آنچه در سومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران گذشت

سال برگزاری: ۱۳۹۸- سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ایران
دبیر جشنواره: علیرضا تابش
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی: علیرضا تابش

* برپایی المپیاد سوم در دو بخش ایده و فیلم کوتاه
سومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان از ۲۶ تا ۳۰ مرداد ۹۸ توسط انجمن سینمای جوانان ایران و بنیاد سینمایی فارابی در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان برگزار شد. این المپیاد فیلمسازی شامل ۲ بخش ایده و فیلم کوتاه بود.

* اهداف المپیاد سوم
سومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان با اهداف ترویج فضائل اخلاقی و نگاه امیدوارانه به زندگی در بین نوجوانان از طریق ایده‌پردازی و مشارکت در تولید فیلم، یافتن ایده‌های نو در سینمای کودکان و نوجوانان، ایجاد شرایط مناسب برای کشف و معرفی استعدادهای هنری نوجوانان در حوزه تخصصی سینمای کودکان و نوجوانان و زمینه سازی برای گسترش فعالیت در حوزه سینمای کودکان و نوجوانان برگزار شد.

* تعریف ایده و فیلم کوتاه در المپیاد سوم
در سومین المپیاد فیلمسازی، ایده به قصه‌ای گفته شد که پس از پذیرش توسط هیأت انتخاب المپیاد، با کمک استاد مشاور و گروه خلاق به طرح کلی فیلمنامه دارای ابتدا، میانه و پایان داستان تبدیل می‌شود. همچنین مقرر شد تا فیلم‌های کوتاه، آثاری با زمان حداکثر ۳ دقیقه باشند که بعد از سال ۱۳۹۶ تولید شده باشد. دوره‌های آموزشی از سوی انجمن سینمای جوان برای پذیرفته‌شدگان برگزار شد.

* افتتاح و بریدن کیک المپیاد سوم
مراسم افتتاحیه سومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان کشور صبح امروز شنبه ٢۶ مرداد در سالن سوره حوزه هنری اصفهان برگزار شد و در پایان این مراسم کیک سومین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان توسط اساتید ارشد و حاضران این دوره بریده شد.

* اعضای شورای برنامه‌ریزی محتوایی المپیاد سوم
سعید پوراسماعیلی، وحید گلستان، داود ضامنی، محمدرضا کریمی صارمی، سهیلا عسکری و حسین شیخ‌الاسلامی اعضای شوراى برنامه‌ریزى محتوایى سومین المپیاد فیلمسازى نوجوانان بودند.

* مربیان کارگاه‌های بخش ایده المپیاد سوم
مرضیه برومند، پوران درخشنده، وحید نیکخواه‌آزاد، علی‌اکبر قاضی‌نظام، کامبوزیا پرتوی، ایرج طهماسب، ابوالفضل جلیلی و عبدالله علیمراد به عنوان مربیان کارگاه‌های بخش ایده سومین المپیاد فیلمسازی فعالیت کردند. این استادان، کار مربی‌گری ۶۵ نفر از نوجوانانی را که ایده‌های آن‌ها در این رویداد پذیرفته شد، در قالب کارگروه‌های ۹ گانه بر عهده گرفتند و به مدت ۱۰ ساعت آن‌ها را آموزش دادند.

* رکوردداران بخش ایده در سومین المپیاد
در بین پذیرفته‌شدگان در بخش ایده سومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان، اصفهان با ۷ نفر، ملایر با ۶ نفر و خمینی‌شهر با ۵ نفر دارای بیشترین پذیرفته‌شده بودند. همچنین از بین نفرات پذیرفته‌ در بخش فیلم بندرعباس، تبریز، تهران، همدان و یزد با ۲ نفر بیشترین آثار پذیرفته‌شده را به خود اختصاص دادند.

* سهم دختران و پسران از بخش ایده المپیاد سوم
در مجموع ۳۴۶ ایده و ۱۸۹ فیلم در سومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ثبت‌نام کردند که از تعداد کل ایده‌های ثبت نام شده در سایت، ۱۹۶ اثر متعلق به دختران و ۱۵۰ اثر متعلق به پسران بود. از میان ایده‌های راه یافته به سومین المپیاد فیلمسازی ۲۰ اثر متعلق به دختران بود و ۲۰ اثر نیز از سوی پسران نوجوان ارائه شده بود که در این مرحله پذیرفته شدند.

* سهم دختران و پسران از بخش فیلم المپیاد سوم
ثبت‌نام سومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان در بخش فیلم تا ٧ مرداد ۹۸ در سایت انجمن سینمای جوانان ایران انجام شد. از میان فیلم‌های ثبت‌نام شده ۸ اثر متعلق به پسران و ۷ فیلم به نام دختران به ثبت رسیده است.

* سه حمایت ویژه از فیلم‌های سومین المپیاد
در پایان مراسم اهدای جوایز به برترین‌های سومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان سه حمایت ویژه از ایده‌ها صورت گرفت و انجمن سینمای جوان از ایده «کیپاپ»، کانون پرورش فکری کودکان از ایده «حیات» و جشنواره رشد از ایده «من استیون هاوکینگ نیستم» تجلیل کرد.

اسامی برگزیدگان بخش فیلم سومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان
مدال طلای این بخش به انیمیشن «طغیان» به کارگردانی ماژان کیمیایی از همدان رسید.
مدال نقره در این بخش به فیلم «در جست و جوی زندگی» به کارگردانی ایلیا رمضانی از بوشهر رسید و فیلم «دوختولور» به کارگردانی فاطمه زاهدانی از بندرعباس رسید.
مدال برنز المپیاد به فیلم کوتاه «گذر زمان» به کارگردانی محمد امین فیروزه از تبریز و فیلم کوتاه «به چوک» به کارگردانی عارفه جعفری از میبد رسید.
اسامی برگزیدگان بخش ایده سومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان
مدال طلای این بخش به گروه کامبوزیا پرتوی با ایده «دوست عجیب من» با ایده اولیه دختر سیل نوشته رکسانا رسولی از اصفهان رسید. ساره فیضی، هستی جعفرپور، هالن میرآقا، زینب نجمی، مازیار جورکش و نگار خانی به همراه رکسانا رسولی اعضای گروه برنده این بخش بودند.
مدال نقره این بخش، به گروه‌های ایرج طهماسب برای ایده «گاوهای فضایی» و ایده اولیه «شیرکاکائو مریخی» به همراه گروه پوران درخشنده برای ایده «کیپاپ» با ایده اولیه «موج های شادی روانه بود بر دل های خندان» رسید.
مدال برنز به گروه‌های عبدالله علیمراد برای «ایده حیاط» نوشته سید متین احمدی از خمینی شهر اصفهان، گروه مرضیه برومند برای ایده «من استیون هاوکینگ نیستم» با ایده اولیه ثمین ابوالحسنی، گروه علی اکبر قاضی نظام برای ایده «آفرینش هستی» با ایده اولیه متینا اکبرزاده، گروه وحید نیکخواه با ایده «یک تکه مداد» به نویسندگی امین یونسی و ایده «شیر تو شیر مجازی» به نویسندگی ثنا ابوالحسنی و گروه ابوالفضل جلیلی برای ایده طرح «گلیم» از کیانا صابر و ایده «خورشید را دیده‌ایم» از حنانه مرادی به طور مشترک رسید.