سیدمهدی جوادی در نخستین نشست هم‌اندیشی با فعالان سینمای کودک: راه‌اندازی صندوق ملی حمایت از سینمای کودک و نوجوان /باید شهامت تغییر داشته باشیم

نخستین نشست هم‌اندیشی دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با فعالان، سینماگران و پیشکسوتان سینمای کودک و نوجوان عصر روز دوشنبه ۱۳ تیرماه در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی بنیاد سینمایی فارابی، سیدمهدی جوادی در ابتدای این نشست که در سالن زنده‌یاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد، با تشکر از حضور اهالی سینمای کودک اظهار داشت: بنیاد سینمایی فارابی به صورت معمول متولی برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان بوده است لذا از آبان سال گذشته یکی از موضوعات جدی ما در بنیاد، بررسی چگونگی برپایی این جشنواره بود و از همان مقطع، جلسات متعددی در فارابی شکل گرفت و با برخی از فعالان این حوزه، به همفکری پرداختیم. به برخی از دوستان در فارابی ماموریت دادیم تا با بررسی ۳۴ دوره پیشین به آسیب‌شناسی و ارزیابی نقاط قوت و ضعف این رویداد بپردازند و  به این پرسش مهم پاسخ دهند که جشنواره، چه کمکی به سینمای کودک و نوجوان کرده است.

جوادی خاطرنشان کرد: واضح است که جشنواره، در فضایی که جامعه به‌شدت به نشاط نیازمند است، فی‌نفسه باعث ایجاد یک فضای پرشور در مخاطبان و سینماگران می‌شود، اما واقعیت دیگر این است که چند درصد از کودکان و نوجوانان کشور در طول ایام برگزاری جشنواره مخاطب آن هستند و از این فضا استفاده می‌کنند؟ از سویی این یک پرسش است که جشنواره در شرایطی که حال سینمای کودک در تولید و اکران خوب نیست، چه کمکی به پیشرفت این سینما کرده و در ارتقای سطح کمی و کیفی آثار سینمای کودک، به چه میزان موثر بوده است؟

او ادامه داد: از اردیبهشت امسال نیز کارگروه ارزیابی و برنامه‌ریزی را با حضور خبرگان این امر تشکیل دادیم تا به  یاری کارشناسان خارج از فارابی و در کنار مصاحبه های نخبگانی انجام شده، صورت دقیقی از گذشته، حال و آینده این جشنواره ارائه دهند.

دبیر سی پنجمین دوره جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان در ادامه به لزوم تحول در حوزه سینمای  کودک و نوجوان پرداخت و گفت: بر اساس ماحصل ارزیابی کارشناسان، این جشنواره نه تنها باید بتواند بر سینمای کودک و نوجوان اثر مثبت بگذارد بلکه باید این قدرت را داشته باشد که مانع تغییر مزاج سینماگران این حوزه به سمت ساخت آثار ضعیف و فاقد مخاطب شود. معضلی که در گذشته و ماحصل سیاست غلط ما در فارابی و برخی نهادهای دیگر اتفاق افتاده است ، زمانی که صرفا برای بالا بردن تعداد فیلم های حاضر در جشنواره فیلم ساختیم و کارکرد آن فیلم ها بیش از یک عدد در جشنواره نبوده است.

دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ادامه داد: ما باید با استفاده از نظرات فعالان و کارشناسان این حوزه به مزیت‌ها و آسیب‌های برپایی جشنواره بپردازیم چرا که معتقدیم اجرای باری‌به‌هر جهت این رویداد، هیچ کمکی به ارتقای جشنواره و سینمای کودک نخواهد کرد.

او با اشاره به این که نباید با طرح موضوعاتی چون از اعتبار افتادن جشنواره کودک مانع ایجاد تغییر در رویه‌های غلط بود، گفت: ارتقا جایگاه بین المللی جشنواره و وجه جهانی آن حتما موضوع مورد تاکید و مهمی است اما مستلزم آن است که در ابتدا جایگاه واقعی جشنواره را به دور از هر توهم خود ساخته ای بررسی کنیم، استنباط من این است که اگر قرار باشد جشنواره در خدمت این سینما باشد، باید شهامت تغییر داشته باشیم. ما باید برخی روال‌ها و رویه‌ها را تغییر دهیم و اگر این تصمیم برای بنیاد سینمایی فارابی هزینه‌ داشته باشد، اشکالی ندارد و ما این هزینه را برای احیا و ارتقای این سینما متقبل می‌شویم.

جوادی گفت: ما در حال راه‌اندازی صندوق ملی حمایت از سینمای کودک و نوجوان هستیم تا بخش نقدینگی این سینما، تاحدی تقویت شود.احیای سینمای کودک و نوجوان نیاز به نهضت ملی دارد و تحقق آن، صرفا کار فارابی نیست. باید سازمان صداوسیما، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نهادها و ارگان‌های دیگر نیز پای کار بیایند.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به این که این اولین نشست هم‌اندیشی با فعالان سینمای کودک  و نوجوان است، اظهارداشت: هدف ما اجرای یک برنامه فرمایشی نیست و نظرات فعالان در این نشست، تعیین‌کننده است. به همین دلیل این نشست‌ها در قالب چند برنامه و به صورت مستمر  با دیگر فعالان در جمع‌های محدود ادامه خواهد یافت.

مرضیه برومند، وحید نیکخواه‌آزاد، سیروس حسن‌پور، علی اکبر قاضی نظام، سیدجواد هاشمی، مجید برزگر، داریوش دالوند، امیرحسین قهرایی، امیر مشهدی‌عباس، بابک نبی‌زاده، جلال چاوشیان، علی نوری اسکویی، حسین قاسمی جامی، علی عبدالعلی زاده، رهبر قنبری، نادره ترکمانی، شیوا درویش، شیوا کاظمی، زحل رضوی، مانی نوری، داوود اطیابی، فراد اژدری، علیرضا محمودزاده، جلال فاطمی، وحید گلستان، حمیدرضا قطبی و مهدی جعفری از فیلمسازان حاضر در نخستین هم‌اندیشی دبیر سی‌ و پنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان با فعالان سینمای کودک بودند.

در این نشست که حدود سه ساعت به طول انجامید درباره موضوعات مختلفی چون شیوه‌ برگزاری جشنواره سی ‌و پنجم، متمرکز بودن جشنواره در یک شهر یا میزانی این رویداد توسط شهرستان‌های دیگر، زمان و چگونگی برپایی جشنواره، دوسالانه شدن جشنواره و… بحث و تبادل نظر شد و در پایان دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به بررسی جامع نظرات مطرح‌شده در نشست نخست پرداخت.

بنا بر این گزارش، نشست هم‌اندیشی دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با فعالان، سینماگران و پیشکسوتان سینمای کودک و نوجوان در بنیاد سینمایی فارابی با هدف دستیابی به بهترین روش برپایی دوره سی و پنجم جشنواره به شکل کاربردی ادامه خواهد یافت.