المپیادی‌ها خاطرات خود را مرور می‌کنند؛

نوید زارع: آینده سینما در دستان نوجوانان المپیاد فیلمسازی است

کارگردان و فیلمبردار سینمای کوتاه معتقد است المپیاد فیلمسازی نوجوانان که ششمین دوره آن در آستانه برگزاری است، می‌تواند در گسترش عدالت فرهنگی و مرکز زدایی موثر واقع شود و آینده سینمای ایران را با ایجاد یک رقابت کاملا حرفه‌ای برای گروه نوجوانان رقم بزند.

به گزارش روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی به نقل از ایرنا، ششمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران شنبه یکم بهمن ماه ۱۴۰۱ در حالی آغاز به کار می‌کند که در دوره‌های پیشین خود توانسته استعدادهای جوان و خلاقی را به سینمای کشور معرفی کند.

این نوجوانان سابق و جوانان فعلی که امروز به عنوان فیلمساز، فیلمبردار، نویسنده، منشی صحنه یا در دیگر مشاغل سینمایی فعالیت می‌کنند، جوایز متعددی را از فستیوال‌های داخلی و خارجی به خود کسب کرده‌اند و همچنان المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران را نقطه عطفی در تعیین مسیر فعالیت‌ حرفه‌ای خود در دوران نوجوانی می‌دانند.

در این گزارش با یکی از شرکت کنندگانی که در دوره‌ اول این رویداد حضور یافته و گام مهم و بلندی برای رسیدن به قله‌های موفقیت در حوزه علاقه‌مندی‌اش که سینماست، برداشته‌، گپ زده‌ایم.

او نوجوانی را مهم‌ترین برهه برای پیگیری علاقه‌مندی‌ها و آینده‌سازی می‌داند و معتقد است شرکت در رویداد مهمی نظیر المپیاد می‌تواند جریان ورود به سینما را برای علاقه‌مندان نوجوان آن هموار و دسترس‌پذیر کند. ضمن اینکه گردهمایی نوجوانانی از سراسر کشور در المپیاد علاوه بر گسترش ارتباطات سینمایی بین این آینده‌سازان سینمای ایران، به مرکز زدایی و توسعه عدالت فرهنگی نیز کمک خواهد کرد.

 

آینده سینما در دستان نوجوانان المپیاد فیلمسازی است

نوید زارع کارگردان و فیلمبردار سینمای کوتاه که در اولین المپیاد فیلمسازی نوجوانان در همدان شرکت کرده بوده است، می‌گوید: من ۱۹ سالم بود که در المپیاد اول شرکت کردم. یادم است انجمن سینمای جوانان ایران دوره‌ای آموزشی را برگزار کرده بود و من پیش از المپیاد فیلمبرداری ۹ فیلم کوتاه را هم انجام داده و خودم هم یک فیلم کوتاه ساخته بودم و بعد از انتشار فراخوان المپیاد فیلم داستانی «گذر» که یک کار کاملا مستقل و دانش آموزی بود و با دوربینی ساده ساخته بودم، به این رویداد فرستادم.

وی ادامه می‌دهد: این فیلم درباره پسربچه‌ای بود که روزی به خانه برمی‌گردد و اعلامیه فوت همسایه‌اش را می‌بیند و فلاش بک می‌زند به زمانی که از او یک سیلی خورده بود. خشمگین شده و می‌خواهد اعلامیه را پاره کند اما در نهایت یک گل روی آن می‌کشد.

زارع درباره مزایای برگزاری المپیاد فیلمسازی نوجوانان و تاثیر آن در روند کاری خودش بیان می‌کند: حضور در المپیاد فیلمسازی باعث شد که من از همان زمان با چند نفر از هم‌دوره‌ای‌هایم که الان دوستان خوبی هستیم، آشنا شویم و بعد از چند سال که همدیگر را در یک فستیوال دیدیم، حس بسیار خوبی داشتیم. امروز یکی از آن‌ها دبیر یک جشنواره، دیگری نویسنده و دیگری فیلمساز هستند. این اتفاق نشانه این است که المپیاد می‌تواند به بچه‌ها انرژی و امید ببخشد و بچه‌ها امیدوار باشند نسبت به اینکه کارشان دیده می‌شود و یک فضای رقابتی سینمایی ویژه نیز برای آن‌ها وجود دارد.

کارگردان فیلم کوتاه «جشن» می‌گوید: یک امتیاز دیگر المپیاد فیلمسازی این است که نوجوانان با همسن‌ و سال‌های خود آن‌هم در یک فضای کاملا حرفه‌ای حضور دارند و با آن‌ها نیز داوری و ارزیابی می‌شوند. من در هنرستان تدریس می‌کنم و با روحیه نوجوانان آشنا هستم. نوجوانی سن حساسی است و بچه‌ها اگر در این سنین از کاری سرخورده شوند، دیگر به سراغ آن نخواهند رفت و فکر می‌کنند راه زندگی‌شان را اشتباه انتخاب کرده‌اند اما المپیاد به آن‌ها می‌گوید بااستعداد هستند و جدی‌شان می‌گیرد.

زارع درباره فعالیت‌های حرفه‌ای خود و تلاش‌هایش بعد از حضور در المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران برای یافتن مسیر حرفه‌ای در سینما عنوان می‌کند: من هر سال یک فیلم کوتاه می‌سازم اما فیلمبرداری، حرفه‌ای است که از آن هم درآمد دارم و هم بیشتر به آن علاقه‌مند هستم. بنابراین تمرکزم بیشتر بر این حرفه است و از همان ابتدای کارم این شغل را انتخاب کردم. با این حال تعداد ۷ فیلم کوتاه نیز ساخته‌ام و در مرحله پیش تولید فیلم جدیدم به نام «گندم» نیز هستم که اثری درباره اعتیاد و تاثیر مخرب آن بر ذهنیت و آینده کودکان در خانواده است.

وی گفت: بعد از دوران نوجوانی و حضور در المپیاد به مدت چهار سال دستیار فیلمبردار بودم و هفت سال است که مستقل فیلمبرداری می‌کنم و در بیش از ۵۰ فیلم کوتاه به عنوان مدیر فیلمبرداری حضور داشته و هفت جایزه فیلمبرداری را دریافت کرده‌ام.