علی قوی‌تن مطرح کرد؛

جشنواره‌ای که روزنه‌ امیدی برای سینمای کودک است

یک فیلمساز کودک و نوجوان معتقد است: جشنواره کودک و نوجوان روزنه امیدی است که می‌تواند به درخشندگی بیشتر سینمای کودک ختم شود و باید این جشنواره حفظ شود و باید از همین تریبون‌ها به گوش دولت و مسئولین برسانیم که به فکر سینمای کودک باشید و سالن‌هایی برای اکران در اختیار آن‌ها بگذارید.
علی قوی‌تن که ۱۰ سالی است در حوزه کودک فیلم می‌سازد و آخرین بار با فیلم سینمایی «پل سفید» در سی‌امین جشنواره فیلم کودک اصفهان حضور داشته، همچنین با فیلم های «پرواز بادبادک»، «آفتاب مهتاب زمین» و «آسمان آبی مادرم» تاکنون در بیش از چهل جشنواره خارجی حضور یافته است.
اما این روزها مشغول ساختن «رویای سهراب» است که به زندگی سهراب سپهری می‌پردازد. همین موضوع باعث شده تا او کمی از فیلم‌سازی کودک فاصله بگیرد و در دوره سی و یکم وسی و دوم جشنواره کودک اصفهان حضور نداشته باشد.
به گفته او ساخت این فیلم ادای دینی به سهراب بوده و دغدغه‌اش بعد از اتمام «رویای سهراب»، ساخت فیلم‌های جدید در حوزه کودک است.
کارگردان «سرود تولد» در گفت‌وگویی با ایسنا درباره وضعیت اکران فیلم‌های کودک با توجه به برگزاری جشنواره فیلم کودک گفت: به نظر من باید این جشنواره باشد تا حیات سینمای کودک تداوم یابد. حداقل حضور این جشنواره عرض اندامی به مسئولین است که متوجه باشند، سینمای کودکی هم هست. امیدوارم با این روند وضعیت سینمای کودک تغییر و جایگاه خودش را پیدا کند چراکه وجود این گونه سینما نیاز حیاتی جامعه است.
قوی‌تن افزود: در حال حاضر با روند موجود در اکران سینمای کودک و دل‌سردی مسئولین سینمایی نسبت به این نوع سینما و جشنواره اصفهان، ممکن است اوضاع بدتر شود و فیلم‌سازان این حوزه را نسبت به کارشان دل‌سرد کنند. در عین حال بنیاد سینمایی فارابی در تلاش است که سینمای کودک را از بحران خارج کند، اما نمی‌دانم در این زمینه چقدر می‌تواند موفق باشد.
او اضافه کرد: در مجموع برخی فیلمسازان مانند من هستند که با این شرایط و اکران نامناسب فیلم‌هایشان کنار آمده‌اند و به روند فیلم‌سازی در حوزه کودک ادامه می‌دهند. من معتقدم فیلم‌هایی که ساخته‌ام، حداقل در ۱۵،۲۰ فستیوال بین‌المللی و یا داخلی کودک و نوجوان حضور داشته‌اند. بنابراین اگر فیلم‌سازی کودک را غیرتجاری ببینیم و در این نوع از سینما دنبال پول نباشیم، اکران در سطح دنیا و جشنواره‌ها هم نوعی دیده شدن است.
کارگردان «نسکافه داغ داغ» در ادامه بیان کرد: اما اگر به دنبال شرایط ایده‌آل دیده شدن هستیم باید تغییراتی در روند اکران سینمای کودک شکل گیرد. ما در کشور، پردیس‌های سینمایی زیادی داریم که دولت می‌تواند با تدابیری یکی از سالن‌های این پردیس‌ها را به اکران فیلم‌های کودک و نوجوان اختصاص دهد. چنین راه‌کارهایی وجود دارد اما همه چیز به تلاش دولت بستگی دارد.
علی قوی‌تن گفت: جشنواره‌ی فیلم کودک و نوجوان اصفهان روزنه امیدی است که می‌تواند به درخشندگی بیشتر سینمای کودک ختم شود و باید این جشنواره حفظ شود و باید از همین تریبون‌ها به گوش دولت و مسئولین برسانیم که به فکر سینمای کودک باشید و سالن‌هایی برای اکران در اختیار آن بگذارید.