روز سوم در یک نگاه | روز پرشور خانه جشنواره با عروسک‌ها، دیوها و پری‌ها

خانه جشنواره در تهران، روزی پرشور را با حضور کودکان و نوجوانان سپری کرد.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، روز سوم جشنواره در سینمافرهنگ با حضور پررنگ داوران کودک و نوجوان که با دقت خاصی به تماشای فیلم‌ها نشستند، برگزار شد. در واقع می توان گفت که جشنواره با حضور بچه‌هایی که بعد از مدت‌ها دوری از فعالیت‌های اجتماعی، آمده‌اند تا در رویدادی شرکت کنند که به خودشان تعلق دارد، جانی دوباره گرفته است.

سانس اول اکران فیلم در خانه جشنواره به نمایش تازه‌ترین اثر سیدجمال سیدحاتمی اختصاص داشت.  «بام‌بالا» با بازی حمید لولایی، امیر غفارمنش، حسین سلیمانی و بازیگران نوجوان قصه درباره دو کودک بود که به دلیل اختلاف میان والدین دچار نگرانی می‌شوند و درصدد هستند تا پدربزرگ را برای حل مشکل به خانه بیاورند. در این بین نقش محوری داستان به حضور عروسکی اختصاص دارد که وارد قصه می‌شود تا به پدربزرگ کمک کند.

نشست خبری این فیلم با حضور اصحاب رسانه برگزار شد اما به قدری فضا چالشی و پر از سوال بود که می‌توان عنوان طولانی‌ترین نشست خبری تا به اینجا را به آن داد. یکی از حواشی جالب آن توضیحات حاتمی در مورد این بود که چرا سراغ روایتی از طبقه اجتماعی مرفه رفته است؛ حاتمی در این باره گفت: بر اساس آمار، در شمال شهر تهران، از هر سه ازدواج یک ازدواج منجر به طلاق می‌شود. در بحث طلاق اولین ضربه به بچه وارد می‌شود. در این فیلم، بچه‌ها در گیر و دار این ماجرا هستند و در خلال این قصه، واژه «دوستت دارم» به بچه‌ها یاد داده می‌شود. همچنین من در این فیلم از این جهت به طبقه مرفه پرداختم که رنگ و لعاب بهتری در این طبقه اجتماعی به چشم می‌آید.

برنامه عصرگاهی سینما فرهنگ نمایش فیلمی با فضای فانتزی از دنیای پری‌ها و تقابل دیرینه سیاهی و سپیدی بود؛ «برزنگی» به کارگردانی حسین قاسمی‌جامی. نقش اصلی این فیلم را نوجوانی بازی می‌کرد که در دنیای موزیکال قصه با رنگ و لعاب ایرانی به دنبال سپیدی بود و حسابی بچه‌های حاضر در سالن را سرکیف آورد.

قاسمی‌جامی در نشست خبری گفت که در فضاسازی فیلم گذری داشته به دوران کودکی خود و از مادرش که قصه‌گوی خوبی بوده الهام گرفته است. جامی توضیح داد که این فیلم برداشتی از اثر «جوجه اردک زشت» هانس کریستین اندرسن بود و عنوان جذاب‌ترین سکانس نشست خبری هم به صحبت مانی اسلامی بازیگر نوجوان نقش برزنگی تعلق می‌گیرد که در شروع صحبت خطاب به حضار گفت: سلام من جوجه اردک زشت هستم!

اما المپیاد فیلمسازی نوجوانان هم روز پرباری را پشت سر گذاشت و نوجوانان علاقه‌مند به هنر هفتم پای صحبت مربیان و منتورهای این حوزه نشستند تا ضمن شکل‌گیری ارتباط بین نسل‌ها، فیلم‌سازان آینده ایران یاد بگیرند که چطور باید با جادوی سینما مخاطب را راهی سرزمین خیال کنند. چگونگی بهره‌گیری از خیال و خلاقیت در ایده‌پردازی محور کلاس‌های روز گذشته المپیاد بود.

«حبیب احمدزاده» هم در قالب کارگاهی تجربیات خود را در اختیار نوجوانان علاقه‌مند به این حوزه قرار داد و برای بچه‌ها گفت که یک فیلمساز خوب هنر خوب دیدن را در ابتدا می‌آموزد.

احمدزاده به بچه‌ها توضیح داد: تمام داستان‌هایی که خراب می‌شوند به علت کپی‌کردن است. کپی هیچ ارزشی ندارد و صعنت‌های کپی شده واجد ارزش نیستند. سعی کنید در همه مسائل اولین نفر باشید!

علیرضا تابش؛ دبیر جشنواره هم سری به محل برگزاری المپیاد زد و پای صحبت نوجوان علاقه‌مند به دنیای سینما نشست.

دیروز همچنین  «سارا کهربایی» مدرس خلاقیت و هنردرمان‌گر هم کارگاهی برگزار کرده بود که در آن به بررسی تاثیرات انیمیشن و کارتون بر سلامت روان کودک و نوجوان پرداخت.

تصویر ایستاده علی لندی؛ قهرمان دهه هشتادی هم در سالن انتظار سینما فرهنگ قرار گرفته بود و نگاه نافذ او همسالانش را جذب خود می‌کرد تا کنار قهرمان هم‌نسلی خود عکس یادگاری بگیرند و درباره‌اش بنویسند.

برپایی جشنواره در قلب نصف‌جهان هم، همانند گذشته با شور و حالی خاص دنبال می‌شود و استان‌های میزبانی این دوره جشنواره نیز با حضور داوران کودک و نوجوان، پرشورتر ازگذشته حال و هوایی متفاوت را به جشنواره سی‌وچهارم بخشیده‌اند.