وحید نیکخواه آزاد: سینمای کودک و نوجوان هنوز زنده است

وحید نیک‌خواه آزاد، معتقد است که کارایی جشنواره فیلم کودک و نوجوان، در گرو تقویت بخش بین‌الملل است و می‌گوید: این جشنواره باید به جایگاه درست سیارک‌ها، در منظومه عظیم سینمای کودک و نوجوان توجه داشته باشد.
این فیلم‌نامه‌نویس، تهیه‌کننده و کارگردان سینمای کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان اظهار کرد: امسال، فیلم‌های بلند زیادی در بخش‌های مختلف، متقاضی حضور در جشنواره فیلم کودک و نوجوان بوده‌اند و همین امر، نشانه این است که برخلاف آنچه گاه شنیده می‌شود، سینمای کودک و نوجوان در ایران زنده است؛ اگرچه تا رسیدن به شرایط مطلوب، راهی طولانی در پیش داریم.
نیک‌خواه آزاد، با اشاره به این گزاره که گاه گفته می‌شود در شرایط نامطلوبِ کنونیِ سینمای کودک و نوجوان، برگزاری جشنواره چه فایده و ضرورتی دارد، تصریح کرد: جشنواره فیلم کودک و نوجوان، ویترینی است که ما محصولات یک سال سینمای کودک را در آن، در کنار هم می‌بینیم و آن‌ها را قضاوت می‌کنیم. خیلی از کشورهای جهان، سینمای کودک ندارند؛ اما جشنواره کودک دارند، بنابراین نمی‌توان برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان را به وجود سینمای کودک در سطح ملی مشروط کرد.
وی افزود: سینمایی که ما آن را تحت عنوان سینمای کودک می‌شناسیم، شامل طیفی از فیلم‌هاست که سینمای اکران، بخشی از آن است. بخشی از این سینما می‌تواند به معضلات کودکان و نوجوانان اشاره کند و ممکن است جذابیتی هم برای خود کودکان و نوجوانان نداشته باشد؛ اما چنین فیلم‌هایی باید ساخته شود تا پدران و مادران و مسئولان را متوجه آسیب‌ها کند.
کارگردان فیلم «علی و دنی» گفت: در چنین کارکردی، فیلم‌های حوزه کودک، می‌تواند همان تأثیری را داشته باشد که فیلم «لانتوری» در تغییر روند مجازات عاملان اسیدپاشی داشت و ما نباید انتظار اکران گسترده همه فیلم‌های تولیدشده را داشته باشیم. جشنواره فیلم کودک و نوجوان، مانند رنگین‌کمانی است که همه رنگ‌ها را پوشش می‌دهد و به دیده شدن فیلم‌ها کمک می‌کند. چه جای دیگری به‌غیراز جشنواره فیلم کودک داریم که بتواند همه این طیف‌ها را در چشم و نظرگاه ما بنشاند؟
نیک‌خواه آزاد، کارایی بهتر جشنواره فیلم کودک و نوجوان را در گرو تقویت بخش بین‌الملل آن دانست و ادامه داد: بخش بین‌الملل، فرصتی است که سینماگران ما در آن می‌توانند آثار درجه یک سینمای کودک دنیا را ببینند؛ گرایش‌ها را بشناسند؛ درباره آن‌ها حرف بزنند و پیشرفت‌های آن‌ها را ملاحظه کنند تا متوجه بشوند برای نزدیک شدن به دنیای کودکان و نیز سینمای برتر، به چه ابزارها و زیرساخت‌هایی نیاز داریم. این تجربه می‌تواند با برگزاری جلسات هم‌اندیشی، کارگاه‌های تخصصی و… کامل شود.
نویسنده فیلم‌نامه «گنجشکک اشی‌مشی»، تأکید کرد که بخش بین‌الملل، پنجره‌ای برای ورود هوای تازه به ریهٔ سینمای کودک کشور است و تمرکز بر محصولات داخلی به تنهایی نمی‌تواند راهگشا باشد.
وی، سینمای کودک و نوجوان را منظومه‌ای دانست که جشنواره فیلم کودک و نوجوان، اکران، تولید محتوا و فکر و فیلم‌نامه، نیروی انسانی، ابزار و … به‌مثابه سیاره‌های آن هستند و افزود: جشنواره فیلم کودک و نوجوان، وقتی می‌تواند در خدمت سینمای کودک باشد که همه سیاره‌های این منظومه، در نسبتی منطقی و پویا با یکدیگر قرار بگیرند و همدیگر را کامل کنند. اگر اکنون اشکالی وجود دارد ناشی از شکل نگرفتن کامل این منظومه است و جشنواره فیلم کودک و نوجوان از این منظر باید تقویت شود.
نیک‌خواه آزاد ابزار امیدواری کرد: در حال حاضر اطلاعات، دانش و عزم مسئولان ما برای برطرف کردن مشکلات سینمای کودک و ارتقا دادن آن در شرایط نسبتاً مطلوبی قرار دارد. در دو سه سال اخیر، حرکت‌های چشم‌نوازی دیده شده که ناشی از همین عزم و علاقه است و اگر این رویکرد، ادامه پیدا کند، قطعاً در سال‌های آینده شاهد وضعیت بهتری در سینمای کودک و نوجوان کشور خواهیم بود.