گزارش چهارمین روز برگزاری کلاس‌های المپیاد پنچم؛ بسته شدن پرونده ایده‌ها در روز آخر

امروز آخرین روز از کلاس‌های پنجمین دوره از المپیاد فیلمسازی نوجوانان برگزار شد.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، صبح امروز سه‌شنبه ۲۰ مهرماه، آخرین روز از کلاس‌های المپیاد فیلمسازی در ساختمان شماره ۳ بنیاد سینمایی فارابی، برگزار شد.

در روز آخر کلاس‌های المپیاد پنجم، وارد کلاس گروه کانسپت می‌شوم که منتور آن «بابک نکویی»  است. نکویی و پورآرین‌ در‌حال خواندن ایده‌ها بودند و بعد قرار شد بچه‌ها ایده‌ اصلی را جلوی دوربین بخوانند و در فضای مجازی بفرستند تا بهترین شخص را برای ارائه ایده اصلی انتخاب کنند.  نکته جالب این است که در یک بخش از ایده این گروه، مادر قصه، سوسکی می‌بیند و جیغ می‌کشد؛ به همین دلیل نکویی و پورآرین‌ با بچه‌ها جیغ کشیدن را تمرین می‌کردند.

در کلاس گروه ستاره «لیلا میرهادی» منتور و «مهدی برزکی» مربی گروه است. وقتی وارد کلاس می‌شوم، میرهادی را می‌بینم که درباره چگونگی ارائه یک ایده برای بچه‌ها توضیح می‌دهد: «ما باید بتوانیم از ایده خودمان دفاع کنیم. ما اول باید به ایده‌مان باور داشته باشیم، سپس باید نکاتی را انتخاب کنیم که به بیان داستان کمک کند و در نهایت، در یک دقیقه پایانی داستان را به نتیجه برسانیم و آن را طوری توضیح دهیم که پایان قصه، سینمایی شود.

بچه‌ها ایده نهایی را ضبط می‌کنند و در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارند. قرار است تا ساعتی بعد یک فیلم نهایی ارائه را انتخاب کنند.

نوبت به «گروه نگاه» می‌رسد. در این گروه «حسین قناعت» منتور و «اشکان چاووشی» مربی هستند. وقتی وارد کلاس می‌شوم، قناعت در حال بحث با بچه‌ها بر سر انتخاب اسم برای ایده است.

وارد کلاس «گروه برتر» می‌شوم که «فرهاد توحیدی» منتور و «عماد سلمانیان» مربی‌ این گروه است و بچه‌ها در حال نظر دهی درباره محتوای ایده اصلی هستند. وقتی بحث در حال بالا گرفتن است، فرهاد توحیدی می‌گوید: «شما باید به این توجه کنید که جزئیات در فیلمنامه چه نقشی می‌تواند داشته باشد؟ مقصود این است که شما مخاطب را در انتظار نگه‌دارید. البته پیاز داغ اضافه کردن بعضی اوقات قصه را جذاب می‌کند؛ اما این جزئیات باید مرتبط باشند.»

در آخر قرار می‌شود دو عضو کلاس متن نهایی را تمرین و یکی از این دو نفر، ایده نهایی را برای اختتامیه، اجرا کند.

پنجمین کلاس، کلاس «گروه ابرقهرمانان» است که منتور آن «مرجان اشرفی‌زاده» و مربی گروه «نواب محمودی» است. وارد که می‌شوم، منتور و مربی هر دو سرشان در گوشی است.  علت را که می‌پرسم و متوجه می‌شوم که گروه، ایده اصلی‌اش را انتخاب کرده و حالا بچه‌ها در یک مهلت که از سوی اشرفی‌زاده به آن‌ها داده شده، در حال خلاصه نویسی متن هستند و برای ارائه آماده می‌شوند.

سپس نوبت گروه «مهر و ماه» می‌شود که «امیر فیضی» منتور و «الهام آقالری» مربی‌گری آن را برعهده دارند. وارد کلاس که می‌شوم، فیضی با آقالری در حال بحث درباره انتخاب ایده هستند. در نهایت قرار می‌شود که پارسا متن را بنویسد و منتور اضافات آن را حذف کند.

به کلاس «گروه راما» می‌روم که «اشکان رهگذر» منتور و «مونا شاهی» مربی آن است. بچه‌ها فیلم‌هایی را که در آن ایده‌های خود را اجرا کرده بودند، در فضای مجازی ارسال می‌کنند. کمی روی ویدئوها بحث می‌شود و بعد قرار بر این می‌شود بچه‌ها متن اصلی را اجرا کنند تا به نتیجه برسند که چه‌کسی ایده اصلی را اجرا کند. در این میان رهگذر درباره این‌که بچه‌ها چگونه اجرا کنند، توضیحاتی را ارائه می‌دهد.

در «گروه هیجان» که «نادره ترکمانی» منتور و «وحید نامی» مربی آن است، ظاهراً کمی هیجان فروکش کرده است، چرا که بچه‌ها ایده اصلی را انتخاب کرده‌اند و حالا هر کدام در حال ضبط ویدئو به صورت جداگانه‌اند.

 

صبح فردا چهارشنبه ۲۱ مهر ماه، اختتامیه پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران برگزار خواهد شد.