علی نوری اسکویی: استان میزبان جشنواره کودک نباید دنبال دم‌دستی‌ترین طرح‌ها و طراحی‌ها باشد/بهتر شدن شرایط حوزه کودک و نوجوان نیازمند یافتن راه‌حل علمی‌است

یک کارگردان حوزه کودک و نوجوان گفت: باید گروهی را موظف کرد تا برای به‌دست آوردن راه‌حلِ بهتر شدنِ شرایطِ سینما و جشنواره های کودک و نوجوان تحقیق و امکان‌سنجی کنند.

علی نوری اسکویی انیماتور و کارگردان حوزه کودک و نوجوان که در زمینه تولید آثار بین‌المللی با بسیاری از کشورها همکاری داشته است، درباره شرایط سینمای کودک و نوجوان و جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان با میزان به گفت‌وگو نشست و نکاتی را در این زمینه یادآور شد.

میزان: باتوجه به اینکه شما در ترکیه کار کرده‌اید و فیلمسازی را از بُعد بین‌المللی تجربه کرده‌اید، نظرتان درباره برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در شهر اصفهان چیست؟ فکر می‌کنید این شهر از نظر بین‌المللی چه جایگاهی دارد؟

نوری اسکویی: اینکه اصفهان رابطه خود از نظر ساختاری را با جشنواره چگونه می‌چیند، یک بحث است و جایگاه بین‌المللی این شهر نیز یک بحث دیگر. فیلمی با همکاران ترک ساخته‌ام که وقتی با آن‌ها درباره اکران افتتاحیه آن در ایران صحبت می‌کردیم، خیلی از دوستان از جمله کارگردان غیرایرانی و بازیگران ترک آن می‌گفتند اگر می‌خواهید افتتاحیه‌ای در ایران برگزار کنید، در شهر اصفهان باشد که ما هم برای اکران به آنجا بیاییم. شهر اصفهان برای خارجی‌ها شناخته شده است و همه دوست دارند آن را ببینند، کما اینکه بسیاری از شهرهای جهان نیز برای ما جذابند و دوست داریم آن‌ها را ببینیم.

میزان: باتوجه به شرایط موجود در سینمای کودک و نوجوان، به نظر می‌رسد که باید از استان‌ها به‌خصوص استان اصفهان، ورای برگزاری جشنواره‌ها توقعاتی داشت؛ یعنی اگر فیلمسازی، فیلمنامه و ایده خوبی در حوزه کودک و نوجوان داشته باشد، استان‌ها به ساخته شدن آن فیلم کمک کنند.

نوری اسکویی: در خیلی از کشورها امکانات متنوعی برای کمک به فیلمسازی وجود دارد، مثلا در کشور آلمان و جشنواره فیلم کوتاه برلین، اگر هر کدام از شهروندان مهمان‌های جشنواره را به خانه‌شان ببرند و از آن‌ها پذیرایی کنند، می‌توانند چند بلیت رایگان سینما برای تماشای وی‌آی‌پی اکثر فیلم‌های جشنواره دریافت کنند، یعنی نوعی هوشمندی به‌کار برده‌اند تا مسئله اسکان برای مهمان‌های جشنواره را حل کنند.

در خیلی از جشنواره‌ها از جمله جشنواره فیلم کن و ونیز به فیلمسازان کمک هزینه می‌دهند و برای بعضی از این کمک هزینه ها می‌گویند اگر ایده یا طرحی برای ساخت فیلم داشته باشید که موضوعش به شهر یا کشور ما مربوط باشد، ما یک الی دو ماه مکانی را با امکانات در اختیار شما قرار می‌دهیم و چند فیلمساز معتبر را هم به شما معرفی می‌کنیم تا در این مدت فیلمنامه‌تان را بنویسید.

گاهی وقت‌ها دنبال دم‌دستی‌ترین طرح‌ها و طراحی‌ها هستیم، در حالی که سینما جنبه‌های متعددی دارد، در خیلی از استان‌ها ممکن است که دیدن یک بازیگر یا فیلمساز، فضایی را برای بهره‌برداری‌های متعدد آن استان ایجاد کند، مثلا به جاذبه‌های گردشگری آن کمک کنند. یا برخی استان‌ها می‌توانند امکاناتی را در اختیار فیلمسازی قرار دهند که اگر ایده یا طرحی درباره آن استان دارد، اجرایی کند. این‌ها امکانات بسیار ساده برای سینمای کودک و نوجوان است.

میزان: به عنوان سوال آخر؛ به نظر شما چه فکری باید کرد تا جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان تاثیرات فرهنگی مختلف داشته باشد و افراد مختلف در کنار آن قرار گیرند؟

نوری اسکویی: باید گروهی را موظف کرد تا برای به‌دست آوردن راه‌حلِ بهتر شدنِ شرایطِ سینمای کودک و نوجوان تحقیق و امکان‌سنجی کنند و ببینند که چه کارهایی می‌توان در این حوزه انجام داد یا چه شرایطی را می‌توان برای جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان ایجاد کرد تا در ابعاد مختلف فرهنگی تاثیرگذار باشد.

باید نمونه‌های مختلف این راه‌حل‌ها را در دنیا ببینیم و از موارد موردنظر الگوبرداری کنیم. اینگونه تصمیمات باعث می‌شود که علاوه‌ بر نمایش تعدادی از فیلم‌ها و جایزه دادن به آن‌ها، در حوزه فرهنگی ارزش‌ افزوده‌هایی ایجاد کنیم.

خیلی از مشاغل و صنف‌های کاری دوست دارند که تعداد زیادی از بچه‌ها را در جایی پیدا کنند و کالا یا خدماتی را به آن‌ها ارائه دهند، آن‌ها می‌توانند در کنار جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان قرار گیرند، از امکاناتی که جشنواره در اختیارشان قرار می‌دهد، استفاده و با خانواده‌ها ارتباط برقرار کنند.

هیچ‌گاه یک راه‌حل و امکان‌سنجی علمی برای این امر صورت نگرفته است؛ جشنواره‌ها به‌صورت کلی برای اسپانسر شدن به چند روابط‌عمومی نامه زده و از آن‌ها خواسته‌اند که ماشین، هتل یا پولی را در اختیارشان قرار دهند، در حالی که فضای همکاری و همراهی باید زیرکانه و علمی‌تر انجام پذیرد، مثلا می‌توان این مسئله را به‌صورت یک پروژه تعریف کرد و به دست چند دانشجو سپرد تا نمونه‌های جهانی را با چیزی که در کشور داریم مقایسه کنند و برای ما پیشنهاداتی ارائه دهند.