گزارش نشست انتقال تجربه «پوران درخشنده» در المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران

سومین و آخرین نشست انتقال تجربه پنجمین دوره المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران، عصر امروز ۱۹ مهر در روز سوم المپیاد توسط «پوران درخشنده» کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده سینما برگزار شد.

درخشنده با معرفی خود نشست انتقال تجربه را  با شرکت کنندگان المپیاد آغاز  کرد و خطاب به نوجوانان گفت: خوشحالم که این نشست انتقال تجربه و المپیاد فیلمسازی در جشنواره کودک فرصت خوبی شده است تا نیاز های شما را بدانم و  تفاوت‌های زیاد  بین خودم و شما را متوجه شوم  و چقدر از شما عقب هستم.

او افزود: در المپیاد فیلمسازی در این چند سال اتفاقات خوبی آغاز شده است که  در مسیر سینما شاهد حرکت خوبی، با کشف استعدادهای جدید باشیم، المپیاد فرصتی را به وجود آورده است تا بتوانیم با نوجوانان تعامل بیشتری برقرار کنیم.

این کارگردان سینما ابراز داشت: مهم است که شما بدانید چرا می‌خواهید فیلم بسازید، برای چه مسائلی و چه موضوعاتی شمارا آزار می‌دهد و چه مسائلی برایتان دغدغه است، در واقع  باید احساسات خودمان را از اندیشه  بهره‌مند کنیم، اندیشه‌ورزی چیزی است که باید به آن فکر کرد. موضوعی که باید بدانیم این است که چه باید بسازیم، چه چیزی باید انتخاب کنیم، چگونه موضوع انتخاب کنیم، و موضوعات ما چقدر ارزش گفتن دارد؟ باید فکر کنید اگر فیلمی را می‌سازید چه تحولی در جامعه اتفاق می‌افتد و اگر آن را نسازید چه اتفاقی می‌افتد.

او مطرح کرد: لازم است به مسائلی از جمله «چه بسازیم» و «چه انتخاب کنیم» فکر کنیم، چراکه مهم‌ترین مسئله در فیلمسازی انتخاب موضوع است. در پیرامون دنیای نوجوانان، دنیایی هست که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. همیشه آن چیزی که ذهن را مشغول می‌کند، حرفی‌هایی برای گفتن است، اینکه «چگونه حرف بزنیم» و «از کدام شیوه استفاده کنیم» را باید یاد گرفت. من اصولا فیلم‌هایی را که ساخته‌ام دارای موضوعات مطرحی نبودند اما برای من مسئله بودند، از جمله بچه‌های سندروم‌دان، معتادان و زنان نابارور و…. من ۱۴ فیلم ساختم و در این فیلم‌ها فقط به مسائلی پرداختم که احساس کردم مردم نیاز دارند چنین فیلم‌هایی ساخته شود.

درخشنده متذکر شد: رابطه‌ بین من و مردم مهم است. دفتر کار من مانند مطب دکتر است منتهی  آن چیزی که اهمیت دارد این است که شما می‌آیید، حرف‌هایتان را می‌زنید و بعد از رفتن شما، من با بار سنگین حرف‌های‌تان می‌مانم که چگونه این حرف‌ها را بیان کنم. من باید در مسیر بیان حرف‌ها مراقب جامعه باشم اما حرف‌ها را محترمانه بزنم و حرف را به کسانی که باید برسانم، اینکه حرف‌ها چگونه گفته شود و چقدر اهمیت داشته باشد، حائز اهمیت است.

او خاطر نشان کرد: می‌گویند سینما سرگرمی است، اما من می‌دانیم در کنار سرگرمی‌ها باید حرفی برای گفتن وجود داشته باشد. فیلمسازی ساده نیست. همه چیز را می‌توان ساخت اما باید بدانید برای چه می‌سازید… برای فیلم‌سازی، اندیشه کار مهم است. سعی کنید فکر کنید که اگر فیلمی را می‌سازید، چه اتفاقی می‌افتد. هزینه‌ای که صرف می‌کنید، آیا ارزش دارد یا خیر؟ در هر شغلی اگر عشق وجود نداشته باشد، بی معنی است، هر شغلی سختی کار زیادی دارد و  باید برای چیزی که می‌خواهید زحمات زیادی بکشید.

این کارگردان سینما بیان کرد: تجربه می‌گوید که برای چیزی که ارزش ساختن ندارد، انرژی  نگذارم. بسیار مهم است که شما ببینید فیلمی که ساختید همه اقشار را در برمی‌گیرد و در تقابلش مردمی هستند که کار شما را دیده‌اند و پسندیده‌اند. من همیشه بیشترین بها را به فیلمنامه‌ها می‌دهم، چراکه فیلمنامه‌ها باید قوی باشند. برای یک فیلمنامه خوب  باید همه جوانب را نگاه کرد زیرا فیلمنامه باید ساختار دراماتیک و پایانی خوب داشته باشد. زمانی که می‌گویید چگونه حرف بزنیم؟ به راه‌های آن فکر کنید. گاهی نمی‌شود برای نظرات متفاوت فیلم‌های متفاوت بسازیم، سعی کنید فیلمی را بسازید که آدم‌های متفاوت جذب آن شوند.

او تصریح کرد: زمانی که فیلم می‌سازید صادق باشید و به این فکر کنید که مسائل فقط مسائل شما سازنده‌ها نیست. باید جمع خودتان را پیدا کنید، باید بدانید نوجوانان چه مشکلاتی دارند و با چه کسانی باید ارتباط دوستانه داشته باشند. من فکر می‌کنم بهترین دوست‌های یک فرد که صادقانه با او راستگو باشند و به صورت جامع کارهای درست و غلط را تشخیص دهند خانواده هر شخص است. شما باید یاد بگیرید حرف‌هایتان را به پدر و مادرتان بگویید، چون تنها آنها هستند که برای ما فرزندانشان بد نمی‌خواهند. ما باید یاد بگیریم با نزدیکان خودمان خوشایند رفتار کنیم، شماهایی که می‌خواهید فیلمساز شوید باید کاملا به روابط علت و معلولتان آگاه باشید.

درخشنده در خصوص صدا و سیما اظهار داشت: صدا و سیما دانشگاه است، مردم باید خودشان را در این دانشگاه ببینند. چرا ما باید معضلات جامعه را نشان ندهیم؟ صدا و سیما متعلق به همه آحاد جامعه است. صدا و سیما باید  دارای فضایی آرامش‌بخش باشد؛ همانند یک پدر که  فرزندان متفاوتی دارد. تلویزیون محل آموزش است و صرفا ابزاری برای سرگرمی نیست. تلویزیون باید با بیان هنرمندانه، بهترین اثرها را تولید کند. صداوسیما از نظر من متعلق به همه اقشار جامعه در غالب یک دانشگاه عمومی است و همه جامعه باید در آن حضور داشته باشند. ما نمی‌توانیم مسائل مطرح جوانان و بازنشستگان را در آنجا نبینیم، تلویزیون باید همه اقشار را داشته باشد چرا که از بودجه عمومی استفاده می‌کند.

او خطاب به نوجوانان گفت: پدر و مادرها باید ببینند و بچه‌ها باید معضلات را بدانند، شما باید دنبال موضوعاتی بروید که برای گفتن حرف دارد، برای انتخاب موضوعات تحقیق کنید. فیلمساز مولف یعنی این که شما بتوانید همه چیز را پیدا و جست‌وجو کنید. مهم‌ترین مسئله، عشق، اعتماد به راه‌ خود و اندیشه‌ورزی است. هیچ‌گاه برای رسیدن به راه‌تان نترسید. حرف‌هایتان را محترمانه بزنید و درست انتخاب کنید تا به هدف‌تان برسید، در نهایت زمانی که شما به مقصود خود می‌رسید، بسیار ارزشمند است.

در پایان پوران درخشنده در نشست برخط با نوجوانان حاضر، به گفت‌وگو با آنها و پاسخ به سوالات نوجوانان پرداخت.