شهر گربه‌ها | مخلص کلام؛ برای کودک

حسین صادقی | کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی

سازنده و نگارنده آثاری همچون آهوی پیشونی سفید و تورنادو باز هم در مقام فیلم‌سازی برای کودک در جشنواره سی و چهارم قد برافراشته است. شهر گربه‌ها به کارگردانی سید جواد هاشمی را می‌توان از معدود قاب‌های جشنواره سی و چهارم دانست که کودکان آن را دوست دارند و همچون آثاری که پیش از این از سید جواد هاشمی بر پرده سینمای کودک و نوجوان دیده‌ایم حاوی عناصری هم چون موزیک، رنگ آمیزی‌های جذاب و خیال‌پردازی‌هایی است که می‌تواند نگاه کودک را تا انتها با خود همراه کند.

شهر گربه‌ها در واقع داستانی است خیالی پیرامون مفاهیمی همچون مهاجرت و دانستن قدر عمر و گذر زمان که البته با گریزهای سیاسی و شخصیت پردازی‌هایی محدود به یک دوران مشخص سعی در ایجاد لایه‌هایی برای نگاه بزرگسالان داشته است. این فیلم تقریبا اثری موزیکال است اما موسیقی‌ها در خدمت فیلنامه پیش می‌روند و بیشتر نواها در صدای همگون فیلم به گوش می‌رسند.

فارغ از فن سینمایی که سید جواد هاشمی به کار بسته است، این چهره در کنار چهره‌های سینمایی دیگر و بازیگران حرفه‌ای همچون یوسف تیموری، نیوشا ضیغمی، امین زندگانی و میر طاهر مظلومی دست روی موضوعی گذارده که امروزه گریبان‌گیر جامعه‌ی ماست. درباره ارجحیت رفتن بر ماندن در خانه و وطن نمی‌توان با نگاه مبتنی بر صفر و یک نسخه پیچید. عروسک گرافیکی که شباهتش با رئیس جمهور سابق آمریکا در فیلمنامه محل مناقشه است؛ عمر گربه‌هایی را که از گربستان به شهر گربه‌ها می‌آیند، می‌گیرد و در واقع نشان دهنده از دست دادن فرصت زیستن در خاک خود و تلف شدن عمر در خاک بیگانه است. همین مفهوم.، نظرگاهی است پیچیده که شاید در یک اثر قابل تبیین نباشد و به قول کارگردان نیازمند ادامه یافتن.

در پایان می توان شهر گربه‌ها از جهت صرف ایجاد فضای شاد ستود اما همچنان ایدئولوژی‌های مطرح شده در اثر قابل بحث و محل مناقشه بوده و چه بسا می‌شد فضایی جهان شمول‌تر و با فاصله بیشتری از عامه پسندی را بر روی پرده منقش کرد بدون آن که بر فهم آن تاثیر منفی گذارد.