مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی:

اکران تنها راه درآمد سینمای کودک نیست

علیرضا تابش در تازه‌ترین گفت‌وگوی خود با «شرق»، درباره رویکرد جدید بنیاد سینمایی فارابی نسبت به سینمای کودک سخن گفت که بخشی از آن در این گفت‌وگوی کوتاه آمده است.
جایگاه اقتصادی و فرهنگی فیلم‌های کودک و نوجوان در سبد تولید و اکران سالانه سینما چیست؟
در کنار توجه به ارزش‌های فرهنگی و اهمیت راهبردی محصولات فرهنگی کودک، توجه به وجوه تجاری و نگاه کارآفرینانه به سینمای کودک اهمیت دارد. در تمام دنیا حوزه سینمای کودک، پول سازترین حوزه سینما محسوب می‌شود، اما در ایران سینمای ما از این هدف دور مانده است!
از نظر شما چرا کودکان ایرانی اقبال چندانی به تماشای محصولات سینمایی ندارند؟
برخلاف آنچه تصور می‌شود، کودک و نوجوان ایرانی، بسیار اهل استفاده از محصولات فرهنگی است. دست کم آمار به ما می‌گوید که این قشر، فیلم‌بین‌ترین قشر جامعه ایران هستند و بیش از ۵۰ درصد ترافیک اینترنت در ایران صرف تماشای ویدئو و محصولات فرهنگی توسط کودکان و نوجوانان می‌شود. این یک فرصت طلایی است که باید از آن استفاده کرد.
آیا نحوه اکران و میزان فروش سینمایی فیلم‌های کودک و نوجوان، پدیدآورندگان این فیلم‌ها را به ساخت این ژانر سینمایی تشویق می‌کند؟
اکران تنها راه درآمد سینمای کودک نیست، بلکه در جهان زیر ۲۰ درصد از درآمد یک فیلم کودک از راه اکران به دست می‌آید. ما باید به سمت محصولات جانبی و ارتباط با صنایع مختلف جانبی حرکت کنیم، نفس تشکیل «مرکز نوآوری و شتاب‌دهی سینما» با محوریت بخش خصوصی در همین‌جاست، مرکزی که ارتباط بین سینما و صنایع مختلف را تسهیل می‌کند.
چرا ورود نسل جدید کارگردانان به حوزه تولید سینامی کودک اهمیت دارد؟
ورود نسل جدید سینماگران به سینمای کودک، یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. نمی‌توان تا ابد در رؤیای بازگشت سینمای کودک به دهه‌های ۶۰ و ۷۰ ماند و درهای سینمای کودک را روی نسل جدید بسته نگاه داشت.
حتماً آثار کمدی پر فروش، سینمای فرهنگی یا سینمای کودک را به حاشیه می‌راند. پس چه باید کرد؟
خوب نیست که فکر یا احساس کنیم کسی یا باندی در سینما با سینمای کودک دشمنی دارد. اگر هم اجحافی در حق سینمای کودک در بخش اکران اتفاق می‌افتد، از سر ناآگاهی یا ضرردهی سینمای کودک در ۱۵ سال اخیر است. سینماگران به کمک هم باید این تصور و فرهنگ را تغییر دهند، نه اینکه به سوءظن‌ها اضافه شود یا عده‌‌ای دیگران را دشمن خود بدانند. منافع پخش‌کنندگان در سینمای کودک و نوجوان باید پیش‌بینی و تأمین شود.
رئوس برنامه‌ها و اقدامات بنیاد فارابی در حمایت از سینمای کودک و نوجوان چیست؟
بنیاد سینمایی فارابی و شورای کودک بنیاد فارابی در حال تلاش برای وارد کردن منطق جدید کسب و کار به سینمای کودک هستند. وب سایت «سینما قصه» با حمایت بنیاد فارابی طراحی و به روز رسانی شده و آماده افتتاح است و می‌تواند بین سینماگران و ادبیات کودک رابطه‌ای ارگانیک برقرار کند. شورای تخصصی سینمای کودک فارابی هم از این سو با تشکیل گروه‌های خلاق قصد دارد تولید سینمایی کودک و نوجوان را از حالت جزیره‌ای و تک نفره به فعالیتی گروهی تبدیل کند.
منبع: روزنامه شرق، سه شنبه ۳ اردیبهشت، شماره ۳۴۰۹