جشنواره‌ای فراتر از مرزها

ون‌های خبرنگاران نوجوان رو‌به‌روی سالن اجلاس می‌ایستند و مسافران آن پیاده می‌شوند. نوجوانان، پر از نشاط،انرژی و شادی با لباس‌های یک شکل وارد سالن محل برگزاری مراسم افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان می‌شوند…

فرش قرمزی تا در ورودی پهن شده است… تصویر کودکان با شکلهای مختلف رو مسیر قرار گرفته… کودکانی با لباس‌های محلی، ماسک بر چهره… حتی کودکی که روی ویلچر نشسته… کودکانی که با وجود تفاوت‌شان یک وجه اشتراک دارند که به وضوح دیده می‌شود! همگی لبخند بر لب برای میهمانان دست تکان می‌دهند! این پوسترها انگار نماینده تمامی کودکان ایران زمین هستند که به جشنواره سی و چهارم و مهمانانش خوش‌آمد می‌گویند!

وارد سالن که می‌شوی، کودکان همه‌جا دیده می‌شوند با دندان‌های یکی در میان و بادکنک‌هایی که در دستان‌شان بالا و پایین میرود و این یعنی در همه جای سالن کودکانی شاد با روحیه ای لطیف درست مانند گل رز قرمز با گلبرگ های شاد و نرم و لطیف حضور دارند.

پسرک با صدای زیبا و لحن دلنشین شروع به قرآن خواندن میکند و صدای صوتش گوش را می‌نوازند! با سن کمش در تلاش است که کلام زیبای خالقش را بخواند. سرود زیبا و پرافتخار کشورمان پخش می‌شود و نمایش‌گر نصب شده در سالن کودکان و نوجوانان و جوانانی را نشان می‌دهد که به احترام کشورشان ایستاده، به رسم ادب دست بر روی سینه گذاشته‌اند و سرود را زمزمه می‌کنند.

دختر بچه‌ای که تا کنون بر روی صحنه به انتظار ایستاده بود با لحن دلنشین و کودکانه اش شروع میکند به خواندن؛ متنش که تمام می‌شود متنش را بر قلبش می‌فشارد و با قدم هایی محکم و کوچک از روی سن پایین می‌رود! هنوز از روی سن پایین نرفته است که فیلم پخش شده روی ال‌سی‌دی نظر حضار را به خود جلب می‌کند!

نمایش‌گر سالن نشان می‌دهد که سفینه فضایی بر روی سقف سالن اجلاس فرود می‌آید و سقف را می‌شکافد… در سالن، فضانورد از سقف هر لحظه به زمین نزدیک و نزدیک‌تر می شود تا به زمین برسد و با صدای ترانه و  دست زدن جمعیت روی صحنه می‌آید… موزیکِ در حال پخش به هیجان فرود فضانورد می‌افزاید… روی سن کلاهش را برمی‌دارد و این را می‌توان از پشت پرده فشفشه‌ها دید و سپس شروع به حرف زدن می‌کند.

بله! همانطور که خودش می‌گوید لباسش عجیب و غریب اما جذاب و زیبا است.درست مانند دنیای زیبای کودکان! دنیایی پر از خیالات  که ورود غم و غصه‌ به آن ممنوع است.

هیجان و اشتیاق را در چشمان زیبا و شاد کودکان حاضر در سالن میشود دید. شاد هستند… طبیعی است هرچه باشد جشنواره‌ای فراتر از مرزها برایشان آغاز می‌شود…

ده، نه، هشت، هفت، شش، پنج، چهار، سه، دو، یک و… سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم های کودکان و نوجوان شروع می‌شود…

فرصتی برای کودکان… جشنی برای بچه‌ها…

 

حوریه کفعمی _خبرنگار نوجوان