غلامرضا آزادی در گفت و گو با میزان:

سینمای کودک برای مخاطب، ایجاد انگیزه می‌کند

کارگردان سینما گفت: فیلم‌های کودک باید به مخاطب انگیزه بدهند، اما امروز خیلی شاهد این اتفاق نیستیم، چون هدف ساخت بسیاری از آثار، تنها تجارت است و مسئولان سینمایی نیز بیشتر طرفدار سینمای تجاری شده‌اند و به فیلم‌های فرهنگی اهمیتی داده نمی‌شود.
غلامرضا آزادی کارگردان و تهیه‌کننده فیلم‌های کودک در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، درباره تاثیرگذاری فیلم‌های کودک گفت: میزان تاثیرگذاری فیلم‌های کودک بستگی به نحوه کار فیلم‌ساز دارد، وقتی فیلمی را با هدف سرگرم کردن و بدون هیچ شناختی می‌سازند تا فقط در گیشه فروش بالایی داشته باشد، بحث تاثیرگذاری از بین می‌رود.
وی در همین راستا ادامه داد: اگر به سینمای کودک در دهه ۶۰ و ۷۰ نگاه کنیم می‌بینیم که سینمای کودک ایران، فیلم‌سازان با تفکر را در خود جای داده بود و سینمای ما پر از متفکران فیلمساز بود. این نکته مهمی است که شاید تا حدی به فراموشی سپرده شده است. به عقیده من فیلم‌ساز کودک معلم است، کودک و خواستگاه او را می‌شناسد و در فیلمش رویاپردازی می‌کند و همین موضوع اثربخش است.
آزادی در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد: فیلم‌های کودک باید به مخاطب کودک انگیزه بدهند، اما امروز خیلی شاهد این اتفاق نیستیم، چون هدف ساخت بسیاری از آثار، تنها تجارت است و مسئولان سینمایی نیز بیشتر طرفدار سینمای تجاری شده‌اند و به فیلم‌های فرهنگی اهمیتی داده نمی‌شود.
وی درخصوص جشنواره کودک و لزوم برگزاری آن برای دیده شدن آثار ساخته شده در حوزه کودک گفت: ویژگی خوبی که جشنواره کودک برای سینمای کودک دارد، این است که تعداد زیادی از فیلم‌های کودک را جمع کرده و نمایش می‌دهد و از این طریق اعلام می‌کند که این فیلم‌ها ساخته شده و در گنجینه سینمایی کشور وجود دارد. البته که این نمایش همه راه نیست و در مرحله بعد، باید به وضعیت اکران فیلم‌های کودک فکر کرد، نباید اجازه داد که ریشه سینما کودک زده شود.
این فیلمساز با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فردی که در سینمای کودک وجود دارد اظهار داشت: سینمای کودک، سینمایی خاص است که ایجاد انگیزه می‌کند، شعر و آواز دارد و به دیالوگ‌ها فکر می‌شود. همه این موارد اگر به درستی تبیین شوند می‌توانند باعث ساخته شدن اثری شوند که برای مخاطب جذاب و تاثیرگذار است. فیلم‌نامه بخش مهمی در این حوزه است و می‌تواند به بهبود فیلم کمک کند، اما این روز‌ها که سینما به سمت تجاری شدن رفته است، دیگر کسی از نویسنده‌های خوب کودک استفاده نمی‌کند.
آزادی ضمن با‌ اهمیت دانستن توجه به فرهنگ در آثار کودک اضافه کرد: سینما نماینده فرهنگ هر جامعه است، ما سینما را به عنوان یک سیستم ارتباطی می‌شناسیم که فرهنگ را معرفی می‌کند و سینمای هر کشوری گویا فرهنگ آن سرزمین است. جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان نیز برای همین است که ما با فرهنگ دیگر خطه‌ها آشنا شویم، اما این روز‌ها در سینمای ایران کمی به این بخش بی‌توجهی می‌شود، چون اغلب فیلم‌ها تنها با هدف تجارت ساخته می‌شوند. اما بین‌المللی بودن، یکی از نقاط مثبت جشنواره فیلم کودک است، چراکه ما را با فیلم‌های بین‌المللی آشنا می‌کند.
آزادی در پایان صحبت‌هایش نیز خاطرنشان کرد: اگر به موزه سینما سری بزنیم، می‌بینیم که چه قدر در حوزه کودک جایزه داشتیم و جهان، خواستار فیلم‌های کودک ما بوده است. اما امروز سینمای کودک ما گاهی رو به زوال می‌رود و این به دلیل تجاری شدن سینما است. افرادی که مسئولیت‌ها را بر عهده می‌گیرند اگر از دل همان حوزه بیایند شاید شرایط کمی بهتر شود. برای مثال اگر مسئولان سینمای کودک از قشر متخصص همان حوزه باشند، بدون شک شاهد تغییرات مثبتی در عرصه سینمای کودک خواهیم بود.