جشنواره‌ای به وسعت تمام ایران/ تنوع جغرافیایی جشنواره سی و چهارم ؛ از شمال تا جنوب، از شرق تا غرب

فیلم‌های بلند راه یافته به سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از گستره جغرافیایی وسیع وگسترده‌ای برخوردارند که باعث تنوع و جذابیت بصری این دوره از جشنواره کودک شده است.

به گزارش خبرگزاری پانا، فیلم‌های بلند داستانی راه یافته به سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان که امسال به دو صورت فیزیکی و آنلاین در دو شهر تهران و اصفهان به عنوان میزبان و اکثر شهرستان‌های کشور برگزار می‌شود، از تنوع اقلیمی و گستره جغرافیایی وسیعی برخوردار هستند. ۱۷ فیلم بلند داستانی که در این دوره از جشنواره کودک و نوجوان با هم به رقابت می‌پردازند از قلب ایران (اصفهان) گرفته تا نواحی مرزی و جنوبی ایران زمین را برای مخاطبان به تصویر کشیده‌اند. سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، چهارمحال و بختیاری، سمنان، اصفهان، …. از جمله استان‌هایی هستند که فیلم‌های این دوره آداب و رسوم و فرهنگ اقوام مختلف آنها را به تصویر کشیده‌اند. این تنوع لوکیشن در فیلم‌های راه یافته به بخش بلند داستانی باعث شده است تا همه استان‌ها و شهرهای کشور سهمی در برگزاری این رویداد فرهنگی هنری داشته باشند. در ادامه این گزارش به معرفی این فیلم‌ها می‌پردازیم:

 

بَلیط یا (بلوط) ؛ مرتضی رحیمی

یکی از پرلوکیشن‌ترین فیلم‌های این دوره از جشنواره فیلم «بَلیط» به کارگردانی مرتضی رحیمی و تهیه کنندگی علیرضا سجادپور است. این فیلم در شهرهای اندیکا، مسجد سلیمان، شوشتر، ایذه و اصفهان مقابل دوربین رفته است و با وجود گرمای بیش از ۵۰ درجه استان خوزستان فیلمبرداری شده است. در خلاصه داستان فیلم آمده است: «بَلیطی، کودک خردسال که از قضا یتیم نیز هست و با پدربزرگ خود زندگی می‌کند، مشتاق دیدار مادر است و اهالی محله زندگی مادر را از او مخفی نگه داشته‌اند. صبر بَلیطی لبریز شده و در نهایت شماره تلفنی از مادر خود می‌یابد اما…»

بامبالا ؛ سیدجمال سیدحاتمی

این فیلم که قرار بود در سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به نمایش درآید، به دلیل شرایط کرونا و حجم بالای کار در بخش جلوه‌های ویژه به این جشنواره نرسید. «بامبالا» درباره دو کودک است که به دلیل اختلاف میان والدین دچار نگرانی می‌شوند و درصدد هستند تا پدربزرگ را برای حل مشکل به خانه بیاورند که در این میان عروسکی پیدا می‌شود که باعث پیدا شدن پدربزرگ می‌شود. در این فیلم که یک عروسک‌‌ نقش محوری دارد، مسعود کرامتی صداپیشگی آن را انجام داده است.

 

«بر لبه پرتگاه» ؛ مسعود فرخنده طینت‌فرد

«بر لبه پرتگاه» داستان یک نوجوان است که در یکی از روستاهای اردبیل اسبی دارد که این اسب از نظر خانواده او دردسرساز است و این نوجوان علاقه‌مند است که در هر صورت این حیوان را پیش خود نگه دارد. شرایط اقتصادی آن‌ها هم چندان مناسب نیست و نمی‌توانند برای اسب غذا و علوفه فراهم کنند و به تبع آن مثلثی بین یک نوجوان، اسب و طبیعت ایجاد می‌شود و چالش‌هایی که او برای حفظ این اسب با آن‌ها روبه‌رو می‌شود، قصه را شکل می‌دهد.

این فیلم برداشت آزادی از «قصه‌های سبلان» محمدرضا بایرامی است. این فیلم که با آداب و رسوم مردم آذربایجان عجین است با وجود برف و کولاک زمستانی، کار تولید و فیلمبرداری آن در روستای خلخال استان اردبیل انجام شده است.

«لیپار» ؛ حسین ریگی

«لیپار» فیلمی با بازی بازیگران نوجوان و بومی استان سیستان و بلوچستان است که توسط حسین ریگی و به تهیه کنندگی سعید خانی تولید شده است. این فیلم که زیبایی‌های بکر و کمتر دیده شده این استان را به تصویر کشیده است درباره پنج نوجوان است که در یک موقعیت خاص قرار می‌گیرند. به گفته کارگردان این فیلم، «لیپار» نخستین فیلم سینمایی استان سیستان و بلوچستان است که توسط یک کارگردان بومی استان ساخته می‌شود و قرار است برخلاف نگاه غالب در سینمای ایران به این استان با یک نگاه متفاوت و واقع‌گرایانه بپردازد.

«پسران دریا» ؛ افشین هاشمی

این فیلم که افشین هاشمی و حسین قاسمی‌جامی به طور مشترک کارگردانی کرده‌اند در دو اپیزود به روایت قصه خود در شمال و جنوب ایران پرداخته است. داستان ایم فیلم درباره یک پسر و یک مرد است در یک مسیر با هم همراه می‌شوند و رابطه‌ای بین اینها شکل می‌گیرد. همچنین پسر دیگری در جنوب ایران نیز زنی را به عنوان جایگزین مادر خود می‌بیند و به این ترتیب به نوعی در دو سوی ایران این دو پسر جست‌وجویی را برای یافتن محبت انجام می‌دهد. فیلم در واقع قصه دو پسر است که به دنبال محبت مادرانه و پدرانه می‌گردند.

«پسرم، رسول» ؛ نبی قلی‌زاده

فیلم «پسرم رسول» روایتگر ماجرای جذاب پسری است که پدرش دچار بیماری و مشکلات فراوان است. این فیلم به کارگردانی نبی قلی زاده در شهر اندوهجرد استان کرمان فیلمبرداری شده است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: حال پدر رسول نامساعد است. رسول می‌داند عمر پدر به این دنیا نیست. او هر طور شده باید برای امری مهم خود را به حاج قاسم برساند اما در میانه راه، رازی بزرگ برای او برملا می‌شود.

«ترانه‌های پدری» ؛ محمد بصیری

داستان این فیلم در شهری حاشیه‌ای اتفاق می‌افتد که باید با توجه به این موضوع فضای لوکیشن‌ها و مکان با فضای داستان و جهان آن متناسب است. بخشی از قصه این فیلم در مدرسه‌ای در حاشیه شهر اتفاق می‌افتد. این فیلم در شهر سمنان فیلمبرداری شده است و نگاه متفاوتی به زندگی نوجوانان دارد. «ترانه‌های پدری» به کارگردانی محمد بصیری و تهیه‌کنندگی علی ژکان در جشنواره سی و چهارم فیلم‌های کودکان و نوجوانان حاضر است.

«تیام» ؛ امیرحسین عنایتی

این فیلم به کارگردانی امیرحسین عنایتی و تهیه‌کنندگی اسفندیار حاج‌حسنی در شهرستان سامان استان چهارمحال و بختیاری فیلمبرداری شده است. فیلم سینمایی «تیام » روایتگر تلاش‌های دختری به نام تیام (با بازی مارال خدادادی) برای رساندن دارو به مادر نابینای خود ایلماه (با بازی بهنوش بختیاری) است.

«خبرنگار» ؛ ابراهیم فروزش

«خبرنگار» به کارگردانی ابراهیم فروزش و تهیه کنندگی علیرضا سبط احمدی در استان هرمزگان تولید شده است و حال و هوای سنتی اهالی جنوب را  به تصویر کشیده است. این فیلم قصه یک نوجوان بوشهری است که قصد دارد در تابستان اوقات فراغتش را مشغول به کاری باشد. پدرش که ناخدای لنج است او را به دفتر روزنامه‌ای معرفی می‌کند و او به عنوان خبرنگار در این دفتر آموزش می‌بیند.

«داستان‌های هزار و یک روز یا افسانه بناسان، غول چراغ جادو» ؛ حبیب احمدزاده

این فیلم در چهار کشور ایران، ژاپن، اتریش و عراق فیلمبرداری شده است و بازیگرانی چون پرویز پرستویی، شیسوکو تسویا، گرهارد فرایلینگر، نورییوکی آساکورا و محمود بنکدارنیا در آن ایفای نقش می‌کنند. این اثر محصول مشترک ایران و ژاپن است. در خلاصه داستان این آمده است: «بناسان غول چراغ جادو برای جلوگیری از اخراج همیشگی از منظومه شمسی مجبور می‌شود شرط فرشته‌ای را بپذیرد تا با همکاری چهار انسان معمولی یک آهنگ زیبا برای ایجاد معجزه‌ای بشری و واقعی خلق کند. ولی در این راه با ماجراهایی از زندگی آنان درگیر می‌شود.»

«برزنگی» ؛ حسین قاسمی‌جامی

این فیلم فضایی کاملا فانتزی دارد و اولین برخورد یک نوجوان برای مکاشفه و تمییز دادن خوب و بد با یکدیگر در این فیلم دیده می‌شود. «برزنگی» یک فیلمنامه فانتزی دارد و به دنیای خیال‌پردازانه نوجوانان می‌پردازد. این فیلم  تلاش می‌کند تا در یک ماجراجویی‌، خوبی‌ها و بدی‌ها، عشق و محبت را برای کودکان و نوجوانان به تصویر بکشد.

«راز قلعه» ؛ کریم رناسیان

این فیلم که به کارگردانی و تهیه‌کنندگی کریم رناسیان تولید شده در روستای کلهرود استان اصفهان و قلعه تاریخی مورچه خورت فیلمبرداری شده است. «راز قلعه» ماجرای کودکی را تصویر می‌کند که پدرش باستان شناس بوده و به دلیل شغل پدر، مجبور شده‌اند خانوادگی به یکی از روستاهای تاریخی مهاجرت کنند و حین ثبت‌نام و تحصیل در یکی از مدارس این روستا مورد اذیت همکلاسی‌هایش قرار گرفته و به او پیشنهاد می‌دهند برای بهبود رابطه شان با وی باید او میخی را از قلعه نفرین شده برای آنها بیاورد که در این زمان ماجراهای جذابی اتفاق می‌افتد.

«سوییپر» ؛ امین شجاعی باغینی

این فیلم به کارگردانی امین شجاعی در لوکیشن‌هایی در شهر کرمان، محی آباد و شهرستان انار استان کرمان فیلمبرداری شده است. «سوییپر» با توجه به شعار سال (تولید ملی، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها) با حضور چهره‌‌هایی همچون  عزت‌الله رمضانی‌فر، علی سلیمانی و علی محمد رادمنش به موضوع مهم کشاورزی و تولید در استان کرمان می‌پردازد.

 

 

 

«شهر گربه‌ها» ؛ سید جواد هاشمی

این فیلم عروسکی که به کارگردانی سیدجواد هاشمی تولید شده، یک فیلم کاملا فانتزی و موزیکال است. یکی از شخصیت های اصلی این فیلم دونالد ترامپ است که در کنار آقای فرهاد آییش، علیرضا خمسه، امین زندگانی، الیکا عبدالرزاقی و یوسف صیادی ایفای نقش کرده‌اند.

«یدو» ؛ مهدی جعفری

این فیلم که توانست در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین فیلم را تصاحب کند درباره مقاومت مردم در استان خوزستان است. داستان این فیلم درباره ماه‌های آغازین جنگ تحمیلی است. دورانی که خانواده‌های شهرهای مختلف خوزستان به ناچار خانه، کاشانه و همه دلبستگی خود را رها کردند و به شهرهای دیگر پناه بردند تا جان خود را نجات دهند. این فیلم رشادت و قهرمان نوجوانان در دفاع مقدس را نشان می‌دهد.

«یکی بود، یکی نبود» ؛ مرضیه منصوری

این فیلم عروسکی که در شبکه قرآن و معارف سیما تولید شده است، لوکیشن‌های خارجی و محیطی بسیاری دارد که عروسک‌ها در آن به بازی و نمایش پرداخته‌اند. این فیلم قصه‌ها و روایت‌های کهن و اصیل ایرانی را برای کودکان و نوجوانان بیان می‌کند.

 

سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، با مشارکت سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان، از ۱۶ تا ۲۱ مهر ۱۴۰۰ برابر با ۸ تا ۱۳ اکتبر ۲۰۲۱ در دو بخش مسابقه ایران و مسابقه بین‌الملل، برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/