گزارش نشست انتقال تجربه «حبیب احمدزاده» در المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران

نشست انتقال تجربه «حبیب احمدزاده» در المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران در عصر دومین روز المپیاد و سومین روز جشنواره سی و چهارم با حضور برخط نوجوانان برگزار شد.
به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، دومین نشست انتقال تجربه پنجمین دوره المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران، عصر یکشنبه ۱۸ مهر توسط «حبیب احمدزاده» نویسنده و پژوهشگر و کارگردان سینما برگزار شد.
در این نشست «حبیب احمدزاده» با معرفی خود نشست انتقال تجربه را  با شرکت کنندگان المپیاد آغاز  کرد و خطاب به نوجوانان گفت: اولین مسئله‌ای که شما باید در زندگی خود یاد بگیرید، هنر خوب دیدن است. سعی کنید بهتر دیدن را اجرا کنید و خوب ببینید چراکه همه نگاه کردن‌ها، تعریف خاص خودش را دارد.
او افزود: موضوعات را باید بزرگ‌تر از آن‌چیزی که باید باشند ولی نیستند ببینید. به همین دلیل در اول صحبت‌ها برای اینکه شما یاد بگیرید خوب ببینید، چند تصاویر آفریقایی را به شما نشان خواهم داد و  شما در رابطه با هر کدام از دید خودتان پنج کلمه بیان کنید.
این کارگردان سینما ابراز داشت: با نگاه کردن به جزئیات و خوب دیدن‌ها، اصلی‌ترین معضلات در زندگی حل خواهد شد. آیا می‌دانید تفاوت بین آیین و ادا در چیست؟، آیین در زندگی افراد همیشه جاری است اما نمایش ادا است. آدم‌ها در نمایش تظاهر می‌کنند، نمایش پوسته و دروغ است و واقعیتی ندارد همچنین می‌تواند مسائلی مانند فساد را در پی داشته باشد.
احمدزاده تصریح کرد: تمام داستان‌هایی که خراب می‌شوند به علت کپی‌کردن است. کپی هیچ ارزشی ندارد و صعنت‌های کپی شده واجد ارزش نیستند. سعی کنید در همه مسائل اولین نفر باشید، بنابراین برای هنرمند شدن خوب ببینید تا شما با دیگران متفاوت باشید و همیشه برای  صحبت کردن حرف داشته باشید.
او متذکر شد: اگر می‌خواهید  دیگران شما را ببینند در پوسته خود باقی نمانید. اگر شما به اصل ارزش‌ها پی نبرید، حائز ارزش نخواهید شد، در نظر داشته باشید آیین خلوص، عمق و معنا است اما نمایش پوسته است و توجه کنید که  هرکدام یک ارزش است، و اگر شما وارد هر کدام شوید، یک ارزش را تولید کرده‌اید. بدانید که اگر ما در یک مکان بمانیم، صرفا یک مصرف‌کننده باقی می‌مانید و  اگر آدم ارزشی برای خودش نداشته باشد، سقوط خواهد کرد.

این کارگردان سینما خطاب به نوجوانان تصریح کرد: سعی کنید صادق و راستگو باشید، صادق بودن باعث می‌شود، مخاطبان شمارا همراهی کنند و بدانند  که اشتباه کردن برای همه امکان پذیر است. همچنین یکدیگر را درک کنید، چراکه درک کردن باعث بهتر شناختن  است.
او یادآور شد: شما نباید خودتان را خوب مطلق حساب کنید، زیرا  این باعث می‌شود درک درست از مخاطبان خود داشته باشید. انسان‌ها باید سعی کنند بالاتر از شرایط و محیط باشند و عمل کنند. بدانید آدم می‌تواند ممکن الخطا باشد و از تجربه کردن هراسی نداشته باشید.
احمدزاده افزود: انسان‌ها هرچقدر پخته‌تر شوند، جایی برای نابودیشان باقی نمی‌ماند، بیان اشتباهات برای دیگران باعث عبرت نمی‌شود. توجه کنید فرد خوشبخت کسی است که  از تجربه دیگران استفاده می‌کند و فرد بدبخت کسی است که صرفا خودش بخواهد تجربه کند.
او ابراز کرد:  مغز و عقل انسان نمی‌تواند به فهم کائنات برسد، در نظر داشته باشید آیین، نمایش و صادق بودن لزوما تایید بدی نیست، یاد بگیرید به اطلاعاتی که کسب می‌کنید اعتقاد کامل نداشته باشید، زمانی که شما هنرمند می‌شوید، باید برای هر چیزی فاصله ایجاد کنید، چون شما پس فردا مسئول  و پاسخ‌گو خواهید بود. بدانید هر کاری که به اسم هنرمند انجام می‌شود ممکن  است باعث کج راهی افراد مقابل شود.
این کارگردان سینما با مطرح کردن سوال، چگونه می‌توانیم تفاوت حق و باطل را در کمترین مقدار فکر کردن متوجه شویم؟ پاسخ داد: در سنین نوجوانی انسان به اعمالی که خودش را  بزرگ‌تر نشان دهد، گرایش پیدا می‌کند. هر زمانی که بخواهید متوجه شوید کاری که انجام می‌دهید خوب است یا خیر، تصور کنید فردی که دوستش دارید این کار را انجام داده است، آن زمان متوجه خواهید شد که کارتان حق است یا باطل.

او برای جمع بندی نشست بیان کرد: وقتی می‌خواهید در مورد دیگزان قضاوت داشته باشید،  سعی کنید تا درک‌شان کنید. این باعث الگوگیری یا عبرت برایتان خواهد شد. همیشه به خاطر داشته باشید بعضی کارها ادا است و افراد فکر می‌کنند که مغز به  انجام این کارها نیار دارد، اما توجه کنید که در بعضی عقاید، پتانسیل بهتر شدن وجود دارد، پس برای بهتر شدن خودتان چیزی را دریغ نکنید.
حبیب احمدزاده در پایان نشست، به سوالات نوجوانان حاضر در نشست برخط انتقال تجربه سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوان پاسخ داد.