مدیرکل ارشاد استان کردستان در گفت‌وگو با سوره سینما:

برای جذب کودکان باید از سیاست‌های تشویقی بهره برد/ پردیس بهمن سنندج گزینه خوبی برای اکران فیلم‌های کودک است

جلال قلعه شاخانی گفت: استقبال بچه‌ها در قیاس با میزان جمعیت کودکان و نوجوانان در استان کردستان خوب است و به نظرم می‌توان برای بهبود وضعیت از سیاست‌های تشویقی بهره برد.
جلال قلعه شاخانی مدیرکل ارشاد استان کردستان، در گفت‌وگو با خبرنگار سوره سینما درباره الویت‌های استان کردستان در حوزه سینمای کودک گفت: یکی از اولویت‌های ما در این استان، توسعه فیلم‌های کودک است. همان طور که می‌بینیم کارگردانی چون بهروز غریب‌پور که زاده سنندج است در این حوزه مشغول به کار هستند و دغدغه این بخش را دارند. سینمای کودک نیز متقابلا برای استان ما اهمیت دارد و به آن پرداخته می‌شود.
‎ مدیرکل ارشاد استان کردستان، درباره طرح اکران همزمان و سراسری فیلم‌های جشنواره کودک در ایام برگزاری این رویداد بین‌المللی بیان کرد: جدا از این که جشنواره فیلم کودک می‌تواند دستاوردهای یک سال سینمایی را شناسایی کند و در کنار نمایش این آثار ایجاد تعامل کند، این قابلیت را نیز ایجاد می‌کند که از کودکان به عنوان داور برای قضاوت آثار استفاده شود. پخش همزمان فیلم‌ها در سراسر استان‌ها، امکان جمع‌آوری نظرات قومیت‌های مختلف را فراهم می‌آورد و آماری از سلیقه قومیت‌های مختلف ایرانی به دست ستاد برگزاری جشنواره و سینماگران می‌دهد.
وی در خصوص تاثیر اکران همزمان فیلم ها در سراسر استان‌ها و نقشی که در تشویق بچه‌ها برای علاقه‌مند سازی آنها به سمت سینما دارد گفت: طرح اکران همزمان فیلم‌ها تاثیرگذار است، به این شرط که برای آن الگو سازی داشته باشیم. یعنی برای مثال کودکان دیروز که امروز تبدیل به کارگردانان بزرگ شده‌اند را به بچه‌ها معرفی کنیم و برای آنها الگو سازی کنیم. مثلا از کامبوزیا پرتوی که خود او نیز کُرد است دعوت شود که برای اکران فیلم‌ها به کردستان بیاید و تا بچه‌ها با او آشنا شوند و انگیزه بگیرند که در این مسیر گام بردارند.
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش تاکید کرد: جشنواره فیلم کودک می‌تواند مشروط بر آنکه در طول سال اکران‌های منظم را با حضور عوامل سازنده اثر در استان‌ها داشته باشد، مفید عمل کند. به نظر من جشنواره در هر ۵ ناحیه جغرافیایی ایران برگزار شود و یک کارگاه آموزشی فیلمنامه را برای تک تک افراد علاقه‌مند در سراسر کشور برگزار کنند، دبیرخانه باید از کارگاه‌های آموزشی در منطقه استفاده کنند تا سوژه‌های به‌روزی را که دغدغه نسل جدید است شناسایی و آن‌ها را تبدیل به فیلمنامه کند و این گونه بانک اطلاعات سینمایی ما تقویت گردد و شاهد فیلمنامه‌هایی غنی‌تر باشیم.
‎وی با اشاره استقبال کودکان و نوجوانان کردستانی از اکران فیلم‌ها در این استان اظهار داشت: استقبال بچه‌ها در قیاس با میزان جمعیت کودکان و نوجوانان در این استان خوب است و به نظرم می‌توان برای بهبود وضعیت از سیاست‌های تشویقی بهره برد. برای مثال حبیب احمدزاده در زمان سیلی که گریبانگیر استان شده بود، فیلم‌ها را برای کودکان در استان‌های محروم اکران می‌کرد، هنوز هم فیلم‌هایی را در مکان‌هایی چون مسجد‌های مختلف اکران می‌کند.
وی همچنین اضافه کرد: به نظر من ما به این نیاز داریم ساختار شکنی کنیم و فکر نکنیم که جشنواره‌ها کالاهای لوکس هستند و قابلیت عرضه در نقاط لوکس را دارند، بلکه باید در نقاط محروم نیز جشنواره ها برگزار شوند. من فکر می‌کنم چه اشکالی دارد که برای مثال یک سال جشنواره را در شهر بانه که نقطه صفر مرزی است برگزار کنند، اینگونه شاهد پویایی در حوزه‌های مختلف خواهیم بود.
شاخانی همچنین ضمن اشاره به لزوم تشویق کودکان علاقه‌مند به فیلم دیدن بیان کرد: من فکر می‌کنم در هنگام نمایش همزمان فیلم‌های جشنواره در سراسر استان‌ها بهتر است از نمایش فیلم‌های کوتاه نیز بهره برد و نمایش این فیلم‌ها را تنها به خود جشنواره محدود نکرد و آنها را برای بچه‌های استان‌های مختلف اکران کرد تا عاملی برای تشویق آنها به سمت سینما باشد.
مدیرکل ارشاد استان کردستان درباره اهمیت برگزاری جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان گفت: جشنواره موثر است و برگزاری آن اهمیت دارد اما باید حواسمان باشد که رویکردها بر اساس اعمال سلیقه‌های مختلف نباشد تا جشنواره را در نموداری سینوسی قرار ندهد و این گونه نباشد که زمانی کیفیت برگزاری صفر و زمانی یک باشد، بلکه همواره در حد اعلای خود برگزار شود.
وی در پایان راجع به سینمای نمایش دهنده فیلم ها در استان کردستان گفت: ما پردیس سینمایی بهمن سنندج را انتخاب کردیم چون برای نمایش فیلم ها باید سینمایی استانداردی در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم به صورت هفتگی فیلم‌های کودک را نمایش دهیم، این پردیس سه سالن مجزا دارد و امکان مدیریت را برای ما فراهم می‌آورد و گزینه خوبی برای اکران فیلم‌های کودک است.