سید سجاد قافله‌باشی فیلمساز و مربی ششمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان: آینده درخشان سینما در دستان نوجوانان المپیاد است

مربی کارگاه‌های ششمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان کشور معتقد است حفظ ارتباط مستمر با سینما و در معرض آموزش و تجربه قرار دادن نوجوانان در المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران آینده درخشانی را برای سینمای کشور رقم خواهد زد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی به نقل از خبرآنلاین، سید سجاد قافله‌باشی فیلمساز و مربی ششمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان کشور، درباره اهمیت سرمایه‌گذاری سینما بر گروه سنی نوجوانان عنوان کرد: بخش قابل توجهی از فعالیت‌های سینمایی بر امور خلاقانه متکی است و با این مشخصه سروکار دارد. رسیدن به امر خلاقه نیز نیازمند فرآیندهای استعدادیابی است و این مهم به واسطه فرآیندها و رویدادهایی شبیه به المپیاد فیلمسازی نوجوانان کشور می‌تواند تحقق یابد.

وی افزود: قطعا نوجوانانی که استعداد ویژه‌ای داشته باشند در جریان این رویدادها از خود خلاقیت نشان می‌دهند و ما نیز مدتی با آن‌ها همراه می‌شویم و توانایی خود را به ظهور می‌رسانند. همچنین المپیاد باعث می‌شود تا نوجوانانی از کل کشور گردهم آیند و از امکانات آموزشی این رویداد بهره‌مند شوند که این به توسعه عدالت فرهنگی منجر خواهد شد.

قافله باشی درباره تجربه خود در خانه فیلم داستانی از سروکار داشتن با قشر نوجوان عنوان کرد: در خانه فیلم داستانی به شکل کارگاهی با نوجوانان مواجه نبودیم اما برخی مراجعه‌هایمان برای امر فیلمسازی مربوط به این گروه سنی بود. این اولین تجربه حضور من در المپیاد فیلمسازی نوجوانان است و برای خودم نیز تجربه‌ کار با نوجوانان جذاب است.

وی درباره دوران نوجوانی خود و ظهور بارقه‌های علاقه‌مندی‌اش به سینما گفت: دوره نوجوانی ما بسیار متفاوت از شرایط برای نوجوانان‌های امروز بود، اما شاید دریچه علاقه‌مندی نسل ما به سینما در آن دوران از قاب سینمایی جمعه بعد از ظهرهای تلویزیون وقتی که این رسانه تنها دو کانال داشت، باز شد. ما از آن طریق با سینمای جهان ارتباط داشتیم. همچنین از نوجوانی‌ام تجربیاتی از فیلم دیدن در سالن سینما نیز دارم، آن زمان سینما سرگرمی رایج‌تری به جهت شرایط اقتصادی برای مردم بود.

من بسیاری از فیلم‌های خوب ایرانی را در سینماها دیدم، به ویژه آن زمان فیلم‌های کودک و نوجوان بهتری نیز اکران می‌شد و تجربه تماشای فیلم خارجی نظیر دو فیلم «گودزیلا» را روی پرده هم داشتم. این تجربه‌ها همه و همه برایم شگفتی داشت و من را نسبت به سینما علاقه‌مند و کنجکاو کرد.

قافله‌باشی ادامه داد: از سوی دیگر من در فضایی بزرگ شدم که با ادبیات داستانی سروکار داشت علاقه به داستان شنیدن و قصه گفتن در ما ریشه گرفت و اساساً همین بنیان‌ها و ریشه‌هاست که وقتی در کودکی و نوجوانی درست بنیاد گذاشته می‌شود، به سرانجام می رسد.

این فیلمساز با ارائه پیشنهاداتی به ششمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین نکات در امور رشدی و تربیتی داشتن صبر و حوصله برای رسیدن به نتیجه است، مدیران باید ایمان داشته باشند که یک اقدام تربیتی به مرور زمان نتیجه می‌دهد و تاثیراتش به این زودی‌ها عیان نخواهد شد. نکته مهم بعدی استمرار رویدادها نه به معنای تکرار آن در دوره‌های مختلف است بلکه غوطه ور شدن نوجوانان و در معرض پیوسته آموزش و تجربه‌های فیلمسازی قرار گرفتن آن‌ها است. البته قرار است این هنرجویان در دوره ششم المپیاد عضو باشگاه فیلم کودک و نوجوان شوند و در ارتباط پیوسته با سینما باشند که اتفاقی درخور است.

ششمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان کشور به همت بنیاد سینمایی فارابی از ۳۰ دی تا ۳ بهمن ۱۴۰۱ در تهران برگزار می‌شود.

خبرآنلاین| سارا نصراللهی