم این رده بندی سنی خانواده ها را دوباره به سینما برگرداند و شاهد آشتی آن‌ها با سالن های سینما باشیم.