گزارش نشست «میان صخره‌ها» در خانه جشنواره

اولین نشست از روز چهارم جشنواره سی و چهارم با حضور عوامل فیلم سینمایی «میان صخره‌ها» و با اجرای «امیرحسین اشرفی» برگزار شد.

به گزارش ستاد اطلاع رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، نشست فیلم «میان صخره‌ها» پس از پایان اولین نمایش این فیلم در خانه جشنواره، با حضور عوامل فیلم برگزار شد. در ابتدای نشست مختار عبداللهی، کارگردان این فیلم گفت: در ابتدا می‌خواستم با تک بازیگر، کاراکتر ابراهیم را پیش ببرم اما کار به شدت سخت می‌شد و البته یکی از دشوارترین‌های زندگی‌ام را انجام دادم. کار با کودک به نوعی سخت است و تمام بار فیلم به دوش این ۲ نفر بود. اگر می‌دانستم تا این میزان کار سخت پیش می‌رود هرگز این فیلم را نمی‌ساختم.
«آندیا یحیی‌پور» بازیگر کودک فیلم گفت: کار سختی داشتیم چون از پدر و مادرم دور بودم. بازی در نقش کودک چوپان سخت بود؛ اما زمان برگشت از لوکیشن به تهران به‌قدری به من خوش گذشت که دوست نداشتم به تهران برگردم.
«حمیدرضا غیبی» دیگر بازیگر کودک این فیلم ادامه داد: از کارگردان فیلم سپاسگزارم که من را به عنوان کاراکتر اصلی انتخاب کرد. من پیش از اکران بسیار استرس داشتم و وقتی فیلم را دیدم شوکه شدم. عوامل هم برای این فیلم بسیار زحمت کشیدند چون کار خیلی سختی بود.
سپس «حسین سیدیان» مدیر فیلمبرداری «میان صخره‌ها» توضیح داد: کارگردانی فیلم کار سختی بود. لوکیشن سختی داشتیم و گاه برای یک لانگ شات ۲۰ دقیقه کوهنوردی می‌کردیم. کار با کودک و نوجوان سخت است و این فیلم سخت‌تر از چیزی بود که فکرش را می‌کردم.

در ادامه «محمد احمدی» تهیه‌کننده فیلم، در خصوص انتخاب این فیلمنامه‌ افزود: فیلمنامه‌ فیلم برای من مهم است و اکثر فیلمنامه‌هایی که قصه خوبی داشته باشند، به‌خاطر پتانسیل فیلمنامه جذب ساخت آن می‌شوم. باید روند قصه در این فیلم‌ها به‌گونه‌ای باشد تا هزینه‌های خود را به مرور برگرداند.
عبداللهی در بخش دیگری از این نشست گفت: در جنس فیلم‌هایی که ما کار می‌کنیم، افرادی که بازیگر نیستند، بهتر ظاهر می‌شوند. اگر قرار باشد فیلمسازی را ادامه بدهم قصد دارم در هر ژانری یک اثر داشته باشم. من ترجیح دادم شروع کارم با کار کودک باشد. واقعا تجربه سختی داشتم اما در نهایت خستگی از وجود ما بیرون رفت.
«آندیا یحیی‌پور» بازیگر فیلم درباره سکانس‌هایی که در آن گریه می‌کرد، گفت: من وقتی می‌خواستم در حین فیلم گریه کنم، به کارهای بد خودم فکر می‌کردم.‌ البته در سکانس زیر باران واقعا از اعماق قلبم به دلیل سرد بودن هوا گریه کردم!
عبداللهی کارگردان «میان صخره‌ها» در ادامه گفت: رادیویی که در فیلم استفاده شده، از ابتدا در متن فیلمنامه وجود داشت؛ اما برخی‌ها سکانس مربوط به رادیو را بد می‌دانستند اما این رادیو موجب شد تا علت و معلول‌های زیادی در فیلم شکل بگیرد. علت اصلی حضور رادیو در فیلم این بود که این رسانه بی‌توجه به همه چیز کار خود را می‌کند و با وجود اینکه ضربه می‌خورد اما همچنان کار خود را می‌کند.

در ادامه «رضا آل‌احمد» دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز این فیلم، گفت: متاسفانه گله‌ای از رسانه‌ها دارم که از فیلم ما آن‌چنان حمایت نکردند. ما در لوکیشن‌های بسیار سخت نمی‌توانستیم حتی راه برویم. یادم می‌آید که یکی از همکارانم نزدیک بود از صخره به پایین پرتاب شود…
«کارنگ کلباسی» آهنگساز «میان صخره‌ها» درخصوص موسیقی محلی این فیلم گفت: باید اِلمان موسیقی فیلم را از قوم بختیاری با موسیقی روز تلفیق می‌کردیم، و همگی را باید با ۲ ساز می‌نواختیم که بسیار چالش برانگیز بود. حتی از من درخواست شد تا اِلمان‌های بختیاری بیش از پیش شود و با اوج گرفتن داستان موسیقی مدرن خود را بیشتر نشان داد.
او ادامه داد: موسیقی بختیاری غم خاصی دارد. ما سعی کردیم از ماهور بسیار استفاده کنیم و البته ساز پیانو را کودکانه کردم تا حالت غم‌انگیز فیلم گرفته شود.

در این نشست «محمد حسن‌زاده» طراح صحنه و لباس گفت: بابت کار کردن در این پروژه با تمام سختی‌ها بسیار لذت بردم و واقعا روزهای خوشی را کنار هم داشتیم. همدلی و یکدلی عوامل موجب شکل گرفتن این کار شد. همکاری دو کاراکتر کودک در بخش لباس بسیار خوب بود. از عبداللهی، سیدیان، رضاییان ‌و همه عوامل فیلم سپاسگزارم و امیدوارم به نتیجه مطلوب برسیم.

سپس «محمد حمیدی‌مقدم» مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که از سرمایه گذاران این فیلم است، گفت: بخشی از سال ۱۳۹۸ به مرکز اضافه شد که متولی ساخت تولید فیلم‌های تجربی و فیلمسازهای با نگاه نگاه نوگرا بود. ما می‌خواستیم در بخش کم بودجه و خلاق، پر کار‌تر شویم. سینمایی که به بودجه نیازمند بود با بالا رفتن هزینه‌ها دچار مشکل می‌شد اما با تشکیل این بخش خواستیم نقاط مختلف کشور در ساخت فیلم سهیم باشند. خواستیم کشف و تجربه را در فیلم‌ها به کار بگیریم و بیش از پیش کوشا باشیم. توان فردی در ساخت فیلم مهم است. این فیلم از فراز و نشیب‌های بسیار عبور کرد و بالاخره توانست به جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان برسد.
حمیدی‌مقدم ادامه داد: مهم این بود به شرایط زیستی در کشورمان توجه کنیم و امیدواریم این موضوع در آینده هم بیشتر مورد توجه قرار گیرد.