علی صالحی سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان عنوان کرد؛ توجه جشنواره به کودکان مناطق کمتر برخوردار/ جشنواره کودک؛ نقطه عطفی در تاریخ سینمای ایران

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: روند رو به رشد تولید آثار حوزه کودک و نوجوان به لحاظ کمی و کیفی از طریق جشنواره کودک شکل گرفته است و با تقویت حوزه‌های کیفی می‌توانیم تاثیرات بیشتری از جشنواره را در حوزه فیلم‌های سینمایی شاهد باشیم.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، علی صالحی با بیان اینکه جشنواره کودک و نوجوان را باید از چند جهت بررسی کنیم، اظهار کرد: بخش اول آورده‌ای است که این جشنواره در راستای برند شهری برای اصفهان ایجاد کرده است؛ جشنواره کودک تنها جشنواره بین‌المللی حوزه فیلم در سطح کشور است که میزبانی آن بر عهده اصفهان قرار دارد و فضای خوبی در راستای تقویت زیرساخت‌ها و حضور افراد طراز اول و مطرح حوزه هنر در اصفهان پدید آورده که باید از این فرصت، در همه ابعاد استفاده بهینه کرد.

وی افزود: این جشنواره فرصتی است تا برای فعالان اصفهانی عرصه سینما و کودکان و نوجوانان نصف جهان شرایطی را فراهم کنیم تا در راستای رشد و پیشرفت مهارت‌های خود از این ظرفیت به درستی استفاده کنند.

*فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی، صنعتی، گردشگری اصفهان 

عضو هیئت رئیسه شورای شهر اصفهان با اشاره به ابعاد اجتماعی فرهنگی این جشنواره تاکید کرد: معرفی اصفهان و ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی، صنعتی، گردشگری آن و پررنگ کردن موضوع اقتصاد هنر از جمله ظرفیت‌های جشنواره در این بخش است که باید به آن توجه شود.

صالحی در پاسخ به این سوال که آیا جشنواره می‌تواند بخشی از نیازهای فرهنگی اصفهان را تأمین کند، گفت: معتقدم ظرفیت‌های کمتر استفاده شده در جشنواره کودک و نوجوان وجود دارد که باید همه این ظرفیت‌ها را در اصفهان شناسایی و فعال کنیم تا فواید جشنواره نصیب شهروندان، کودکان و نوجوانان و هنرمندان اصفهانی شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: یکی از آورده‌های حوزه فرهنگی پر کردن اوقات فراغت و برطرف کردن بخشی از نیاز خانواده‌های اصفهانی به کالای‌های فرهنگی در کنار ایجاد محرک‌های رشد است.

وی با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی در این سطح به دلیل اینکه مقصد سالانه برای دور هم جمع شدن فعالان این عرصه و ارتقای کیفی آثار این حوزه است، گفت: ما در این جشنواره مولفه‌های تشویقی مختلفی را برای ارتقای سینمای کودک و جذب تهیه‌کنندگان برای ورود به این عرصه برنامه‌ریزی کردیم و یکی از مقاصد جذاب برای دور هم جمع شدن فعالان این عرصه، جشنواره کودک است که نقطه عطفی در تاریخ سینمای ایران است.

صالحی تصریح کرد: به نظر می‌رسد روند رو به رشد تولید آثار حوزه کودک به لحاظ کمی و کیفی از طریق این جشنواره شکل گرفته است و با تقویت حوزه‌های کیفی می‌توانیم تاثیرات بیشتری از جشنواره را در حوزه سینمای کودک شاهد باشیم.

وی با اشاره به شرایط ویژه برگزاری جشنواره در سال گذشته و همچنین امسال گفت: عاملی که جشنواره کودک با آن در ایام کرونا درگیر است، تطبیق شرایط جشنواره با پروتکل‌های بهداشتی است؛ در دنیای امروز که عصر اطلاعات و ارتباطات است تطبیق‌پذیری موضوعات به ویژه در حوزه رسانه و هنر یک الزام است و کرونا نیز از جمله این مولفه‌ها بوده است.

*برگزاری ترکیبی، راهکار مناسبی برای تداوم و رشد جشنواره

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه تغییر ذائقه بنا به شرایط محیطی در این شرایط الزامی بوده است، گفت: برگزاری ترکیبی جشنواره به شکل مجازی و حضوری، هم مولفه‌های محیطی و ذائقه مخاطب را در نظر می‌گیرد و هم با توجه به وضعیت اقتصادی شهر و کشور راهکار مناسبی است تا تداوم جشنواره و رشد و کمال آن را شاهد باشیم.

وی با اشاره به حمایت‌های شورای شهر ششم از جشنواره کودک اظهار کرد: شورای اسلامی شهر در دوره پنجم، برنامه‌ریزی‌های اجرایی و برگزاری این جشنواره را برعهده داشته است و شورا در دوره ششم نیز نگاه مثبتی به جشنواره دارد.

صالحی با اشاره به اینکه در آینده قطعا تغییرات رویکردی و نگرشی در حوزه جشنواره کودک داریم، گفت: ما ضمن حفظ این فرصت بزرگ برای سینمای ایران نیاز به‌روزرسانی جدی در رویکردها داریم.

*لزوم استفاده بیشتر از ظرفیت‌های جغرافیایی و منابع انسانی و فرهنگی اصفهان

وی تصریح کرد: اتفاقی که امسال کمیسیون فرهنگی، اجتماعی ورزشی، شورای شهر در کنار زحمات دوره‌های گذشته و زحمات فعلی اعضای دبیرخانه و برگزارکنندگان بر آن تاکید داشته است، رعایت پروتکل‌ها، کنترل هزینه‌ها و توجه به هزینه کرد مناسب، توجه به لزوم استفاده بیشتر از ظرفیت‌های جغرافیایی و منابع انسانی، نخبگان و فرهنگ شهر اصفهان است.

وی اضافه کرد: معرفی اصفهان در رویدادهای جانبی جشنواره، توجه به ظرفیت‌های مختلف، ارزش‌های اصیل و موردتوجه فرهنگی شهر اصفهان در فرایند برگزاری جشنواره، و استفاده بهینه از رویدادهای جانبی برای بهره‌مند شدن بیشتر شهروندان اصفهان و همچنین معرفی نصف جهان از طریق این رویدادها از جمله دیگر دغدغه‌های ما بوده است.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر اصفهان گفت: معتقدیم این جشنواره باید آورده مناسبی برای نخبگان، شهروندان و سینماگران و برای همه کودکان اصفهان به ویژه در مناطق کمتر برخوردار داشته باشد و آنها نیز روزهای شاد و مفرحی را در دوران جشنواره تجربه کنند.

*توجه به اقشار مختلف کودکان در جشنواره ۳۴

وی با اشاره به برنامه‌های جانبی خاص در این زمینه گفت: توجه به اقشار مختلف کودکان از جمله افراد درگیر بیماری‌های خاص، کودکان کار وکمتر برخوردار از اولویت‌های اصلی برنامه‌های جانبی جشنواره است و برای حوزه‌های پرتردد و پر توجه شهر نیز برنامه‌هایی در نظر گرفته‌شده است تا مردم نیز درگیر جشنواره باشند و از این فضای مناسب که در ماه مبارک ربیع اتفاق می‌افتد استفاده کنند.

وی گفت: امیدواریم در طول برگزاری سی و چهارمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان چندین روز فرهنگی خوب و شاد را در نصف جهان در کنار کودکان اصفهانی به ویژه در مناطق کمتر برخوردار شاهد باشیم.