فرصتی برای استعداد یابی فیلمسازان نوجوان

مهشاد ولی فیلمساز و از شرکت کنندگان دوره اول المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران خاطره حضور در این رویداد و تاثیرش را بر مسیر حرفه‌ای و شغلی خود مرور کرد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی به نقل از خبرگزاری برنا؛ مهشاد ولی از شرکت کنندگان دوره اول المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران که در همدان برگزار شد، امروز به فیلمسازی مشغول است. او متولد ۱۳۷۵ است و از ۱۶ سالگی به دنبال علاقه‌مندی به سینما در دوره‌های انجمن سینمای جوانان ایران حصور یافته و بعد از شرکت در المپیاد مسیر حرفه‌ای خود را جدی تر دنبال کر‌ه است.

این فیلمساز جوان که در استان قم سکونت دارد، درباره مزایای برگزاری المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران که در حال حاضر دوره ششم آن در جریان برگزاری است،  به خبرنگار برنا می‌گوید: نوجوانان شور و شوق بیشتری دارند و به دلیل اینکه در ابتدای مسیر انتخاب حرفه خود هستند، انگیزه بیشتری نسبت به برخی رخدادها مثل المپیاد فیلمسازی دارند. شرکت در المپیاد برای من و دوستانم راه‌گشا بود. به ویژه اینکه ارتباطمان با یکدیگر بعد از این دوره حفظ شد و بعد از سال‌ها همدیگر را در جشنواره‌ها دیدیم. همچنین من به دعوت یکی از هم دوره ای های خودم که یک جشنواره برگزار کرده بود، داور آن جشنواره شدم و این اتفاق برایمان خاطره‌انگیز بود.

وی ادامه می‌دهد: آشنایی با نوجوانانی از شهرهای مختلف و حتی دور و مناطق شاید کم برخوردارتر در المپیاد فیلمسازی تجربه درخشانی را برای نوجوانان ثبت می‌کند و آینده سینما را می‌سازد. همچنین شرایط عادلانه‌ای را برای برخورداری از آموزش برای بچه‌ها فراهم می‌کند. وقتی در المپیاد اول شرکت کردم ۱۶ سالم بود و دو سال قبل از آن نیز در کلاس‌های انجمن سینمای جوانان ایران دوره دیده بودم. من از انجمن قم در المپیاد شرکت می‌کردم و یک فیلم کوتاه نیز برای پایان دوره فیلمسازی انجمن ساخته بودم که آن را به المپیاد فرستادم.

ولی با بیان پیشنهاداتی به المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران عنوان می‌کند: به نظرم حمایت از فیلمنامه‌های بعدی بچه‌های بااستعداد المپیاد اهمیت زیادی دارد که خوشبختانه قرار است این اتفاق از این دوره بیافتد. چراکه ما آن زمان وقتی از سن نوجوانی گذر کردیم و وارد فضای حرفه‌ای و پیچینگ طرح‌هایمان شدیم، دیگر چندان اهمیتی به اینکه المپیادی بودیم، داده نشد. المپیاد صرفا یک جشنواره نیست و بچه‌ها باید بعد از برگزاری آن به طور مستمر در ارتباط با آموزش و کار تجربی باشند.

وی درباره مسیر کاری خود از المپیاد اول تا امروز می‌گوید: فیلمسازی کار بسیار سختی است و من خوشبختانه با وجود همین سختی‌ها توانستم دو سه فیلم بسازم که یکی از آن‌ها فیلم «چشم» بود و در جشنواره‌ای داخلی جایزه هم گرفت. همچنین از جشنواره‌هایی دیگر نیز جایزه گرفتم و امروز در حوزه فیلمنامه نویسی و فیلمسازی بیشتر فعالیت دارم.

ششمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران به همت بنیاد سینمایی فارابی و به دبیری مسعود احمدیان در حال برگزاری است.