امیرحسین قهرایی: فیلمنامه در حوزه کودک و نوجوان دارم اما پول نه/ عدم علاقه بازیگران مطرح برای بازی در فیلم کودک و نوجوان

کارگردان فیلم سینمایی «بازیوو» ضمن اشاره به این موضوع که برای ساخت فیلم در حوزه کودک و نوجوان به سرمایه احتیاج دارد، از عدم علاقه بازیگران به حضور در فیلم‌های کودک و نوجوان گفت.
امیرحسین قهرایی بازیگر و کارگردان فیلم سینمایی «بازیوو» که در سی و سومین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان حضور داشت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ درباره اهمیت و ضرورت برگزاری این رویداد گفت: این جشنواره با نامی که دارد تبلیغ بزرگی برای فیلم‌های کودک و نوجوان است و برگزاری آن بسیار اهمیت دارد، چراکه باعث تشویق مردم به دیدن فیلم کودک و نوجوان و آگاهی از فیلم‌های این ژانر می‌شود، همچنین تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران برای حمایت از این‌گونه آثار تشویق می‌شوند. از طرف دیگر این جشنواره به‌صورت بین‌المللی برگزار می‌شود و فیلم‌ها از تمام دنیا برای نمایش در آن ثبت‌نام می‌کنند، پس با کمبود اثر برای برگزاری آن مواجه نمی‌شویم.
او درباره چرایی کمبود فیلم در ژانر کودک و نوجوان در ایران خاطرنشان کرد: نویسندگان حاضر در این ژانر بسیار کم هستند، مثلا بیژن بیرنگ که از پیشکسوتان ژانر کودک و نوجوان محسوب می‌شود، دیگر در این زمینه فعالیت نمی‌کند. سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده‌ای که بخواهد ساخت اینگونه آثار را حمایت کند، وجود ندارد. زمانی بنیاد سینمایی فارابی متولی ساخت فیلم‌های کودک و نوجوان بود و فیلمسازان را برای ساخت آن‌ها تبلیغ و تشویق می‌کرد، اما در حال حاضر اینگونه نیست. اگر بنیاد سینمایی فارابی اکنون نیز به فیلمسازان کودک و نوجوان وام دهد، من دو سناریوی آماده دارم. یکی دیگر از مشکلات فیلم‌های کودک و نوجوان، بازیگر است، وقتی می‌خواهیم فیلم کودک بسازیم بازیگران مطرح برای بازی در این آثار همکاری نمی‌کنند و دلیل‌شان این است که فیلم کودک است و بازی نمی‌کنیم.
کارگردان «دوربین کنجکاو» ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر همه مردم فکر می‌کنند وقتی می‌گوییم فیلم کودک و نوجوان، منظورمان این است که تنها کودکان و نوجوانان می‌توانند این فیلم‌ها را تماشا کنند یا بازیگران آن بچه‌ها هستند و داستان نیز درباره بچه‌هاست، در صورتی که آدم بزرگ‌ها نیز می‌توانند مخاطب آن‌ها باشند، مثل سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها» که در ژانر کودک و نوجوان است، اما بزرگسالان به تماشای آن‌ها می‌نشینند. قصه باید برای بچه‌های دوران حاضر نوشته شود، دیگر عروسک تاثیرگذار نیست، بچه‌ها به انیمیشن‌های سه‌بعدی و ژانر فانتزی علاقه‌مند هستند که در کشور ما امکانات آن وجود ندارد، اما باید برای بچه‌ها مهیا کنیم.
این فیلمساز در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره عملکرد جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان طی سال‌های اخیر تصریح کرد: عملکرد جشنواره طی سال‌های اخیر مقداری پسرفت کرده است؛ اولین دوره‌های جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان که در اصفهان برگزار می‌شد، بسیار باشکوه بود اما رفته رفته از شکوه آن کاسته شد، چراکه بودجه کمتری را به آن اختصاص می‌دادند. همچنین باید سمینارهایی را در این رویداد در نظر بگیریم تا فیلمسازان علاوه بر دیدن فیلم، با یکدیگر گفت‌وگو کنند و از نقطه‌نظرات هم آگاه شوند.
قهرایی در پایان درباره برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان تاکید کرد: اصفهان شهری فرهنگی‌ست و زیرساخت‌های لازم برای پذیرایی از مهمانان داخلی و خارجی جشنواره را داراست، اما باید مسئولان این شهر نیز از برگزاری جشنواره حمایت کنند و حمایت‌ها از جشنواره فقط در حد شعار نباشد.