گزارش نشست «بلیط» در خانه جشنواره

نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «بَلیط» به کارگردانی مرتضی رحیمی با حضور عوامل سازنده فیلم و با اجرای «علیرضا مرادی» در سالن شماره ۲ سینما فرهنگ آغاز شد.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، رحیمی کارگردان فیلم، در این نشست که با یاد شهید «علی لندی» آغاز شد، گفت: زاگرس دو‌ نماد دارد. بَلیط به معنی بلوط یکی از این نمادها و بیانگر استقامت زاگرس است و من از آن‌جا به کاراکتر بلیطی در فیلم رسیدم. بلیطی شخصیتی با گویشی بختیاری است و نمادی از پشتکار و هدف به حساب می‌آید. من فیلمم را برای کودکان ساختم.

«علی اوسیوند»، بازیگر فیلم در این نشست گفت: فیلم ساختن آن هم در این لوکیشن خاص، کار ساده‌ای نیست، اما چون این کار فرهنگی درباره کودک و نوجوان است و نسل آینده ما با همین کودکان و نوجوانان ساخته شده، این فیلم را کار کردم.

این بازیگر درخصوص همکاری آموزش و پرورش با سینمای کودک افزود: وزارت آموزش و پرورش باید پای کار بیاید و از فیلم‌های کودک حمایت کند چرا که این‌گونه سینمایی بسیار مظلوم و مهجور است. سینمای کودک بسیار سلیس، پاک و مقدس است، پس باید به آن اهمیت داد.

او ادامه داد: ما کشور با شهامتی هستیم و باید این شهامت را به نسل‌های جدیدمان آموزش دهیم. اقوام را باید از طریق سینما نشان دهیم و بگوییم که ایران فقط تهران نیست. سینما بزرگترین تریبون برای بسترسازی و آگاهی‌رسانی به شمار می‌آید.

«سوگل طهماسبی» بازیگر فیلم در ادامه نشست گفت: خوشحالم که برای بار دوم در جشنواره کودک حضور دارم. من کار کردن در حوزه کودک را دوست دارم و شاید دلیل آن زنده بودن کودک درونم باشد.

«سیدمهدی سجادپور» جانشین تهیه‌کننده نیز با تأکید بر شرایط نامناسب سرمایه‌گذاری در سینمای کودک اظهار کرد: کسی که در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کند کاری ندارد که این فیلم چه‌قدر فروش خواهد کرد و ریسک بالایی دارد. امیدوارم تمهیدی فراهم شود که کارهای کودک بستر بهتری برای دیده شدن پیدا کنند.
«موحد شادرو» تدوین‌گر فیلم «بَلیط» نیز در ادامه گفت: این چهارمین سالی است که در جشنواره کودک حضور دارم. جذابیت سینمای کودک در رویاپردازی مستتر در آثار کودک به چشم می‌آید و این فیلم‌ها، رسالت آگاهی‌رسانی دارند.
«امیررضا فرامرزی» بازیگر کودک این فیلم نیز در ادامه گفت : من قبلا از جشنواره فیلم کودک پروانه زرین گرفته‌ام و به احتمال ۹۰ درصد فکر می‌کنم که با این شرایط کاری سخت، بتوانم یک پروانه زرین هم برای این اثر بگیرم. او «نوید محمدزاده» و «شهاب حسینی» را الگوهای بازیگری خود دانست.
«سیدجواد هاشمی» نیز که در این نشست حضور داشت، با تعریف از «بَلیط» گفت: «بنیاد سینمایی فارابی» باید از چنین فیلم‌هایی حمایت کند. اگر آموزش و پرورش از من بپرسد که بین فیلم من و «بَلیط» یکی از آن‌ها را حمایت کنم؛ با عشق فیلم «بَلیط» را انتخاب می‌کنم.
در ادامه نشست کارگردان فیلم گفت: شخصیت بلیطی از ابتدا بزرگسالانه بود و به دنبال مادرش می‌گشت. بلیطی در انتهای قصه، کار بزرگی کرد و تصمیم بزرگی گرفت که برگردد و خودش را به مادرش نشان ندهد.

«علی اوسیوند» در بخش دیگری از نشست اظهار کرد: شخصیت بلیطی به دنبال هویت گم‌شده، کهن‌الگو یا گذشته خویش می‌گردد. در آخر اهل هر کجا که باشی دوست داری به گذشته معصوم‌وار خود برگردی.
در ادامه «سوگل طهماسبی» با اشاره به این‌که از مناظر زیبا و بکری در این فیلم استفاده شده، گفت: همه با عشق سر کار حضور پیدا کردند. با تماشای مناظر این فیلم به خودم گفتم کاش کمی نقشم طولانی‌تر بود و می‌توانستم از مناظر زیبا از نزدیک بهره ببرم.