اشکنه | صمیمیت و تحمل‌پذیری تغییر

حدیثه کرمی | ارشد روانشناسی عمومی

اشکنه داستان دو خواهر برادر دو قلو است که به خاطر تغییر مکان ماموریت پدرشان که سرهنگ نیرو انتظامی است مجبور می‌شوند به یک روستا نقل مکان کنند. این وضعیت جدید برای آنها اضطراب و ناراحتی زیادی ایجاد کرده است. تا جایی که وقتی در مدرسه دو نفر از همکلاسی‌هایشان زیر دفترشان کرم می‌گذارند و معلم این دو را تنبیه می‌کند، تصمیم می‌گیرند بدون اطلاع به خانواده دوباره به شهر خودشان برگردند و با مادربزرگشان زندگی کنند. آنها بعد از مدرسه راهی جاده می‌شوند تا به شهر قبلی‌شان برگردند. شاید بیشترین دلیل برای این کار بدون فکر از جانب این دو نوجوان این است که پدر و مادرشان برای این تغییر مکان آنها را در نظر نگرفته‌اند و به نظرشان توجه نکرده‌اند. پس تصمیم می‌گیرند که کار مشابهی را انجام دهند ولی در جاده مسیر را گم می‌کنند.

تغییر یکی از مسائلی است که همه ما در طول زندگی با آن سر و کار داریم. گاهی تغییرات بزرگی اتفاق می‌افتد مثل مرگ عزیزان، طلاق، ازدواج، مهاجرت و گاه این تغییر می‌تواند دامنه کوچک‌تری داشته باشد مانند ورود از یک مقطع تحصیلی به مقطع دیگر و… . تغییرات چه کوچک و چه بزرگ، اضطراب‌زا هستند. بسته به اینکه تغییر چقدر بزرگ باشد یا اینکه برای شخص چقدر بزرگ تلقی شود، اضطراب متفاوتی ایجاد می‌کند و وقتی در ارتباط با کودک باشد بهترین حالت این است که پدر و مادر کودک را از قبل برای تغییر آماده کنند. در این حالت کودک ظرفیت بیشتری برای روبه‌رو شدن با تغییرات را دارد و احتمالا واکنش کنترل شده‌تری نشان می‌دهد.

در سینمایی اشکنه عاملی که تغییر را برای این دو کودک تحمل‌پذیر و آسان می‌کند دوستی و صمیمیت است. ارتباط و صمیمیت تنها عاملی بود که در این فیلم و شاید در موقعیت‌های دیگر نیز بتواند تحمل تغییر را تسهیل کند.