بهروز نشان: شهرداری‌ها دید تجاری به رویدادهای فرهنگی دارند

تهیه‌کننده «پسران دریا» تاکید کرد که متولی سینمای ایران از نظر سیاسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است اما همه دستگاه‌های دولتی موظف‌اند که در کنار سینما باشند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بهروز نشان، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «پسران دریا» که در سی و چهارمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان برنده پروانه زرین بهترین فیلم سینمای ایران، پروانه زرین بهترین بازیگری کودک و پروانه زرین بهترین فیلمنامه در بخش بین‌الملل شد.

بهروز نشان درباره اهمیت این رویداد گفت: «طی چند روز اخیر که مهدی جوادی به‌عنوان دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان معرفی شده است، واکنش‌های زیادی را نسبت به برگزاری و این جشنواره شاهد بودیم؛ اینگونه گفت‌وگوها درباره یک رویداد نشان‌دهنده اهمیت بالای آن است. مگر ما چند رویداد سینمای کودک و نوجوان در کشور داریم که نباید آن را برگزار کنیم یا اگر جشنواره کودکان و نوجوانان برگزار نشود، قرار است چه اتفاق دیگری رخ دهد؟»

او ادامه داد: «اگر ما به‌عنوان فیلمسازان ایرانی برای کودکان و نوجوانان خودمان فیلم نسازیم، چه کسانی قرار است این امر را بر عهده بگیرند؟ درحال حاضر با گسترش اینترنت و شبکه‌های ماهواره‌ای که فیلم‌های کودک و نوجوان را به نمایش می‌گذارند، بهتر نیست که ما جشنواره و سینمای خودمان را در بخش کودک و نوجوان تقویت کنیم تا آن‌ها فیلم‌های ساخته شده توسط خودمان را ببینند؟ به نظر من مسئله تولیدات سینمای کودک و نوجوان قابل حل است.»

تهیه‌کننده «اسب باد» درباره کمبود تولیدات کودک و نوجوان در سال‌های اخیر نیز بیان کرد: «ممکن است که به دلایل مختلف مثل شیوع ویروس کرونا، تغییرات مدیریتی و… فیلم‌های کودک و نوجوان کمی در سال‌های اخیر تولید کرده باشیم، اما فیلم‌های بسیار خوبی داریم که در سال‌های قبل‌تر ساخته و نمایش داده شده‌اند، می‌توان امکانی برای حضور این آثار در جشنواره سی و پنجم کودکان و نوجوانان فراهم کرد. البته باید گفت بنیاد سینمایی فارابی در سال‌های اخیر در زمینه تولید آثار سینمایی به خوبی عمل کرده است، اما مشکل ما در حوزه پخش فیلم‌های شایسته‌ای‌ست که ساخته شده‌اند. هیچ وقت فیلم‌های کودک و نوجوان ما به‌خوبی پخش نشده‌اند، چراکه متولی اصلی فرهنگسازی در حوزه کودکان و نوجوانان وزارت آموزش و پرورش است و وظیفه دارد در کنار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تولید و پخش این‌گونه آثار کمک کند، اما حضور آن حس نمی‌شود. در این راه، صداوسیما، وزارت ورزش و جوانان نیز باید در کنار آن‌ها قدم بردارند.»

این فیلمساز تاکید کرد: «بخش‌های خصوصی به دلیل ضررهای مالی در تولید آثار کودک و نوجوان همکاری نمی‌کنند، اگر ما فرایندی را برای نمایش فیلم‌های کودک و نوجوان در کشورمان فراهم کنیم که بازگشت سرمایه‌ آن تا حدودی تضمین شده باشد، حتما بخش خصوصی در این راه قدم برمی‌دارد. بخش دیگر ارگان‌های دولتی هستند که به‌عنوان متولیان این امر شناخته می‌شوند، اگر این ارگان‌ها در این امر وارد نشوند، بخش خصوصی نیز قدمی برنمی‌دارد، به همین دلیل باید بیش از هر چیزی به ورود وزارت آموزش و پرورش، صداوسیما و شهرداری‌ها در تولیدات کودک و نوجوان تاکید کنیم.»

نشان در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان گفت: «مدت‌هاست که جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان برگزار می‌شود، البته برگزاری یک یا دو دوره را در همدان شاهد بودیم که اتفاق خوبی هم بود، اما در حال حاضر همه دنیا و مردم کشور خودمان به‌خصوص شهروندان اصفهانی باور دارند که جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان به اصفهان تعلق دارد. در گذشته اصفهان محل برگزاری جشنواره‌های بسیاری همچون جشنواره تئاتر طنز، فیلم کوتاه، جایزه ادبی اصفهان و… بود، اما در حال حاضر همه را از دست داده و تنها رویداد باقی‌مانده، جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان است. نه تنها شهرداری اصفهان بلکه تمام ارگان‌های دولتی باید بدانند، اگر می‌خواهند در شهر خودشان اتفاقی را پیش ببرند، باید برای همه فعالیت‌های‌شان اقدامات فرهنگی داشته باشند.»

او در پایان عنوان کرد: «متاسفانه شهرداری‌ها در سال‌های اخیر دید تجاری به برگزاری رویدادهای فرهنگی داشته‌اند. دولت‌ها در تمام کشورهای دنیا به سینما کمک مالی می‌کنند، اما در کشور ما اینگونه نیست. متولی سینمای ایران از نظر سیاسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، اما همه دستگاه‌های دولتی موظف‌اند که در کنار سینما باشند، به‌خصوص سینمای شریف کودک و نوجوان. هنگام برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان فرایند فرهنگی خوبی در شهر اصفهان شکل می گیرد و خانواده‌های اصفهانی هر سال منتظر برگزاری این رویداد هستند، پس شهرداری اصفهان باید این رویداد را رویداد خودش بداند و برای آن سرمایه‌گذاری کند.»