داریوش دالوند: «وب‌سری»ها به محتوای ایرانی اسلامی نیاز دارند

تهیه‌کننده انیمیشن‌های سینمایی «ناسور» و «رستم و سهراب» معتقد است: با افزایش دسترسی کودکان به محتواهای اینترنتی، باید محتوای ایرانی اسلامی را در حوزه تولیدات «وب سری» افزایش داد.
داریوش دالوند، تهیه‌کننده حوزه انیمیشن در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس درباره وجه اقتصادی سینمای کودک، گفت: سینمای کودک و در نقطه اوج آن، انیمیشن کودک، نجات‌دهنده سینمای جهان و هالیوود بوده است، چراکه مخاطب سینمای کودک به هیچ وجه تنها به بچه‌ها محدود نمی‌شود و همه اعضای خانواده را دربر می‌گیرد و کودک درونشان را تحریک می‌کند.
وی ادامه داد: تمام دنیا به سینمای کودک نگاه تجاری دارند، اما در کشور ما ژانرهایی مورد پسند هستند که در دیگر جوامع، باب نیست و از این رو نیاز به آسیب‌شناسی فرهنگی داریم. تولیدات سینمای کودک ما، دست‌کمی از آثار سینمای بزرگسال ندارد و کیفیت تولیدی آثار، از سطح بالایی برخوردار است، پس انگشت اتهام در کم‌رونقی فروش فیلم‌های کودک، نباید به سمت سینماگران این حوزه باشد.
تهیه‌کننده انیمیشن سینمایی «ناسور» درباره وضعیت اکران فیلم‌های کودک، گفت: در روند نمایش یک فیلم، اکران فیلم‌های کودک نباید تفاوتی با فیلم‌های بزرگسال داشته باشد، در کشور ما قوانین حمایتی خوبی برای نمایش فیلم‌های کودک وضع شده است، اما این قانون‌ها نیازمند اجرای بهتری هستند.
وی درخصوص اهمیت جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: اگر جشنواره کودک و نوجوان برگزار نمی‌شد، تاکنون سینمای کودک ما، منسوخ شده و از میان رفته بود. یکی از دلایلی که سینماگران هنوز در این حوزه مشغول به کار هستند، وجود جشنواره کودک است. به نظر من برگزاری این جشنواره ضرورت دارد و وجودش اتفاقات مثبتی را رقم می‌زند.
وی درخصوص بخش المپیاد فیلمسازی در جشنواره کودکان و نوجوانان، گفت: برگزاری المپیاد فیلمسازی اتفاق مثبتی است، چون از همین دوره‌های انجمن سینمای جوان است که بسیاری از کارگردانان بزرگ پرورش پیدا می‌کنند. شاید یکی از کسانی که در این المپیاد شرکت کرده است، در آینده فیلمساز بزرگی شود، پس باید برای این نوجوانان سرمایه‌گذاری کرد و فکر می‌کنم حاصل کار المپیاد فیلمسازی، ۵ تا ۱۰ سال دیگر با تولد کارگردانان موفق، نمایان شود.
این تهیه کننده درخصوص بخش «وب سری» (مجموعه انیمیشن‌های کوتاه که در اینترنت منتشر می‌شود) که در این دوره از جشنواره برای اولین بار به آن پرداخته شده است، گفت: امروزه کودکان خودشان می‌توانند به تنهایی نیازهای خود را در اینترنت جست‌وجو کنند. پس وقتی کودک در این فضا به جست‌وجو می‌پردازد، چه قدر خوب می‌شود که ما بتوانیم در کنار محتواهای دیگر، محتوای ایرانی اسلامی را هم در اختیار او قرار دهیم و هرچه در این حوزه تولیدات بیشتری داشته باشیم، احتمال این که بچه‌ها در گشت و گذارهای اینترنتی خود، با محتوای مورد نظر ما برخورد کنند، بیشتر می‌شود، پس خوب است که هم‌ به لحاظ کیفی و هم از نظر کمی، آثار خوبی را در این حوزه تولید کنیم.
وی ادامه داد: فکر می‌کنم که برای بخش «وب‌سری» باید بستر فراهم کرد و حمایت‌های لازم برای تولیدات «وب‌سری» را در دستورکار قرار داد تا محتواهای خوبی برای استفاده کودکان در اینترنت فراهم باشد.
سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از ۲۸ مرداد تا ۴ شهریورماه ۱۳۹۸ (همزمان با عید سعید غدیرخم) در دو بخش مسابقه سینمای بین‌المللی و سینمای ایران در شهر اصفهان برگزار می‌شود. آثار قابل تبدیل به وب‌سری یکی از زیرمجموعه‌های بخش سینمای ایران است.