اهمیت بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌ کودک از منظر عبدالله باکیده

کارگردان باسابقه سینما معتقد است بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان زمینه برقراری ارتباط بچه‌ها با دیگر فرهنگ‌ها و سرزمین‌ها را فراهم می‌کند.
عبدالله باکیده در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین در خصوص رابطه سینما و کودک، اظهار کرد: وقتی جشنواره برگزار می‌شود باید ببینیم چه اتفاقاتی در آن رخ می‌دهد و چه نمودارها و آمار و ارقامی در جشنواره بالا و پایین می‌شود. باید حواسمان باشد شرایطی پدید آوریم که کودک در آن احساس آرامش داشته باشد و سرگرم شود. در نتیجه این اتفاق، آمار تماشای فیلم توسط کودکان بالا می‌رود و آن‌ها آموزش می‌بینند که در بزرگسالی هم به سینما بروند.
وی درباره نزدیک شدن فیلمساز به زبان کودکان، گفت: زبان کودک، زبان سختی است و باید به شیوه طنز باشد. در این زبان، حرف زدن شکل اساسی خود را از دست می‌دهد تا از این طریق احساس نزدیکی بین بزرگسال و کودک پدید بیاید. به عبارتی می‌توان گفت برای تأثیرگذاری در فرهنگ، باید ابتدا بتوانیم به زبان کودک نزدیک شویم.
باکیده همچنین افزود: برای یادگیری این زبان، می‌توانیم از جامعه پزشکی و کارشناسان در امر رفتارهای کودک کمک بگیریم تا یاد بگیریم چگونه در جهت علایق کودک پیش برویم و ضمن آن کودک را به لحاظ تربیتی نیز پرورش دهیم.
کارگردان “عینک” در خصوص کمک آموزش‌وپرورش به سینمای کودک، عنوان کرد: نقش آموزش‌وپرورش بسیار مهم است و حالت همیاری به خود می‌گیرد. یعنی اگر بتوان از امکانات آموزش‌وپرورش، مثل سالن‌های سینمایی که مخصوص خود دارد، استفاده کرد، بدنه سینمای کودک پیشرفت زیادی می‌کند، چرا که هیچ کودکی تنها نمی‌تواند به سینما برود و در بسیاری از اوقات با پدر و مادرش نیز نمی‌تواند به سالن سینما رفته و ‌فیلم ببیند. در حالی که این امر را آموزش‌وپرورش می‌تواند به‌راحتی بر عهده بگیرد و مدارس، دانش آموزان را برای تماشای فیلم‌های کودک به سینما ببرند و کودکان را برای تماشای فیلم آموزش بدهند.
باکیده درباره آینده بازیگران کودکی که در فیلم‌های کودک ایفای نقش می‌کنند، گفت: به‌طور معمول بازیگران کودک تا یک مدت‌زمان مشخص می‌توانند فیلم بازی کنند و مورد توجه واقع شوند و بازگشت آن‌ها در بزرگسالی به سینما کمی سخت خواهد بود، چون در سن بلوغ چهره آن‌ها عوض شده و از مختصات قبلی خود فاصله می‌گیرند.
وی‌ همچنین در خصوص اهمیت جشنواره کودک برای سینما اظهار کرد: جشنواره کودک‌ بسیار مفید است و در عرصه سینمای کودک بسیار اثربخش عمل می‌کند. در جشنواره کودک به بچه‌ها این احساس دست می‌دهد که جشنواره مختص خودشان است و باعث می‌شود که احساس خوبی در دل داشته باشند.
این کارگردان در پایان در خصوص بخش بین‌المللی جشنواره، بیان کرد: بخش بین‌الملل جشنواره اهمیت زیادی دارد. این بخش در زمینه‌ای مثل ارتباط کودک با دیگر فرهنگ‌ها، شناخت کودک از دیگر سرزمین‌ها و تأثیر فرهنگی که بر ذهن بچه‌ها می‌گذارد، اهمیت فراوانی دارد. کودک می‌تواند از این طریق آموزه‌های فرهنگی به دست آورد و از طرز تفکر کودکان دیگر در نقاط مختلف دنیا آگاه شود و دوری و نزدیکی بچه‌های دیگر به خودش را حس کند.
عبدالله باکیده از جمله کارگردانان سینماست که در حوزه کودک و نوجوان فعالیت داشته و آثاری چون”صلیب طلایی” و “پوتین” را در کارنامه خود ثبت کرده است.