سیدجلال دهقانی اشکذری مربی ششمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان: نسل نوجوان ایده‌های بکری دارد/ این نسل فیلم‌ زیاد دیده اما اهل مطالعه نیست

سیدجلال دهقانی اشکذری معتقد است: نسل نوجوان امروز ایده‌های بکرتر و موضوعات متنوع‌تری را در ذهن می‌پروراند که به واسطه دسترسی به فضای مجازی و تجهیزات فیلمسازی قابل اجرا خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌ سیدجلال دهقانی اشکذری (نویسنده و کارگردان سینما و مربی ششمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران) عنوان کرد: من پیش از این در دوره‌های فیلمنامه نویسی با نوجوانان به عنوان هنرجو سروکار داشته‌ام. به نظرم جسارت نسل جدید بیشتر از نسل‌های گذشته است و تنوع موضوعاتی که به ذهنشان می‌رسد، بکر است. همچنین این نسل فیلم‌های زیادی دیده‌اند که این هم می تواند حسن باشد و هم گاهی آسیب‌زا. حسن و امتیاز از این نظر که نسل ما باید فیلم‌ را در سینما می‌دید و دسترسی به فضای مجازی و تجهیزات وجود نداشت اما امروز این دسترسی گسترده است و آسیب‌زا از این نظر که ممکن است نوجوانان تحت تاثیر فیلم‌هایی که می‌بینند قرار بگیرند و کارهایشان تکراری شود ضمن این که شاید این فیلم دیدن باعث شود که چندان اهل مطالعه نباشند البته این ماجرا عمومیت ندارد اما نسل قبل عمدتا خلا تماشای آثار را با مطالعه پر می کرد.

وی افزود: اگر این نسل پیوسته به مطالعه کردن تشویق شود، خروجی‌اش در عمق نگاه نوجوانان تاثیرگذار است و باعث می‌شود که آن‌ها تنها در فرم نمانند و ما بتوانیم فیلمسازان بزرگی را تربیت کنیم.

وی در پاسخ به اینکه چه خروجی و نتایجی را می‌توان از برگزاری المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران انتظار داشت، توضیح داد: به نظرم این رویداد همچنان نوپاست و در هر دوره یکسری تجربه‌ها به آن اضافه می‌شود اما برگزاری‌اش به خودی خود اتفاقی مبارک است. شاید اگر به لحاظ زمان‌بندی شرایط المپیاد طوری باشد که نوجوانان بتوانند کنار استادان خود تجربه‌های بیشتری کسب کنند، نتایج بیشتری را نیز شاهد خواهیم بود که به نظر می‌رسد این استمرار تعامل در دوره اخیر المپیاد مدنظر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران همچنین به بچه‌ها جسارت و اعتماد به نفس می‌دهد و صحبت‌های منتورها و مربیان برای نوجوانان فیلمساز در ادامه کارشان راه‌گشا خواهد بود.

ششمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران به همت بنیاد سینمایی فارابی تا سوم بهمن ۱۴۰۱ در حال برگزاری است.