علیرضا تابش در گفت‌وگو با ایسنا: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جشنواره کودک الزامی است | ابلاغ شیوه‌نامه‌ها به خانه‌های جشنواره در ۲۲ شهر ایران

دبیر سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان تاکید کرد که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جشنواره الزامی است و در سالن‌های ویژه داوری بچه‌ها نیز فقط «داوران کودک و نوجوان» که از قبل ثبت نام کرده‌اند به تماشای فیلم‌ها می‌نشینند.

در سه روزی که از شروع جشنواره می‌گذرد عکس‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد افراد حاضر چندان مقید به داشتن ماسک از جمله در نشست‌های خبری نیستند. در این‌باره علیرضا تابش تاکید دارد که بارها بر رعایت پروتکل‌ها در نشست‌ رسانه‌ای فیلم‌های جشنواره سفارش شده و معمولا هر نشست خبری بین ۲۰ تا ۳۰ نفر حضور دارند و همه ملزم به زدن ماسک هستند.

او در گفت‌وگویی با ایسنا بیان کرد:‌ پیش از آغاز جشنواره شیوه‌نامه رعایت پروتکل‌های بهداشتی تنظیم و به خانه‌های جشنواره در ۲۲ شهر ایران ابلاغ  شده تا همه و بویژه خانواده‌ها از مفاد آن مطلع شوند و شیوه‌نامه در روزهای اکران فیلم در سینماها به اجرا درآید.

وی با بیان اینکه حداکثر تا ۵۰ درصد ظرفیت سالن، مجاز به حضور مخاطب هستیم و زدن ماسک در سالن و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی هم برای مخاطبان الزامی است، گفت: امسال دو هزار و ۲۲۰ کودک و نوجوان ۶ تا ۱۶ ساله در پورتال جشنواره برای داوری آثار جشنواره ثبت نام کردند. ما تلفن و کد ملی بچه‌ها را داشتیم و در روزهای پیش از جشنواره با خانواده‌هایشان تماس گرفته و شرایط مربوط به حضورشان اطلاع داده شد. همچنین براساس ظرفیت سالن توصیه شد که عزیزان داور چه روزهایی به خانه جشنواره بیایند تا پروتکل‌ها رعایت شود.

تابش افزود: طبق گزارش‌هایی که از شهرستان‌ها داریم  فقط کودکان و نوجوانانی که برای داوری ثبت‌نام کردند در سالن‌ها حاضر می‌شوند و والدین ایشان در سالن انتظار یا محوطه باز سینما حضور دارند و داوران کودک و نوجوان رأی خود را از طریق پورتال اعلام می‌کنند تا در اختتامیه براساس رأی آن‌ها جایزه فیلم برگزیده اهدا شود.

او یاداور شد که سینما فرهنگ در تهران، خانه جشنواره و محل حضور صاحبان آثار و نمایندگان رسانه‌ها است. امسال مهمان خارجی بخاطر رعایت دستورالعمل‌ها نداریم و در طول برگزاری جشنواره (شش روز) مهمانی هم از تهران به اصفهان نمی‌رود و اقامت ندارد، به همین دلیل باید در تهران نیز نشست رسانه‌ای برای فیلم‌ها داشته باشیم و این کار در محل سینما فرهنگ انجام می‌شود. امیدواریم وقتی شرایط طبیعی شد هم مهمانان داخلی و هم خارجی به اصفهان سفر کنند هرچند همین شرایط سبب یک اتفاق خوب شد که آن هم انضمام بخش مجازی به جشنواره بود تا از طریق تیوا ، هاشور و اینستاگرام و سایر پلتفرم ها علاقه‌مندان بتوانند کارگاه‌ها و نشست‌های خبری را به صورت برخط تماشا کنند.

سی و چهارمین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان از ۱۶ مهر آغاز شده و قرار است در اختتامیه آن بزرگداشتی برای فرشته طائرپور و محمد ابوالحسنی تهیه کنندگان سینمای ایران که امسال براثر کرونا از دنیا رفتند برگزار شود.

فیلمی از روند برگزاری جشنواره در شهرهای مختلف و در فضای باز برای کودکان و نوجوانان.