توضیحات دبیرخانه جشنواره کودک درباره انصراف «ماهی و برکه»/ حضور این فیلم در بخش سینمایى غیرقانونى است

فیلم بلند داستانی «ماهی و برکه» با پروانه غیر سینمایی درخواست شرکت در بخش سینمایی جشنواره را داشته که این موضوع خلاف مقررات سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بوده است.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، فیلم «ماهی و برکه» ساخته علی براتی بدلیل نداشتن پروانه سینمایى اجازه حضور در بخش سینمایی سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان را نداشت و تهیه کننده اثر از حضور در این بخش انصراف داد تا تغییر پروانه نمایش خود را از ویدئویى به سینمایى پیگیرى کند که این اتفاق باید پیش از ثبت نام از طریق اداره نظارت و ارزشیابى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى صورت مى گرفت و ارتباطى به جشنواره ندارد.

دبیرخانه سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان لازم دید تا توضیحاتی را در‌باره انصراف این فیلم و اعتراض سازندگان آن منتشر کند که در ادامه می‌خوانید:

فیلم بلند داستانی «ماهی و برکه» تنها فیلمی است که از جشنواره سی‌ودوم انصراف داده است. این فیلم با پروانه غیر سینمایی درخواست شرکت در بخش مسابقه جشنواره را داشته که این موضوع خلاف مقررات سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بود. بنابر این درخواست دست‌اندرکاران این فیلم مبنى بر انتخاب در بخش سینمایی با مقررات جشنواره همخوانی نداشت و سازندگان «ماهی و برکه» نیز به دلیل تبدیل مجوز ساخت اثر خود از ویدئویى به فیلم سینمایی آن  را از جشنواره خارج کردند. این نکته ضروری است که فیلم یاد شده در بخش فیلم‌های بلند داستانی، بر اساس آنچه پروانه ساخت آنها بود و در هنگام ثبت نام نیز قطعا به آن توجه داشتند، پذیرفته شده بود.

در همین راستا هادی انباردار تهیه کننده فیلم به دبیرخانه جشنواره عنوان کرد به این دلیل از جشنواره انصراف می دهند که قصد دارند پروانه سینمایی برای این فیلم بگیرند و بعدها با پروانه فیلم سینمایی، در جشنواره دیگری حضور پیدا کنند، در حالی که این فیلم برای نمایش خانگی مجوز گرفته است.

این در حالی است که طبق مقررات همه جشنواره‌ها، فیلمی که پروانه غیرسینمایی داشته باشد نمی‌تواند متقاضی حضور در بخش سینمایی هر جشنواره از جمله جشنواره فیلم‌هاى کودکان و نوجوانان باشد و طبیعى است که صاحبان این اثر باید با اشراف به مقررات مندرج در فراخوان و مطالعه دقیق آن، اقدام به ثبت نام در بخش غیرسینمایى مى کردند که این اتفاق صورت نگرفته و به همین دلیل و با توجه به مقررات موجود، فیلم رزرو «سفر سبز» به تهیه کنندگی و کارگردانی سعید گائینی (محصول مرکز سیمای قم) که توسط هیات انتخاب، برگزیده شده بود، جایگزین فیلم بلند داستانی «ماهی و برکه» شد.

همچنین این نکته مهم قابل ذکر است که تغییر نوع پروانه این اثر از ویدئویى به سینمایى، به دبیرخانه جشنواره ارتباطى ندارد و سازندگان این فیلم باید قبل از ارائه اثر به دبیرخانه جشنواره، از طریق اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی اقدامات لازم را برای اخذ پروانه سینمایی انجام مى دادند و سپس متقاضی شرکت در بخش سینمایى جشنواره می‌شدند.