علی قوی‌تن در گفتگو با دانشجو مطرح کرد؛ حضور کم‌رنگ رسانه ملی در فرهنگ‌سازی برای کودکان/ جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان مهم‌تر از جشنواره فیلم فجر

علی قوی‌تن ضمن اشاره به این موضوع که بنیاد سینمایی فارابی تنها ارگان حامی سینمای کودک و نوجوان است از مسئولان خواست تا با نگاه جدی‌تر به این جشنواره باعث پویایی و اعتبار بیش از پیش آن شوند.

علی قوی‌تن کارگردان، تهیه‌کننده و نویسنده در گفتگو با دانشجو درباره اهمیت و ضرورت برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان از ابتدا به‌عنوان جشنواره‌ای بین‌المللی شناخته شد. این جشنواره در سال‌های اخیر همچون تمام مسائل کشور، دچار بحران شده، اما همچنان از جایگاه خوبی در دنیا برخوردار است، تمام دنیا آن را می‌شناسند و وقتی مهمان‌های خارجی را برای حضور در این رویداد دعوت می‌کنیم، خیلی خوب از آن استقبال می‌کنند؛ همچنین فیلم‌های خارجی خوبی را می‌توانیم در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان مشاهده کنیم. اصلا موافق نیستم که جشنواره‌ای به این معتبری که سابقه‌ای بسیار طولانی دارد و تاکنون نتیجه‌بخش بوده است، تعطیل شود. مگر یک جشنواره چند فیلم نیاز دارد تا برگزار شود و آن را استاندارد‌های موجود، حفظ کند.

او ادامه داد: جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان خیلی مهم‌تر از جشنواره فیلم فجر است و جایگاه آن در کشور‌های خارجی بهتر از فجر است. وقتی با فیلم‌هایم در جشنواره‌های خارجی حضور داشتم و صحبت از ایران می‌شد، همه افراد جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان را می‌شناختند و آن را معتبر می‌دیدند. این مساله نشان می‌دهد که این رویداد در ایران و جهان جایگاه ویژه‌ای دارد که باید حفظ شود. از طرف دیگر برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان به نفع آینده کشور است، هر سال تعدادی فیلم در ژانر کودک و نوجوان ساخته می‌شود که حضور آن‌ها در این جشنواره به پویایی فیلمسازان حوزه کودکان و نوجوانان کمک و این پویایی را حفظ می‌کند و در نهایت به نفع کودکان و نوجوانان می‌شود که پایه اصلی زندگی به‌حساب می‌آیند و آیندگان کشور هستند.

کارگردان «رویای سهراب» خاطرنشان کرد: در کشور‌های خارجی به فیلم‌های کودک و نوجوان توجه ویژه‌ای می‌شود، یعنی اگر می‌دیدند که فیلمی در ژانر کودک و نوجوان ساخته می‌شود، آن را رصد می‌کردند و بودجه‌ای را در اختیارش می‌گذاشتند، حتی پیش از ساخت آن را می‌خریدند، اما در کشور ما، به‌خصوص سازمان صداوسیما، متاسفانه پس از ساخت فیلم کودک و نوجوان نیز کم‌ترین اهمیتی به آن داده نمی‌شود و پولی را برای خرید آن پیشنهاد می‌دهند که حتی از ارزش موسیقی آن نیز کم‌تر است. جایگاه این سینما برای مسئولان اهمیتی ندارد، مسئولان اگر به اندازه فیلمسازان به سینمای کودک و نوجوان اهمیت دهند، ما وضعیت بهتری را در آینده برای این ژانر شاهد خواهیم بود.

به گفته قوی‌تن تنها ارگانی که در ایران واقعا از سینمای کودک و نوجوان حمایت می‌کند، بنیاد سینمایی فارابی است. این بنیاد جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان را به هر طریقی برگزار می‌کند و در حد توان فیلمساز‌های کودک و نوجوان را حمایت می‌کند، درصورتی که دیگر ارگان‌های دولتی فعالیتی در این حوزه انجام نمی‌دهند، مثلا سازمان صداوسیما که باید این مسئولیت را بر عهده گیرد و یکی از حامیان حاضر در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان باشد، با وجود بودجه‌های هنگفت، حضور بسیار کم‌رنگی در این حوزه دارد یا وزارت آموزش و پرورش که زمانی فیلم‌های کودک و نوجوان را می‌خرید و در سالن‌های خود برای بچه‌ها به اکران در می‌آورد، در حال حاضر هیچ فعالیتی در حوزه کودک و نوجوان ندارد. شورا‌های فرهنگی شهر‌ها و شهرداری‌ها نیز همین وضعیت را دارند و هیچ برنامه‌ای برای حمایت از کودکان و نوجوانان ندارند.

او درباره برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان تصریح کرد: اصفهان یکی از شهر‌های خوب و مناسب برای برگزاری جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان است. اصفهان شهری زیبا برای جشنواره است و وقتی فیلمسازان از کشور‌های خارجی برای این رویداد در آن حاضر می‌شوند با جاذبه‌های گردشگری مناسبی روبه‌رو می‌شوند، در این شهر سینما‌ها به یکدیگر نزدیک هستند و دیدن آثار به راحتی و در فضایی دیدنی صورت می‌گیرد. اگر متولیان جشنواره بتوانند سامان‌دهی لازم را انجام دهند و شهردار، فرماندار و شورای شهر اصفهان به درستی از این جشنواره حمایت کنند و متوجه شوند که این رویداد چقدر برای شهر اصفهان حائز اهمیت است، قطعا دیگر با این مشکلات که هر ساله باید برای مکان برگزاری با چالش روبه‌رو نخواهیم بود و علاقه‌مندان از همه شهر‌ها می‌توانند برای حضور در این جشنواره به شهر اصفهان بیایند.

کارگردان «پل سفید» در پایان خاطرنشان کرد: وقتی برای حضور در جشنواره فیلم‌های جیفونی ایتالیا رفتم، مردم دسته‌دسته از شهر‌های مختلف کشور به جیفونی آمده بودند و ما شاهد شادی و نشاط بسیاری بودیم، جیفونی شهری پر از جمعیت، کودک و نوجوان شده بود. چرا نمی‌توانیم شاهد این اتفاق در اصفهان باشیم؟ این مساله به برگزاری خوب جشنواره توسط مسئولان شهری اصفهان و مسئولان دولتی باز می‌گردد که هر کدام از آن سر باز می‌زنند. امیدوارم مسئولان در این دولت و شورای شهر و شهرداری اصفهان قدری جدی‌تر و زیباتر به جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان بپردازند تا این جشنواره برای همیشه زنده، پویا و معتبر بماند.