نگاه تخصصی‌تر جشنواره به نشست‌های خبری با حضور اصحاب رسانه در قامت مجری

یکی از مهم‌ترین بخش‌های جشنواره فیلم کودک و نوجوان برگزاری جلسات پرسش و پاسخ و نشست‌های خبری بود چراکه در این نشست‌ها به جهت تبادل نظری که میان خبرنگاران و عوامل فیلم شکل می‌گیرد هم ابعاد مختلف فیلم و آنچه کارگردان از برداشت هر سکانس در ذهن داشت آشکار می‌شود و هم در این گپ و گفت‌ها کارگردان و بازیگران با نگاه‌های متفاوت در مورد فیلم آشنا می‌شوند که این به ادامه فعالیت‌های آن‌ها در حوزه سینمای کودک کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری موج، در دوره سی‌و چهارم مدیران اجرایی جشنواره تصمیم گرفتند که شکل دیگری به برگزاری نشست‌های خبری بدهند و به جای اینکه همه نشست‌ها توسط یک مجری اجرا شود، خبرنگاران فعال عرصه فرهنگ و هنر مدیریت جلسات را برعهده بگیرند. این اقدام حال و هوای متفاوتی به جلسات داده بود چراکه خبرنگارانی که سال‌ها در حوزه سینما قلم زده‌اند، با مختصات سینمای کودک آشنایی داشته و با طرح سوالات چالشی محتوای جلسات را پربارتر کردند. از جهتی تغییر مجری برنامه در هر نشت خود تنوعی برای برگزاری متفاوت جلسات بود.

خبرنگاران حوزه سینما با بخش‌های مختلف آن به ویژه اجزایی که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته مانند موسیقی متن، طراحی صحنه و سرمایه‌گذاری و غیره آشناتر هستند و حضور یک خبرنگار به عنوان مجری جلسه منجر به این می‌شود که بخش‌های مغفول مانده سینما هم موضوع بحث قرار گیرند که نمونه آن را در اجرای نشست خبری فیلم «برزنگی» با مدیریت فرانک آرتا دیدیم. آرتا سوالات فنی درخصوص فضای موسیقی فیلم مطرح کرد که باعث ایجاد بحث خوبی در این خصوص شد. نشست خبری فیلم «داستان‌های هزار و یک روز یا افسانه بُناسان، غول چراغ جادو» که «محمدصالح حجت‌الاسلامی» اجرای آن را برعهده داشت هم از دیگر نمونه‌های پرداختن به جنبه‌های مغفول مانده سینما نظیر طراحی لباس و صحنه و فیلمبرداری بود که حجت‌الاسلامی به خوبی توانست به آن‌ها بپردازد.

تسلط در اجرا و توانایی کنترل جلسه برای جلوگیری از به حاشیه رانده شدن و در عین حال ارائه محتوایی که حتی بعدها هم برای فعالان عرصه فرهنگ و هنر قابل استفاده باشد، هنر مجری نشست خبری است و خبرنگاران به دلیل آشنایی با فنون مصاحبه به خوبی از عهده آن برآمدند و نمونه این کنترل موفق جلسه را در نشست پر از چالش «شهر گربه‌ها» با اجرای «امیرحسین اشرفی» دیدیم. از جمله موارد مشابه هم نشست پرسش و پاسخ فیلم «بام‌بالا» با اجرای «آرزو پاقلعه‌نژاد» بود که در سالن شماره دو سینما فرهنگ برگزار شد و یکی از طولانی‌ترین نشست‌های این دوره بود.

نشست خبری «بلیط» هم با اجرای علیرضا مرادی برگزار شد. مرادی که از خبرنگاران فرهنگی فعال رسانه است با ورود به حوزه سرمایه‌گذاری فیلم و مطرح کردن سوالاتی در این خصوص به پربارتر شدن جلسه کمک کرد. «رکسانا قهقرایی» از فعالان عرصه فرهنگ و هنر که در رسانه‌ها برای ارتقای سینما ایران قلم می‌زند، نشست خبری فیلم «لیپار» را برعهده داشت و توانایی برقرار ارتباط موثر میان حاضران در جلسه و مطرح کردن سوالات چالشی از جمله نکات مهم این جلسه بود.

از ویژگی‌های نشست خبری فیلم «پسران دریا» که ایزد مهرآفرین اجرای آن را برعهده داشت، آشنایی این فعال رسانه با فضای مصاحبه و توانایی او در به چالش کشیدن عوامل حاضر در جلسه بود. مهرآفرین همچنین ارتباط چشمی خوبی هم در پیدا کردن دوربین‌ها و حفظ ارتباط با مخاطبی که از طریق پلت‌فرم‌ها و از راه دور نشست را دنبال می‌کرد، داشت. توانایی کنترل نشستی که هم باید با مخاطب آنلاین ارتباط برقرار کنی و هم حاضران در جلسه را با خود همراه کنی نکته مهمی در اجرای نشست‌های این دوره بود که «سیدرضا صائمی» – سردبیر و منتقد سینمایی- با اجرای نشست خبری فیلم «جعبه کوچک» از عهده آن برآمد و نقطه پایانی بر نشست‌های این دوره گذاشت.