در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

کارگردان «بازیوو»: بچه ها به سینما می‌روند تا شاد باشد و انرژی بگیرند

برنده جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم کودک و نوجوان عقیده دارد سینما برای مخاطب کودک و نوجوان محلی برای شادشدن و دریافت انرژی است و فیلم‌هایی با ریتم کند برای نسل امروز که با سرعت دنیای دیجیتال همگام شده‌اند جذابیتی ندارد.
به گزارش پانا؛ امیرحسین قهرایی از فیلمسازان سینمای کودک و نوجوان ایران است که سال‌ها پیش سریال‌های «علی کوچولو» و «چاق و لاغر» را برای بچه‌های نسل پیشین کارگردانی کرده است و سریال‌های «دوربین مخفی» و «شوخی با ستارگان» او نیز جزو برنامه‌های پربیننده تلویزیون بوده است. این فیلمساز امسال با تازه‌ترین اثر خود، فیلم سینمایی «بازیوو» به عرصه سینمای کودک بازگشت و نخستین‌بار در سی و دومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان آن را به نمایش گذاشت.
«بازیوو» نوشته سلمان خورشیدی و تهیه کنندگی غلامرضا موسوی فیلمی در ژانر فانتزی است و پژمان بازغی، برزو ارجمند، محمدرضا هدایتی، لیندا کیانی، سحر زکریا، رضا شفیعی‌جم به همراه بازیگران نوجوان ایلیا نصرالهی، هلیا صمدزاده و آرین دهقان‌نژاد در آن ایفای نقش می‌کنند.
این فیلم پروانه زرین بهترین کارگردانی جشنواره در بخش ملی نیز را نصیب امیرحسین قهرایی کرد و دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه نیز به سلمان خورشیدی اهدا شد. قهرایی همچنین برنده دیپلم افتخار مرکز توسعه سینمای کودک شد و در دیپلم افتخار بخش کسب و کار به او تعلق گرفت.
کارگردان «بازیوو» در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره سوژه فیلم «بازیوو» و اهمیت آن برای مخاطب نوجوان می‌گوید: «شاید اولین‌بار است که دغدغه بچه‌های امروزی را سوژه فیلم قرار دادیم. بچه‌هایی که گیم و رسانه‌های دیجیتال دنیای‌شان را احاطه کرده و توان یادگیری و عکس‌العمل سریعی در مقایسه با نسل ما دارند.»
وی ادامه داد: «دیگر شخصیت‌های عروسکی مثل «چاق و لاغر» و «کلاه قرمزی» برای بچه‌های امروزی جذاب نیست و نمی‌تواند آنها را به سینما بکشاند. دنیای دیجیتال دنیای سرعت و حرکت است و مخاطب امروز اهل بازی و موسیقی و هیجان است بنابراین آثاری با ریتم تند و موزیکال را ترجیح می‌دهد.»
قهرایی در پاسخ به پرسشی درباره کارکرد آموزشی فیلم‌ها در سینمای کودک و نوجوان گفت: «مدرسه جای درس‌خواندن و درس یاددادن است؛ بچه ها به سینما می‌روند تا شاد باشد، دست بزند و با شخصیت‌های قصه همذات پنداری کند. آنها به سینما می‌روند تا انرژی بگیرند. اما قطعا هرفیلم پیامی دارد که در خلال روایت داستان جذاب به تماشاگر منتقل می‌شود و کارکرد آموزشی و تربیتی فیلم همانجاست.»
این فیلمساز درباره پیام فیلم بازیوو گفت: «بدی بازنده و خوبی همیشه پیروز است. این پیامی است که مخاطب از فیلم دریافت می‌کند. همچنین یاد می‌گیرد که به خود اطمینان داشته باشد چرا که انسان در رسیدن به خواسته‌های خود تواناست، اگر خود را بشناسد و به خود اعتماد داشته باشد.»
قهرایی درباره موسیقی فیلم «بازیوو» و ساخت قطعات موزیکال فیلم گفت: آهنگساز فیلم آقای آرمین قیطاسی هستند که ۴ قطعه موزیکال با اشعاری از کیوان نظری برای فیلم ساختند.
گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا