حبیب اسماعیلی: دلگرم‌کردن فعالان سینمای کودک، جریان‌ساز است

«حبیب اسماعیلی» مدیر عامل رسانه فیلمسازان مولود که در مراسم تقدیر از فعالان تولید، پخش و اکران سینمای کودکان و نوجوانان به عنوان یکی از سه پخش‌کننده برتر سینمای کودکان و نوجوانان در سال ۹۷ برگزیده شد، گفت: برپایی مراسمی با هدف تکریم فعالان در این حوزه، یک عامل برانگیزاننده است که می‌تواند جریان‌ساز شود.
به گزارش روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، او ادامه داد: حداقل ویژگی چنین حرکت‌هایی، این است که این اشتیاق را به وجود می‌آورد تا تهیه‌کننده به فعالیت در سینمای کودکان و نوجوانان راغب شود، پخش‌کننده به ادامه کار در این سینما دلگرم شود و سینمادار از نمایش فیلم کودک حمایت کند.
اسماعیلی گفت: همین که تهیه‌کننده ببینند فیلمی که در این ژانر سینمایی ساخته شده، در آرشیو نمی‌ماند و نمایش داده می‌شود، برایش دلگرم‌کننده است.
او با اشاره به این که یکی از مشکلات تولیدکننده و مخاطب سینمای کودک، نداشتن پایگاه فرهنگی مناسب و مشخص است، گفت: مخاطب باید بداند فیلم کودک را کجا باید ببیند. پیش از این وضعیت به گونه‌ای بود که فیلم کودک یا اکران نمی‌شد، اگر هم می‌شد کسی متوجه نمی‌شد و زود از اکران برداشته می‌شد. فیلم‌ها رنگ پرده را نمی‌دیدند یا اکران لایی می‌گرفتند و بی‌سروصدا به نمایش درمی‌آمدند و حتی پول پوسترش را هم در نمی‌آوردند. اما امروز با حجم تولید و برنامه‌ریزی برای اکران، به نظر می‌رسد اختصاص سالن مناسب این سینما و مخاطبش در پردیس‌های سینمایی موجود و پردیس‌هایی که در دست احداث است، این پایگاه فرهنگی برای کودکان و نوجوانان شکل خواهد گرفت.
این تهیه‌کننده مجرب سینمای ایران اظهار داشت: هنوز یادمان نرفته که در دهه ۶۰، فیلم‌هایی چون شهرموش‌ها و دزد عروسک‌ها چگونه مخاطبان تازه‌ای به سینمای ایران اضافه کردند. امروز هم مخاطب این ژانر سینمایی در سالن سینما، خانواده‌ها هستند، چرا که به طور منطقی کودکان در سنین پایین (مگر در مواردی که از طریق مدارس آنها را به سالن سینما می‌برند)، با خانواده خود به سالن سینما می‌روند و به دیدن فیلم می‌نشینند.
او گفت: خانواده‌ها به اضافه فرزندانشان مخاطبان عمده سینمای کودکان و نوجوانان هستند، پس باید برای آنها فیلم به تعداد کافی در هر فصل از اکران وجود داشته باشد تا این طیف مخاطبان از سینما حذف نشوند.
اسماعیلی گفت: با همتی که در سال‌های اخیر از سوی ارگان‌های مختلف و از جمله بنیاد سینمایی فارابی شکل گرفته، دست‌اندرکاران تولید و پخش هم این را حس کرده‌اند که فیلم کودک جواب می‌دهد و ما هم وظیفه خود می‌دانیم که به عنوان پخش‌کننده، از این سینما حمایت کنیم.
اسماعیلی گفت: رسانه مولود قسمت اول «دزد و پری» ساخته حسین قناعت را اکران کرد در حالی که همان زمان هیچ سینماداری به عنوان سرگروه حاضر نمی‌شد فیلم را اکران کند و من وقتی هر چه تلاش کردم، به جایی نرسیدم، به بهروز مفید تهیه‌کننده فیلم گفتم که بهتر است فیلم را آزاد اکران کنیم. فیلم را قرار شد مرداد ماه اکران کنیم و به شهریور و فصل بازگشایی مدارس متصل شود. فیلم، چهار سال پیش در گروه آزاد اکران شد و بیش از یک میلیارد فروخت؛ مدارس هم حمایت کردند. در سال‌های بعد این حرکت ادامه یافت و فیلم‌های بیشتری ساخته و اکران شد. ما «پیشونی سفید۲» و «دزد و پری ۲» را اکران کردیم که در گیشه موفق بودند. فیلم سیدجواد هاشمی، زمستان اکران شد اما بیش از ۴ میلیارد تومان فروخت و این یک بار دیگر ثابت کرد در سینمای کودکان و نوجوانان، کشش و ظرفیت وجود دارد.