علیرضا تابش: این سرزمین سرچشمه پیشرفت و خاستگاه امید است | توجه ویژه جشنواره سی‌وچهارم به کودکان و نوجوانان نابینا و ناشنوا

دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان ۳۴ گفت: یکی از اهداف این جشنواره استفاده همه کودکان از آثار است، سعی شده تا در جشنواره امسال نیز مناسب سازی برای افراد ناشنوا و نابینا صورت گیرد و توجه ویژه به نوجوانان مستعد و خلاق در این جشنواره دغدغه ما بوده است.

علیرضا تابش در گفت‌وگو با میزان پیرامون برگزاری این دوره از جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان گفت: در اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۰، شورای عالی برنامه ریزی جشنواره دو جلسه برای تصویب برنامه‌های کلان جشنواره تشکیل داد که براساس آن توانست فراخوان جشنواره سی و چهارم کودک و نوجوان در بخش‌های ملی و بین الملل، را در ۲۵ خرداد منتشر کند.

 

***حضور بیش از ۵۵۰ اثر در بخش ملی و بین‌المللی جشنواره کودک ۳۴

وی درهمین راستا ابراز کرد: بیش از ۵۵۰ اثر در بخش ملی و بین‌المللی جشنواره ۳۴ به دبیرخانه رسید که نسبت به سال گذشته (به رغم شیوع کرونا) رشد داشته است همچنین در بخش ملی ۴۳۸ اثر رسید که از این بین ۳۹۲ اثر ملی با مقررات جشنواره مطابق بود و در نهایت ۸ فیلم بلند داستانی و ۱۰ فیلم سینمایی، ۱۰ وب سری، ۱۶ اثر ویژه کرونا روایت، ۱۵ اثر دربخش پویانمایی کوتاه و ۱۷ فیلم کوتاه داستانی به جشنواره راه یافتند در بخش بین‌الملل جشنواره نیز، ۱۱۸ اثر رسیده است.

تابش در ارتباط با شعار امسال جشنواره فیلم کودک و نوجوان بیان کرد: جشنواره سی و چهارم با شعار «سینما؛ سرزمین خیال» برگزار شده. کودکانِ این سال‌ها، خاطراتی اندوهناک برایشان باقی خواهد ماند مملو از اعداد و ارقام و از دست دادن‏‌ها و دل‌نگرانی‏‌ها… معرفی سرزمین تخیل به کودکان باید در اولویت آثار هنری و سینمایی باشد و سینمای کودک و نوجوان در سرزمینی که سرچشمه پیشرفت و خواستگاه امید است، یکی از این ظرفیت‌هاست و امید جدی‏‌ترین ابزاری است که می‌تواند دست کودکان و نوجوانان این نسل را بگیرد و آن‌ها را از این بحران به سلامت بگذراند و این سینماست که می‌تواند با نشان دادن وسعت سرزمین پهناور تخیل، شعله امید را در ذهن آن‌ها روشن نگاه دارد.

*** داوران بخش ملی و بین الملل

تابش پیرامون داوران بخش ملی و بین المللی این جشنواره افزود: حامد جعفری، مهین جواهریان، رضا درستکار، بهرام دهقانیار، بهروز شعیبی، گلاره عباسی، سهیل موفق داوران بخش ملی هستند در بخش بین‌الملل داورانی از آلمان، شیلی و سوئد آثار را به صورت آنلاین قضاوت می‌کنند و علیرضا شجاع نوری، غزل شاکری و مهرداد اسکویی داوران ایرانی این بخش هستند همچنین فریال بهزاد نیز داور ایرانی بخش سیفژ است.

دبیر جشنواره سی وچهارم فیلم کودک بیان کرد: این دوره از جشنواره با توجه به شیوع کرونا به صورت ترکیبی «فیزیکی» و «آنلاین» برگزار خواهد شد. در شهر‌های اصفهان، تهران، مشهد، همدان، گرگان، شیراز، قم، رفسنجان، بردسیر و منطقه آزاد اروند بصورت فیزیکی که امیدواریم به تعداد استان‌ها اضافه شود و آنلاین بر بستر پلتفرم‌های فیلیمو، هاشور و تیوا برگزار می‌شود.

*** انس و آشتی خانواده‌ها با سینما 

وی در همین راستا ابراز کرد: برای برگزاری این دوره نیز، چون سال قبل، بخاطر شرایط کرونایی با چالش‌های زیادی روبرو بودیم، اما دعوت کودکان و نوجوانان به جشنواره به عنوان داور و حضورشان در سالن سینما، یک نوع انس و آشتی خانواده‌ها با سینما محسوب می‌شود. در ۲۲ شهر ۲۲۲۰ داور کودک و نوجوان آثار جشنواره را داوری خواهند کرد.

دبیری سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم کودک و نوجوان با اشاره به میزان بودجه برگزاری این دوره از جشنواره اظهار کرد: به رغم افزایش تورم و قیمت ها، در حال برگزاری جشنواره، با بودجه‌ای که درچند سال گذشته در نظر گرفته شده پیش خواهیم رفت.

تابش درباره ویژگی‌های این دوره از جشنواره فیلم کودک و نوجوان ادامه داد: زمان برگزاریِ دوره سی و چهارم جشنواره، به تاریخ قبلی خود بازگشت. در سال‌های قبل به دلیل تقارن جشنواره با ماه محرم و صفر و احترام به ایام عزاداری حضرت «سیدالشهدا (ع)» تاریخ برگزاری ناگزیر جشنواره جابجا شده بود، اما امسال به اول ربیع و ۱۶ مهر «هفته کودک» یعنی تقویم همیشگی جشنواره بازگشت.

دبیرخانه جشنواره فیلم کودک و نوجوان با بیان اینکه با در نظر گرفتن شرایط تغییر و جابجایی در سطح دولت و شهرداری اصفهان، کوشیده تا جشنواره را بدون خلل و کاستی ناشی از کمبود بودجه و تحولات مدیریتی و با کیفیت برگزار نماید اظهار داشت: ویژگی مهم این دوره از جشنواره هویت و شخصیت بخشیدن به داوران کودک و نوجوان در سطح کشور و برداشتن موانعی، چون برگزاری آزمون و محدود شدن تنها در یک شهر است. کودکان و نوجوانان ۶ تا ۱۶ سال داوران جشنواره از سراسر کشور آنلاین و فیزیکی هستند که تعدادی ۲۲۲۰ نفر از سراسر کشور ثبت نام کردند.

***همزمانی اکران آثار در تمام شهرها

تابش تاکید کرد: چون در شهر‌های کشور نمایش آثار همزمان با اصفهان و تهران دارای اهمیت بود، لذا با صاحبان آثار بلند سینمایی رایزنی شد که اجازه نمایش فیلم خود را همزمان با تهران و اصفهان بدهند، همراهی کارگردانان و صاحبان آثار به ویژه صاحبان فیلم‌های سینمایی در شرایط کرونایی بدون هیچ چشم‌داشتی برای نمایش در جشنواره و همزمان در شهر‌هایی که شرایط برگزاری جشنواره به صورت فیزیکی را دارند قابل توجه است.

وی اظهار کرد: امسال ۴۵۰ عنوان فیلم کودک و نوجوان از سینمای ایران در کتابخانه ویدئویی جشنواره، بارگذاری می‌شود و با کاربری تعریف شده برای خارجی‌ها، در پلتفرم هاشور آن‌ها می‌توانند آثار مد نظر خود را در این کتابخانه انتخاب کنند، کتابخانه ویدیویی جشنواره به عنوان امکانی جدید برای پخش کنندگان خارجی، از دوره سی و دوم جشنواره راه اندازی شده است همچنین کارگاه آموزشی در بخش ملی و ۳ کارگاه در بخش بین‌الملل با حضور مدرسان خارجی و داخلی برگزار خواهد شد.

تابش پیرامون برنامه‌های ویژه برای هویت‌بخشی به جشنواره اصفهان عنوان کرد: یکی از برنامه‌های ویژه برای هویت‌بخشی به جشنواره اصفهان، افتتاح مرکز اسناد و موزه جشنواره است که فاز اولش در روز ملی سینما در اصفهان افتتاح شد. و امسال عزیزانی از فعالان سینمای کودک و نوجوان را بر اثر کرونا از دست دادیم.

***نکوداشت امسال جشنواره ویژه زنده یاد «فرشته طائرپور»

وی با اشاره به مراسم بزرگداشت جشنواره امسال اظهار کرر: نکوداشت امسال جشنواره ویژه زنده یاد «فرشته طائرپور»، زنده یاد «محمد ابوالحسنی» و زنده یاد «منصور نورپور» مدیر سینما قدس اصفهان خواهد بود.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره آیتم پاسداشت غیرت و ایثار قهرمان ملی در جشنواره فیلم کودک و المپیاد نوجوانان گفت: امسال هنرمندان در سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان و پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان، غیرت و ایثار نوجوان شهید «علی لندی» این قهرمان ملی را پاس خواهند داشت همچنین طبق سنوات دو دوره گذشته، امسال نیز با «سینما سیار» به مناطق محروم اصفهان می‌رویم تا آن‌ها نیز با دیدن فیلم در جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان سهیم باشند. سال گذشته نیز از محل صرفه‌جویی جشنواره کودک، مبلغ دو میلیارد تومان صرف خرید تبلت برای کودکان بی‌بضاعت و کم بضاعت اصفهان شد.

***توجه جشنواره به کودکان ناشنوا و نابینا

تابش در پایان خاطرنشان کرد: امسال نیز طبق دو سال گذشته، چهار فیلم سینمایی به صورت مناسب سازی شده برای افراد دارای معلولیت شنوایی و بینایی به صورت آنلاین و در سالن سینما، اکران می‌شود. یکی از اهداف این جشنواره استفاده همه کودکان از آثار است، سعی شده تا در جشنواره امسال نیز مناسب سازی برای افراد ناشنوا و نابینا صورت گیرد و توجه ویژه به نوجوانان مستعد و خلاق در این جشنواره دغدغه ما بوده است. امسال همزمان با سی و چهارمین دوره جشنواره، پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان کشور در دو بخش «ایده» و «فیلم» برگزار می‌شود.

انتهای پیام/