مونا فرجاد در نشست «پسران دریا» در اصفهان: بازیگران کودک و نوجوان این سال‌ها بسیار آگاه و باهوش هستند

مونا فرجاد با اشاره به حضور موفق بازیگران کودک و نوجوان در سال‌های اخیر گفت: کودکان و نوجوانان این نسل بچه‌هایی آگاه و با هوش هستند و خیلی زود همه چیز را یاد می‌گیرند.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به نقل از خبرنگاران نوجوان، نشست خبری فیلم “پسران دریا” به کارگردانی افشین هاشمی در دومین روز از سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، پس از اولین اکران این فیلم در اصفهان برگزار شد.

“پسران دریا” از معدود فیلم های موجود در حوزه نوجوان است که روایت آن در دو اپیزود ارائه می‌شود. این فیلم روایتی از دو قصه مستقل در دو نقطه جغرافیایی متفاوت است. در این نشست مونا فرجاد تنها میهمان و نماینده فیلم پسران دریا، پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود.

این بازیگر که در اپیزود دوم فیلم پسران دریا نقش آفرینی می‌کند با اشاره به لهجه خاص خود در این فیلم گفت:

خوشبختانه من می‌توانم سریع لهجه‌ها را یاد بگیرم. به خاطر دارم که در شهر میناب خیلی سریع و تقریبا در نصف روز لهجه را یاد گرفتم. بعد از آن بیشتر گوش میدادم و تمرین میکردم تا اعراب‌گذاری را بهتر انجام دهم. و خوشبختانه خیلی زود به آن مسلط شدم، به گونه ای که برخی محلی ها تشخیص نمی‌دادند که از اهالی این شهر نیستم.

مونا فرجاد در پاسخ به این پرسش خبرنگار نوجوان که؛ در فیلم لهجه بازیگران به خصوص اپیزود دوم بطور کامل قابل فهم نبود و برای مخاطب اصلی یعنی کودک و نوجوانانی که درکی از  زبان و گویش مینابی و جنوبی ندارد درک برخی از دیالوگ ها سخت بود،

گفت: اتفاقا در فرآیند تولید هم در این باره و استفاده از زیرنویس هم صحبت شد اما اگر زیر نویس در فیلم گذاشته شود بیننده و مخاطب فیلم برای دقت کردن کلمه به کلمه زیر نویس‌ها چشم و توجهشان از فیلم دزدیده می‌شود و طبیعتا قسمتی از اتفاقی که در تصویر در حال رخ دادن است را از دست می‌دهد.

وی ادامه داد: اما اگر دید کلی تری به آنچه در حال اتفاق است داشته باشیم، داستان و دیالوگ‌ها تا حد زیادی  مفهوم و و قابل درک است و نیازی نیست مخاطب الزاما کلمات را متوجه شود.

این بازیگر در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه چند نفر از بازیگر های فیلم سابقه بازیگری داشته‌اند، پاسخ داد:

در داستان دوم فقط من و پیام امیر عبدالهیان سابقه کار حرفه ای داشتیم و بقیه بازیگران از بومی های همان منطقه بودند. برای بازیگران کودک که با تست‌های محله محور بچه هایی که به لهجه مسلط بودند تست گرفته می‌شد.

وی افزود: تجربه کار با بازیگرانی مثل ترلان پروانه،  ایسان حدادی،  مانیا علیجانی و…  را نیز پیش از این داشتم. کودکان و نوجوانان این نسل بچه‌هایی آگاه و با هوش هستند و خیلی زود همه چیز را یاد می‌گیرند.

فرجاد در ادامه با اشاره به تعریف کودک و سینمای کودک گفت: به دلیل اوضاع کرونا در این دوسال تعداد ساخت فیلم‌های سینمایی بسیار کم شده و کم بودن گردش مالی در سینمای بزرگسال به کارگردانان و تهیه کننده ها اجازه ریسک را در زمینه ساخت فیلم کودک را نمی‌دهد.

این بازیگر ادامه داد: سینماها و تئاتر  همچون دیگر مشاغل دیگر نیاز به کمک حیات مجدد دارد و اهالی سینما و تئاتر تحت فشار هستند. سینمای کودک به حیات فعالیت‌های فرهنگی و هنری کمک خواهد کرد و بی‌شک نیاز به حمایت دارد.

 

خبرنگار: سپهر نجاری