وحید نیکخواه آزاد: اصفهان باید میزبانی جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان را درست انجام دهد/ آنها به سهم خود قانع نیستند

یک کارگردان تاکید کرد که اصفهان میزبان سنتی جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان است و باید همانطور که سمینارهای زیادی در آن برگزار می‌شود، میزبانی را هم به درستی انجام دهد.

وحید نیکخواه آزاد کارگردان، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا درباره برگزاری سی‌وپنجمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان، گفت: جایگاه هر نهادی باید مشخص باشد. بزرگ‌ترین مشکلی که ما همیشه با اصفهان داریم، این است که آن‌ها به اندازه‌ای که باید در جشنواره ورود کنند، قانع نیستند. در واقع مثل کشورهای استعمارگری هستند که می‌گویند ما این پول را به شما می‌دهیم تا کمک کنیم که در کشورتان زندگی کنید، اما ما باید به شما بگوییم که چگونه زندگی کنید.

او ادامه داد: اصفهان سال‌هاست میزبان جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان است و باید همانطور که سمینارهای زیادی در آن برگزار می‌شود، میزبانی را هم به درستی انجام دهد. اگر به آن‌ها اجازه دهیم که در تولید فیلم‌های کودک و نوجوان سرمایه‌گذاری کنند و چتر حمایتی‌شان گسترده‌ شود، باعث می‌شود که حق بیشتری برای دخالت در امور جشنواره برای خود قائل شوند، تا جایی که کار به جایی می‌رسد که بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی باید جشنواره را به اصفهان تقدیم کنند تا دبیرش را خودشان معین و فیلم‌هایش را هم خودشان مشخص کنند!

کارگردان «گنجشکک اشی مشی» خاطرنشان کرد: از نظر من اصفهان بهترین جایی‌ست که جشنواره می‌تواند در آن برگزار شود، اما وقتی کار به جایی می‌رسد که می‌خواهند همه امور را در دست بگیرند، باید به جایگزین مناسبی برای محل برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان فکر کرد، همانطور که جشنواره در دوره‌هایی به همدان رفت و موفق هم بود و اصفهانی‌ها متوجه شدند که چیزی را از دست داده‌اند.

به گفته نیکخواه آزاد نباید در مقابل این زیاده‌خواهی‌ها چیزی نگفت چراکه جشنواره را از مسیر اصلی خود خارج می‌کند. او معتقد است جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در طول این سال‌ها بسیار به اصفهان باج داده است.

این فیلمساز در پایان در پاسخ به این پرسش که بهترین الگو برای جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان کدام رویداد خارجی‌ست، اظهار کرد: مدل‌های مختلفی در دنیا وجود دارد، مثلا جشنواره زلین مدل خیلی خوب، ساده و جمع و جوری ا‌ست. جیفونی مدل دیگری دارد، داورهایش همه کودک و نوجوان هستند و از کشورهای مختلف انتخاب می‌شوند. جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان تاکنون بسیار به جشنواره حیدرآباد هند شباهت داشته است که آن هم جشنواره بزرگی‌ست. به نظر من این جشنواره لازم نیست تا این اندازه به حواشی بپردازد.