توصیه یک فیلمساز به نوجوانان حاضر در ششمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران؛ سینما به همه مشاغل نیاز دارد

یکی از شرکت‌کنندگان دوره اول المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران به بهانه برگزاری دوره ششم این رویداد در توصیه به همتایان خود عنوان کرد شاید همه ما نتوانند فیلمساز باشند اما می‌توانندحرفه‌ها و مشاغل پشت صحنه سینما را دنبال و تجربه‌های زیادی کسب کنند.

صاحبه خدمتگزار منشی صحنه سینما و تلویزیون و از شرکت کنندگان دوره اول المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران به بهانه برگزاری دوره ششم این رویداد خاطرات خود را از روزهای نوجوانی‌اش و تاثیر المپیاد بر ادامه مسیر حرفه‌ای‌اش مرور کرد.

وی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به حضورش در المپیاد فیلمسازی گفت:من سال ۹۴ در اولین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران شرکت کردم. فراخوان آن توسط انجمن سینمای جوانان ایران منتشر شده بود و بعد از برگزاری المپیاد نیز در کلاس‌های انجمن شرکت کردم. ارتباطم با المپیاد در این سال‌ها تا حدی حفظ شد تا اینکه سال گذشته نیز در افتتاحیه دوره پنجم از من تقدیر شد.

خدمتگزار درباره تاثیر المپیاد بر گسترش ارتباطات سینمایی بین نوجوانان علاقه‌مند به سینما عنوان کرد: از مزایای این رویداد این است که بچه‌ها از استان‌های مختلف ایران دوستان خوب فیلمساز پیدا می‌کنند. اگرچه از این میان تعدادی از نوجوانان در سال‌های بعد ممکن است فعال نباشند و برخی علاقه‌شان را دنبال کنند اما همین پیدا کردن دوستانی در مناطق مختلف کشور به خودی خود بسیار جذاب است.

وی با اشاره به یک نکته مهم در پیگیری‌ علاقه‌مندی به سینما گفت: به نظرم باید نوجوانان این نکته را در نظر بگیرند که ضرورتی ندارد همه فیلمساز شوند، به ویژه اینکه با شرایط اقتصادی امروزی فیلمسازی امری بسیار گران شده است و همه ما قطعا نمی‌توانیم فیلم بسازیم، اما می‌توانیم تعامل‌مان را با سینما حفظ کنیم و بهتر است در زیرشاخه‌ها و مشاغل سینمایی، تخصصی را انتخاب کنیم.

این هنرمند افزود: من منشی صحنه بودن را بعد از حضور در المپیاد انتخاب کردم و اتفاقا تجربه‌ام به این واسطه زیاد شد، زیرا همراه کارگردانان خوبی نشستم و کار کردم و از آن ها بسیار آموختم. این خوش‌شانسی من بود چراکه اگر الان بخواهم فیلمی بسازم، پخته‌تر شده‌ام و شاید به برخی اشتباهاتی که ممکن بود مرتکب شوم، الان دچار نشوم.

وی با اشاره به فعالیت‌های خود عنوان کرد: من در حوزه فیلم کوتاه و بلند و سریال به عنوان منشی صحنه در این سال‌ها فعالیت کردم و از این انتخاب راضی‌ام. زیرا سینما به عوامل پشت صحنه هم نیاز دارد و قرار نیست همه فیلمساز شویم و فیلم‌ها نیاز به منشی صحنه، صدابردار، فیلمبردار و سایر عوامل دارند.

خدمتگزار تصریح کرد: فیلمسازی یک کار گروهی است. اگرچه در جشنواره‌ها و رویدادهای سینمایی افتخارات عمدتا برای کارگردان ثبت می‌شود و در شاخه‌ای مثل منشی صحنه در هیچ جشنواره‌ای صاحبان آن شغل نامزد نمی‌شوند اما باعث شده که من از سینما دور نباشم. زیرا بچه‌ها نمی‌توانند منتظر بمانند تا یک تهیه‌کننده به آن‌ها اعتماد کند و فیلم بسازند و خیلی از نوجوانان و جوانان المپیادی به همین دلیل از سینما فاصله می‌گیرند.

وی در پایان بیان کرد:برگزاری المپیاد خیلی خوب است و برای من اعتماد به نفس ‌و حال خوبی را به دنبال داشت. هیچ‌وقت یادم نمی‌رود حرفایی که در المپیاد مطرح شد، چقدر در تقویت این حس و روحیه پیگیری ما در سینما تاثیر داشت.

ششمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران به همت بنیاد سینمایی فارابی تا ۳ بهمن ۱۴۰۱ در حال برگزاری است.