دبیر جشنواره کودک در گفت‌وگو با ایکنا: سینمای بومی را حمایت کردیم

دبیر سی‌و‌چهارمین جشنواره فیلم کودک گفت: این جشنواره تلاش کرده تا سینمای بومی و ملی را حمایت کند که با حمایت از فیلمسازان فیلم اولی صورت گرفته است.

علی‌رضا تابش دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم کودک در گفت‌وگو با ایکنا گفت: در دو دوره اخیر این فستیوال سختی خاصی را پشت سر گذاشتیم، آنهم تلاقی آن با دوران کرونایی بود و دو تصمیم می‌شد، گرفت. ابتدا اینکه جشنواره را تعطیل کنیم اقدامی‌ که مطمئناً با مخالفت تولیدکنندگان فیلم مواجه می‌شد یا اینکه جشنواره‌ را با روش‌های جدید برگزار کنیم.

وی افزود: تولید‌کنندگان سینمای کودک خواهان برگزاری جشنواره در شرایط کرونایی به صورت آنلاین بودند. این اتفاق سال گذشته برای اولین بار در کشورمان رخ داد. این امر سبب شد مخاطبان دسترسی وسیع‌تری به فیلم‌های این ژانر داشته باشند. امسال نیز با پشتوانه دوره قبل و همفکری مدیران فیلم و پلتفرم‌ها و سینما‌دارن توانستیم جشنواره را به صورت ترکیبی (آنلاین و حضوری) در ۲۳ شهر برگزار کنیم. در این دوره همانند سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا مهمانان خارجی در جشنواره حضور نداشتند ولی بخش بین‌الملل در کنار بخش ملی کار خود را انجام داد.

این مدیر سینمایی تصریح کرد: مهمترین امر در جشنواره امسال حضور ۲۲۲۰ کودک در بخش داوری این جشنواره بود. حضور داوران کودک در جشنواره نوید این امر را می‌دهد که داوری‌های این بخش به سمت حرفه‌ای شدن پیش رفت. برای همین در این دوره داوری‌های بخش کودکان به داوری بخش اصلی نزدیکی داشت. انیمیش «آی دی» گواه بارز این ادعاست. این فیلم برای کودکان ساخت شد و با استفاده از تکنیک‌های روز فیلمسازی و قصه‌ای خلاق مورد توجه داوران قرار گرفت. موفقیت این کار نشان داد بچه‌های ایرانی نیازمند آثار فانتزی هستند که در آن خلاقیت مدنظر قرار گرفته باشد. تولیدات جشنواره فیلم کودک نشان داد کرونا نتوانست نفس سینمای کودک را به شماره بیندازد. در رسیدن به این خواسته نیز بنیاد سینمای فارابی و کانون پرورش فکری کودکان نقش خوبی از خود ایفا کردند.

 

اولویت جشنواره

تابش در پاسخ به این سوال که در جشنواره امسال تا چه حد توجه به فرهنگ بومی و ملی مد نظر سازندگان بود؟ بیان کرد: اگر به جوایز جشنواره سی‌و‌چهارم دقت کنید متوجه خواهید شد توجه به فرهنگ بومی یکی از اولویت‌های جشنواره بوده است. در همین راستا انتخاب یک دختر نوجوانان به عنوان بازیگر برگزیده جشنواره گواه بارزی بر این ادعاست. در ضمن در میان آثار این دوره اقلیم‌های  مختلف کشورمان را شاهد بودیم حتی در میان تولیدات سینمایی روستاهایی دور افتاده کشورمان را هم شاهد بودیم.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره بازتاب اقلیمی و بومی جشنواره کودک چنین توضیح داد:  مطمئناً آثاری که در آن به اقلیم ایران توجه می‌شود خواهند توانست جریان‌سازی داشته باشند. این مسئله هم در بازتاب‌های فضای مجازی قابل مشاهده است هم در رسانه‌ها به این امر پرداخته شده است، همچنین حضور فیلمسازان جوان شهرستانی در این رویداد خواهد توانسته آداب و رسوم سراسر ایران را پیش روی مردم کشورمان قرار دهد. در همین رابطه فیلم‌هایی که در آن به اقلیم سیستان، کهکیلویه، قشم، خراسان و… توجه شده است آثاری هستند که مخاطب را با زیبایی فرهنگی و جغرافیایی این مناطق آشنا خواهد کرد.

تابش تاکید کرد: درباره اهمیت بین‌المللی جشنواره هم باید بگویم آثاری که در آنها اقلیم‌های مختلف ایران مد نظر قرار می‌گیرد در معرض دید سینماگران خارجی هم قرار می‌گیرد، همچنین حضور تولیدات سینمای کودک در جشنواره‌هایی خارجی، قدمی دیگر در اشاعه فرهنگ بومی و ایرانی است. لازم به ذکر است جشنواره برای فیلم‌های ایرانی پلی محسوب می‌شود که به واسطه آن کارهای ایرانی به جشنواره‌های خارجی معرفی می‌شوند.

وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه چرا تولیدات بدنه سینمای ایران به پایتخت خلاصه شده‌اند و کمتر به اقلیم‌های مختلف توجه می‌‌کنند، چنین پاسخ داد: اینکه چرا در سینمای بدنه و بزرگسال کشورمان کمتر به موضوعات بومی توجه دارند چند دلیل دارد که بخشی از آن به وضعیت فرهنگی جامعه و نگاهی که نخبگان و رسانه‌ها به این حوزه دارند مربوط می‌شود. برای نمونه کارهایی که در پلتفرم‌ها تولید می‌شوند عمدتاً به موضوعات بومی توجه ندارند، چراکه سرمایه‌گذاران دغدغه لازم را پیرامون این امر ندارند! برای همین هم کارهایی که در آن به موضوعات بومی توجه می‌شود عمدتاً توسط فارابی، مرکز گسترش یا تلویزیون حمایت می‌شوند!

دبیر جشنواره فیلم کودک ادامه داد: دلیل حمایت دولتی از تولیداتی قومی و بومی به رسالت فرهنگی این مراکز مربوط می‌شود ولی برای فراگیر شدن فیلم‌های بومی نیاز است که بخش خصوصی هم در این رابطه ورود داشته باشد البته شاید بخش خصوصی به دلیل بازگشت سرمایه مجبور به فیلمسازی در این حوزه‌‌هاست (سینمای گیشه) اما به نظرم اگر بخش خصوصی الگوهای تولید خود را به‌روز کند مطمئناً از توجه به موضوعات بومی ضرر اقتصادی نخواهند کرد.

 

پرهیز از سفارش‌سازی

تابش برای رونق سینمای بومی و ملی پیشنهاد کرد. برای اینکه این شکل سینما بتواند جایگاه خود را بیابد باید از فیلمسازان فیلم اولی حمایت کرد، چون در این حوزه دغدغه‌های اقلیمی بیشتری وجود دارد. با این توضیح وقتی در این رابطه پشتیبانی لازم صورت گیرد در تولیدات بعدی این فیلمسازان نیز شاهد توجهات لازم خواهیم بود. در این راستا بنیاد سینمایی فارابی در دوره مدیریت من تمام تلاش خود را کرد از فیلمسازان فیلم اولی حمایت لازم را به عمل آورد، همچنین در مدیریتم تلاش کردم تولیدات فارابی شکلی سفارشی نداشته باشد بلکه آثار به صورت حرفه‌ای تولید شده بدون اینکه تعجیلی برای آن انجام شده باشد.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در انتها تصریح کرد: برگزاری المپیاد فیلمسازی اقدامی دیگر فارابی برای توجه به فیلمسازان نوجوان است. این اقدام به‌نوعی در راستای حمایت از سینمای بومی و ملی است که تلاش دارد به صورت ریشه‌ای نیازهای سینما را بازشناسی کند.

انتهای پیام